Wanneer laten bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Wanneer laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:13

Hoeveel week zit er tussen het bekappen van jullie paard/pony.
Mijn hoefsmid heeft mij geadviseerd om ongeveer 10 weken aan te houden, maar het is nu bijna 6 weken geleden en ik denk dat de hoefsmid alweer langs moet komen. Kunnen hoeven zo snel groeien? Mijn pony is trouwens bijna 3 jaar. Graag advies.

crazyfjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:20

Bij mij zitten er ook ongeveer 10 weken tussen omdat Bowey's hoeven niet zo snel groeien. Hoeven kunnen wel snel groeien, ik zou gewoon even je hoefsmid bellen en overleggen.

Eilandje

Re: Wanneer laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:22

Is je pony beslagen of niet?

Mijn paard is onbeslagen en wordt om de drie maanden bekapt.

Anoniem

Re: Wanneer laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:52

[paard] werd vroeger toen ze zonder ijzers stond om de 8 weken bekapt!
Dit ging in samenspraak met de hoefsmid.
Op deze manier worden de hoeven goed bijgehouden en kan je problemen eerder ontdekken en behandelen dan wanneer je hiermee langer zou wachten!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:57

Is per paard totaal verschillend. Bij ons gaat Faiz elke 6 weken, Leonardo elke 8 tot 10 en Milena elke 12 tot 13 weken.

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:59

Bij mij is het verschillend.De hoefsmid komt regelmatig bij ons op stal voor andere paarden en dan vraag ik altijd gelijk even of het bij mijn paard nodig is.Mijn paard is deze keer pas na een half jaar bekapt omdat het toch echt niet nodig was en anders zouden zijn hoeven te kort worden.Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard zijn hoeven bijna niet groeien.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:01

mijn pony is onbeslagen, dus het zou dan wel kunnen dat hij nu weer bekapt moet worden, zal wel even met de hoefsmid overleggen. bedankt voor jullie reacties.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:04

Dat is idd heel erg verschillend, Melody is een tijdje zelfs om de 5 weken geweest terwijl mijn andere het makkelijk 10 weken volhoudt.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:16

Heb de hoefsmid net gebeld en hij vertelde mij dat het nog niet nodig is en ook niet verstandig omdat de grond nog vaak bevroren is. Hij adviseerde mij om de hoef zelf wat te feilen en pas over 4 weken een afspraak te maken. Ja wat is wijsheid......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:23

Een hoefsmid die een leek vraagt om de hoef zelf even bij te vijlen??? Da's een heel bijzondere! (die ik niet zou hoeven... weet je wat je zelf kunt verpesten aan een hoef???)

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:31

Mijn paard wordt om de zes weken bekapt.
Hij heeft dan echt al kloven en losse stukken.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:36

Ik ga zeker niet zelf zitten prutsen aan een hoef, maar misschien ben ik ook wel overbezorgd. Het is nl mijn eerste eigen pony. Vraag wel even iemand op stal om eens naar zijn hoeven te kijken en als ze dan hetzelfde idee heeft dan ik, dan bel ik de hoefsmid gewoon en dan moet ie maar komen. Het is trouwens een hele aardige hoefsmid die heel rustig is met paarden en z'n werk goed doet.