Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Vonnie84 schreef:Die van mij kregen we er dus ook met geen mogelijkheid op. Brokjes, wortels, met touwen (daar heeft hij z'n hoofd kapot van, dat litteken), trekken, duwen, slaan. Ook al uuuren mee bezig geweest.
Toen stonden we al 3 uur te emmeren op concours, omdat meneer er niet op wilde. M'n oude instructirice had een ideetje. En hij stond er in 5 minuten op.
'k had al ooit foto's gemaakt, van hoe ik het touw vastmaak. Dus hier zijn ze. (Let niet op z'n sullige, meewerkende hoofd )
Stap 1: gewoon halster met touw
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DJ34MQXU[/img]
Stap 2: touw om zijn neus doen
Het touw zit dan zo:
Het beste kan je bij de eerste keren een longeerlijn gebruiken i.p.v. een halstertouw.
Nou ik doe het als volgt. Je laat hem gewoon met je meelopen, maar wel in deze constructie. Als hij stopt of achteruit loopt, trek je het touw aan. Hierdoor krijgt hij bijna geen lucht meer. Loopt hij vooruit, dan laat je los en krijgt hij weer lucht. (klinkt beetje wreed he). Dus dan gaat er als het goed is een belletje rinkelen. Vooruit is goed, achteruit of stilstaan is fout.
De eerste keer was hij het hier niet zo mee eens, want nu kon hij het een keertje niet winnen. Tegenwoordig loopt hij er soms zo op, soms sla ik het touw om z'n neus en wandelt hij ook als een mak schaap achter me aan en heel af en toe moet ik het nog echt gebruiken (dus aantrekken).
Maar je moet er dus wel zeker van zijn dat het geen angst is. Maar gewoon zo van: ik heb vandaag geen zin, wat jullie ook doen.
En mensen die dit wreed vinden, als je het GOED doet, is dit een eerlijk middel. Veel jongen paarden leren het zo goed, want het is meteen duidelijk.

Cassidy schreef:Als een paard heeft geleerd om na te geven voor druk, maakt het niet uit of je in de trailer staat of niet. Maar dat is iets wat je altijd mee moet nemen, en niet alleen bij het trailerladen.

CarpeDiem schreef:volgens mij zit het probleem bij jouw al op de grond ..
Hij lacht je dus eigenlijk gewoon uit (zeg je zelf ook).
Ik zou persoonlijk eerst zorgen dat je hem op de grond goed voor elkaar hebt. (hij let alleen op jouw. als jij m ergens stilzet en wegloopt blijft hij gewoon staan, dat soort dingen).
Uiteraard op zijn tijd belonen, maar je mag hem ook best eens straffen. Zeker als hij je zo voor de gek houd.
ijsklontje schreef:Misschien is het een dominantie probleem.
Mijn paardje is echt bang van de trailer, dus daar kan ik niet over mee praten, maar een stal genoot van mij heeft hetzelfde probleem als jij. Wij gaan woensdag naar een info avond van petra Vlasblom van www.2moons.nl. Aan de hand daarvan gaan we verder kijken.
gr.
Chantal