problemen met trailer laden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

problemen met trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 10:43

Mijn paard is soms erg eigenwijs. Zo loopt hij de trailer zo op zonder problemen, en dan in 1x blijft hij voor de klep staan, en vertikt het om de trailer in te gaan. Het is niet uit angst, dat weet ik dus zeker.
Hij staat gewoon voor de klep stil, en kijkt met zijn oortjes naar voren vrolijk alle kanten op en heeft nergens aandacht voor.
Je kan vriendelijk blijven, kwaad worden en niks helpt.
Een longeerlijn achter zijn kont wil soms helpen, maar als hij al in zo'n bui is, trekt hij zich daar ook niks van aan.

Dus nu vraag ik me af of meer mensen hier last van hebben en hoe ze het oplossen.

Ook met eten, belonen etc. geprobeerd, maar hij doet het gewoon niet wanneer hij er geen zin in heeft.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:55

Ik heb hier ook last van sind een paar keer. Pony liep altijd probleemloos de trailer op, maar nu wil die echt niet meer. Hij is heel sterk en heeft al een een longeerlijn kapot getrokken door er in te gaan hangen. Ik blijf dit topic volgen, i heb zelf ook dringend tips nodig!

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:26

Geduld, als hij het weer doet, laat je em net zo lang staan totdat ie er wel in gaat, al duurt het uren!!
Ik heb hetzelfde gehad en het echt een keer een hele middag volgehouden en na 2 uur en vele koffies verder, liep ie er na een diepe zucht zo in.. flink beloond en een maand later had hij het weer.. weer een middag geoefend en nu gaat het 2 maanden al goed.
Je moet ook nooit laden met de gedachte "ik heb maar een kwartier en dan moet ie erop staan"... helpt niet, denk dat je zeeën van tijd hebt, ook al heb je dat niet!
Paarden voelen stress etc hoor!

Succes!!

Ps: kies wel een beetje een warme dag uit voor bovenstaande hoor haha

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:35

Als het echt eigenwijzigheid is, kun je er zelf genoeg aan doen door hem niet de gelegenheid te geven om zich heen te kijken en hem bij de les te houden.
En in dat geval zou ik het eerst met een longeerlijn proberen, en als dat niet lukt, zweepje erbij. En vaker oefenen. Als hij er eenmaal instaat, er weer uit halen en er weer inzetten. Tot twintig keer aan toe als het moet. Pas als hij niet meer aarzelt om er op te lopen, klep omhoog en rijden.
Niet teveel met voer gaan paaien. Trailerladen is echt niet zo moeilijk dat hij er iedere keer voor beloond moet worden als hij er zonder morren in gaat.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:39

Misschien is het een dominantie probleem.
Mijn paardje is echt bang van de trailer, dus daar kan ik niet over mee praten, maar een stal genoot van mij heeft hetzelfde probleem als jij. Wij gaan woensdag naar een info avond van petra Vlasblom van www.2moons.nl. Aan de hand daarvan gaan we verder kijken.

gr.
Chantal

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:39

Hier een topic met 5 pagina's met informatie en tips wat betreft een paard op de trailer laden:
[PP] Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

En dit is mijn manier:

Vonnie84 schreef:
Die van mij kregen we er dus ook met geen mogelijkheid op. Brokjes, wortels, met touwen (daar heeft hij z'n hoofd kapot van, dat litteken), trekken, duwen, slaan. Ook al uuuren mee bezig geweest.
Toen stonden we al 3 uur te emmeren op concours, omdat meneer er niet op wilde. M'n oude instructirice had een ideetje. En hij stond er in 5 minuten op.

'k had al ooit foto's gemaakt, van hoe ik het touw vastmaak. Dus hier zijn ze. (Let niet op z'n sullige, meewerkende hoofd )

Stap 1: gewoon halster met touw
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DJ34MQXU[/img]

Stap 2: touw om zijn neus doen
Afbeelding

Het touw zit dan zo:
Afbeelding

Het beste kan je bij de eerste keren een longeerlijn gebruiken i.p.v. een halstertouw.
Nou ik doe het als volgt. Je laat hem gewoon met je meelopen, maar wel in deze constructie. Als hij stopt of achteruit loopt, trek je het touw aan. Hierdoor krijgt hij bijna geen lucht meer. Loopt hij vooruit, dan laat je los en krijgt hij weer lucht. (klinkt beetje wreed he). Dus dan gaat er als het goed is een belletje rinkelen. Vooruit is goed, achteruit of stilstaan is fout.

De eerste keer was hij het hier niet zo mee eens, want nu kon hij het een keertje niet winnen. Tegenwoordig loopt hij er soms zo op, soms sla ik het touw om z'n neus en wandelt hij ook als een mak schaap achter me aan en heel af en toe moet ik het nog echt gebruiken (dus aantrekken).

Maar je moet er dus wel zeker van zijn dat het geen angst is. Maar gewoon zo van: ik heb vandaag geen zin, wat jullie ook doen.

En mensen die dit wreed vinden, als je het GOED doet, is dit een eerlijk middel. Veel jongen paarden leren het zo goed, want het is meteen duidelijk.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:43

volgens mij zit het probleem bij jouw al op de grond ..

Hij lacht je dus eigenlijk gewoon uit (zeg je zelf ook).
Ik zou persoonlijk eerst zorgen dat je hem op de grond goed voor elkaar hebt. (hij let alleen op jouw. als jij m ergens stilzet en wegloopt blijft hij gewoon staan, dat soort dingen).
Uiteraard op zijn tijd belonen, maar je mag hem ook best eens straffen. Zeker als hij je zo voor de gek houd.

niet teveel nadruk gaan leggen op de trailer. En vooral zelf gewoon doen alsof hij er altijd gewoon zo oploopt. Dus beetje overbluffen.

Ik weet dat ik meerdere adviezen geef. maar ik geloof dat het grootste probleem al op de grond ligt.

Verder werkt de tip van Vonnie idd ook perfect!

Schatjes

Re: problemen met trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:52

Ik heb hetzelfde probleem. Ik maak aan de zijkant waar ze altijd weg wil lopen langs de trailer een longeerlijn vast. Je kan de trailer eventueel ook aan de andere kant langs een muur parkeren. Zodra mijn vader de longeerlijn eraan klikt loopt ze in een keer, want dan weet ze dat ze moet. Soms loopt ze er ook gewoon in een keer op. Het ligt net aan haar zin. Echt bang is ze niet meer, ze blijft net als de jouwe gewoon als een blok ervoor staan en vrolijk om zich heen kijken. Vroeger is ze de trailer op geslagen heb ik gehoord van de vorrige eigenaar. Dat doe ik dus ook absoluut niet. Heel veel geduld hebben en samen met haar de trailer in lopen. Dus niet al in de trailer gaan staan en aan haar gaan trekken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:05

Als een paard heeft geleerd om na te geven voor druk, maakt het niet uit of je in de trailer staat of niet. Maar dat is iets wat je altijd mee moet nemen, en niet alleen bij het trailerladen.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:21

Cassidy schreef:
Als een paard heeft geleerd om na te geven voor druk, maakt het niet uit of je in de trailer staat of niet. Maar dat is iets wat je altijd mee moet nemen, en niet alleen bij het trailerladen.

Daar geef ik je helemaal gelijk in

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:28

Ik had dus hetzelfde probleem. Mijn paard liep ook altijd probleemloos de trailer in. Totdat ze een paar keer zomaar halverwege bleef staan. Geen angst te bespeuren, ze bleef gewoon staan. We kwamen er achter dat als ik meer naast haar liep ze er weer zo in liep. Ik denk dat ze de ruimte voor mij niet kon zien en daardoor niet verder liep. Nu loopt ze zoals gewoonlijk weer vrolijk de trailer op

mirjamvd

Re: problemen met trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:36

CarpeDiem schreef:
volgens mij zit het probleem bij jouw al op de grond ..

Hij lacht je dus eigenlijk gewoon uit (zeg je zelf ook).
Ik zou persoonlijk eerst zorgen dat je hem op de grond goed voor elkaar hebt. (hij let alleen op jouw. als jij m ergens stilzet en wegloopt blijft hij gewoon staan, dat soort dingen).
Uiteraard op zijn tijd belonen, maar je mag hem ook best eens straffen. Zeker als hij je zo voor de gek houd.

Hier ben ik het mee eens. Je paard loopt gewoon over je heen. Zorg dat hij op de grond ook respect voor je heeft. Halthouden op jou commando, laten stappen op jou commando. Loopt ie over je heen zet je hem in zn achteruit.
Mijn vorige paard is destijd op trailertraining geweest. dit pas ik ook toe op mijn huidige paard en die kan ik alleen laden.
Mocht je er niet meer uitkomen, pm me dan... degene die haar had getraind zit ook op bokt en kan ik je de naam geven. Wellicht kan hij je goed adviseren.

Netje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:42

ijsklontje schreef:
Misschien is het een dominantie probleem.
Mijn paardje is echt bang van de trailer, dus daar kan ik niet over mee praten, maar een stal genoot van mij heeft hetzelfde probleem als jij. Wij gaan woensdag naar een info avond van petra Vlasblom van www.2moons.nl. Aan de hand daarvan gaan we verder kijken.

gr.
Chantal

Grappig, wij gaan woensdagavond ook !! Ben heel benieuwd wat daar wordt gezegd...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:29

het touw zo omdoen als op de foto's zou ik niet aanraden, als ie gaat hangen dan knijp je zn neus dicht en kan ie in paniek raken en nog harder gaan hangen....en dan is het eind zoek...
het probleem bij dit paard is waarschijnlijk inderdaad een dominantie/respect kwestie en redelijk 'simpel' op te lossen door je manier van handelen aan te passen. Dit dien je echter wel te trainen (en te begrijpen) en vol te houden anders krijg je het probleem gewoon weer terug na verloop van tijd.
Ik heb al meerdere paarden geladen met dit probleem en na enige instructie naar de eigenaar toe ging het daarna ook daarmee goed.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:57

geduld...trailer laden doe je nooit als je haast hebt. Neem de tijd, je paard heeft geen reden om je uit te lachen. Zorg dat je hem voor bent en hem geen kans geeft de leiding over te nemen.

Quissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:30

WHA dit heb ik ook gehad.. mijn paard wachte voor de laadklep en ging niet na binnen...
De oplossing voor mij: (ze loopt nu met een los touwtje na binnen)
een longeerlijn om haar buik, tussen de voorbenen door, door de neusriem van het halster en om de voorstang in de trailer draaien. Hierdoor kan ze haar hoofd niet naar boven doen en dus minder goed verzetten. Je liert haar zo naar binnen. Na 1 of 2 keer lieren, lopen ze als het goed is vanzelf na binnen zonder hulp

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:06

Alvast bedankt voor alle reacties!
Ik weet ook wel bijna zeker dat zijn dominantie ook een grote rol speelt hiermee. Ik wil dit graag op een goede manier oplossen, en heb ook boeken over grondwerk aangeschaft. Alleen vind ik het moeilijk hoe ik ermee moet beginnen. Ik zou het prettig vinden als iemand mij eens wegwijs kan geven en wat zou kunnen helpen.
Dus als je iemand weet, of jezelf geroepen voelt, dan zou ik dat graag willen weten.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:31

Ik wil je best helpen. Pb me je evt andere problemen maar, dan kan ik je misschien nog wat tips geven.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:51

nog meer mensen?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:07

ik meld me, je mag me helemaal leeg vragen en ik kan ook nog bij je langs komen als je dat nodig acht.