Bak aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:16

Loop al een hele tijd met dat ik 'ooit een topic er over ga starten', maar nu gebeurt het echt!

Wij willen een buitenbak aanleggen (zelf).

Grote hamvraag: HOE en WAT?!

Wat wij in ons hoofd hebben:
- eerst aantal geulen
- waar dreinagebuizen in komen,
- daar komt grof grind overheen (alleen in de geulen zelf)
- vervolgens over hele oppervlakte van bak een waterdoorlatend doek (tegenhouden van plantengroei en vanaf de andere kant vuil/zand, zodat niet in dreinagebuizen komt)
- vervolgens grofkorrelig zand (met eventueel boomschors of kokosschil/oid?)

Verder denken wij er aan om de bak wat verhoogd te maken en dus walletjes aan de rand te maken en grond onder bak alleen maar vlak te strijken en niet helemaal af te graven, geulen hierin wel uitgegraven.
Iemand voordelen/nadelen om dit te doen/laten?

- Het hele huis + land is omringt met bomen, dus we zitten aardig in de luwte.
- We zitten op zandgrond: geel zand (woudzand) met toplaagje humus (±20 cm)
- we willen geen chemische troep (die tapijtsnippers)

Nou ben ik dus erg benieuwd naar jullie mening over hoe je een bak aanlegt! (Als we dan toch iets doen, moet het wel goed )
Wat voor toplaag is nou het fijnst? (zand van de buitenbak waar ik nu vaak in rijd, krijgen de paarden altijd zo heerlijk schone benen van, alleen geen idee wat dat precies voor zand is)

Ben dus eigenlijk op zoek naar tips voor het aanleggen van een bak en de bestanddelen van de bodem..

Alvast bedankt

Nolicapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:17

...

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:18

Volgens mij heb je alles al aardig goed in je hoofd

Niets aan toe te voegen!

(Wat word je omheining? en wat doe je met de letters?)

_iDj_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:21

Ik vraag me iig af of grofkorrelig zand nou de perfecte bodem is en of daar eventueel nog boomschors oid doorheen moet..

Omheining heb ik nog niet zo goed over nagedacht, het is iig de bedoeling dat de letters er op vastgemaakt kunnen worden (geen prikletters)..

Heb je tips?

lolclub

Re: Bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:28

wij zitten hier ook op woudzand en hebben jaren gedaan met alleen een afgegraven toplaag (gras en laagje aarde eraf).
dit begon echter zomers behoorlijk te stuiven en hield bij langdurige regen teveel water vast waarna we de bak hebben om laten zetten (meter of 3 diep, oerlaag en bovenlaag onderin, woudzand er bovenop).

dit was echter weer te mul, en omdat woudzand vrij fijn zand is begon dit ook weer te stuiven. Nat houden was dus de enige remedie.
doordat mijn vriend veel jonge paarden rijd die nog wel eens de bocht doorklauwen werd het me op den duur toch te mul voor de dressuurtraining van mijn oudere paarden.

dus houtspaanders erin, die waren echter na een jaar alweer verdwenen, verteerd en/of onder gelopen.

nu hebben we een toplaag van drainagezand vermengd met kunstgras. dit is perfect en zo los op het woudzand gelegd (ongeveer 8 cm dik).
we doen er heel weinig aan en houden het alleen zo nat als mogelijk en hebben hiervoor speciaal een bron laten slaan bij de bak.
het vermengt zich niet met de onderlaag en blijft mooi stabiel liggen

als je zoals wij en jullie op woudzand zitten zou ik niet aan de gang gaan met een toplaag van alleen grof rivierzand. doordat dit zo grof is stabiliseert het niet en houdt je een losse mulle bak. Dat terwijl je uiteindelijk al op een perfecte zandbodem zit waar je gebruik van kunt maken.
dit rivierzand is wel geschikt om toe te voegen aan hele natte bodems op veen en kleigrond .

als je geen kunstof bodem zoals wij wilt zou ik de bovenste 10 cm laten mengen met houtchips. als ze verteren kun je ze makkelijk onder laten zetten en een nieuwe laag aan laten brengen.
drainage lijkt me niet nodig als je de oerlaag door de loonwerker kapot laat maken en onder laat spitten.
het water gaat eerder te snel weg als te langzaam (bij ons in ieder geval)

wel moet je rekening houden bij houtchips dat je om de 2 a 3 jaar een nieuwe laag aan moet brengen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 23:09

Lolclub bedankt voor je informatie, hier kan ik heel veel mee!!

lolclub schreef:
als je geen kunstof bodem zoals wij wilt zou ik de bovenste 10 cm laten mengen met houtchips. als ze verteren kun je ze makkelijk onder laten zetten en een nieuwe laag aan laten brengen.
drainage lijkt me niet nodig als je de oerlaag door de loonwerker kapot laat maken en onder laat spitten.

wel moet je rekening houden bij houtchips dat je om de 2 a 3 jaar een nieuwe laag aan moet brengen.

Het is de bedoeling dat de paarden ook eens een dagje in de bak kunnen lopen (omdat we niet zoveel land hebben), vandaar dat chemisch spul me niks leek (voor het geval ze het gaan opeten).
Hoe doe jij dat?

lolclub schreef:

Je hebt in de winter ook helemaal geen wateroverlast? (Heb niet zoveel ervaring met deze grond )

Wij verhuizen naar ZW Groningen (nét geen FR meer), dus waarschijnlijk zitten we in dezelfde regio

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:06

Waterdoorlatende doek onder de drainagebuizen doorleggenis hier in Noord-Holland redelijk standaard geworden (doek slibt dicht anders).
En geen grint om de drainage heen want dat zou wellicht naar boven kunnen kruipen je zand in en dan heb je pas echt ellende. Wij wilde ook grint toepassen maar dat werd ons echt afgeraden.

En wat ik nu wel merk is dat zodra je je paarden vaker in de bak zet (als paddok gebruikt) kan je je bak wel opgeven. Dan vervuilt hij gewoon te veel. Als je dan hout erop zoet graven ze het Hout-systeem omver dus dat schiet ook niet op. Dan kan je beter een stukje van je land opofferen als paddok en daar wat zand in gooien.
Succes

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:11

ik heb ze er wel in loslopen maar houd wel in de gaten dat er geen notoire gravers inlopen.
anders halen ze teveel zand naar boven.
voor deze dieren hebben we een aparte paddock laten graven van alleen woudzand.

juist hoe meer er in gelopen wordt, hoe beter hij blijft.
dan blijft de menging goed tot stand.

als er een jonkie in gelongeerd wordt hoef je slechts even de kuilen dicht te trappen en af en toe (misschien maar eens in de maand) ga ik er met een trekker en een eg doorheen (alleen heel oppervlakkig)

de mest haal ik er wel uit.

onze baan gaat nu het 4e jaar in en vertoont geen enkele vorm van slijtage.

op woudzand heb je geen drainage nodig als je de baan aanlegt op een hoog punt.
leg je hem op het diepste punt van je terrein dan zal daar waarschijnlijk wel water in blijven staan.
bij dit kunstgras kun je haast geen water genoeg hebben trouwens, hoe natter hoe stabieler.
het grootste voordeel is wel dat het niet kan bevriezen, we rijden hier al de hele winter zonder een enkel probleem.

hier een foto laatst toen het vroor en alle zandbakken uitgereden waren:
Afbeelding

en zo ziet hij er zomers uit:
Afbeelding

mooi groen dus, het lijkt net of je in het weiland rijd.
het mooiste vind ik dat je paard er echt bovenop blijft lopen, vermoeidheid door het ploegen in een mulle bodem treed niet meer op.

en daarbij, zoolzweren door houtchips ook niet.

je bent welkom om te komen kijken hoor,

_iDj_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 23:22

Lolclub: klinkt super! Bak ziet er mooi uit!
Kun je me ook vertellen waar jullie dreinagezand vermengd met kunstgras vandaan komt (en evt. prijs per m³)?

Ik begrijp dat je bovenop een laag van ±8 cm dreinagezand vermengd met kunstgras.
Moet de humuslaag en woudzand laag daaronder dan eerst ook omgekeerd?

Ik zit me verder nog af te vragen of we de bak iets verhoogd (dus met dammetjes aan de zijkant) maken of niet.
Het stuk achter huis loopt schuin af en precies het laagste punt is de plek waar de bak moet komen. Nou is het wel de bedoeling om dit eerst helemaal vlak te strijken, maar het is een vrij groot oppervlak wat dan vlak gestreken moet worden (±2000 m²).
Als de bak verhoogd komt te liggen, kan dus op deze ondergrond een nadeel zijn, omdat water dan nog sneller weg zakt..
En of het mooi is..

lolclub

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:30

niet lachen.....

de toplaag is een ex hockeyveld.
kunstgras ligt daar in matten op en wordt ingewassen met drainagezand.

voor het bij ons werd gebracht is het eerst door de puinbreker geweest waardoor de matten compleet verscheurd zijn en je losse grassprietjes en zand overhield.
de grootste stukken die nog heel waren gebleven hebben we er vervolgens zelf uitgehaald.

maar het is nu niet of nauwelijks meer op deze manier te krijgen en daarnaast bovendien "ontdekt" door de bakkenbouw bedrijven, dus je kan daar informatie inwinnen

bij v. Doorn in Soest bijv. verkopen ze het kunstgras verpakt in balen,

wat ik wel zou doen, is proberen je bak aan te leggen op het hoogste punt van je grond en niet op het laagste.
als de grondwaterstand in de herfst hoog is houdt je volgens mij geen bak meer droog als hij zo laag ligt (zelfs niet op woudzand)

water heeft tenslotte de eigenschap altijd naar het laagste punt toe te stromen, dus je krijgt veel water van de hoger liggende gronden er ook naartoe.
wij hebben hem juist aangelegd op het hoogste punt en de onze kan extreem veel water hebben.
mocht er een plas in staan na een hele dag stortbuien dan is deze na een paar uur droogte altijd alweer weggezakt.

je vraag over het omkeren van de grond kan ik bevestigend antwoorden.
graaf eens met een grondboor een gat en kijk waar de oerlaag begint.

de oerlaag houdt namelijk het water vast en moet kapot gemaakt worden.
je kunt een loonwerker met een kraan huren, die eerst de bovenlaag afschraapt en apart legt, vervolgens de oerlaag kapotmaakt en dan gaat graven in het gele zand.
de bedoeling is dat je een bovenlaag krijgt met geel zand van toch wel haast 2 meter dik en de oude bovenlaag (humus en oer) gaat onderin.

als dat klaar is heb je eerst wel een hele mulle bak want hij moet eerst weer inzakken en zich zetten tot het oude grondpeil.

ik zou de kosten die je wilde maken voor drainage ed uitsparen en die besteden aan een goede toplaag.
woudzand is erg geliefd in een paardenbak en wij wonen er tenslotte op, maak er dus gebruik van.
de kosten zullen niet gering zijn maar vooral als je er veel in rijd betaald dat zich vanzelf weer terug.

wij gingen voorheen s'winters dagelijks naar een binnenbak te trainen en betaalden daar altijd dikke prijzen voor.
de laatste 3 winters ben ik nog hooguit 1 of 2 keer geweest en dan alleen als het regende en ikzelf niet nat wilde worden.
voor de bodem hoefden we het niet te doen.

wel liet ik als ik jou was ook direct door de loonwerker een bron slaan zodat je bij droogte kunt sproeien.
alle toplagen (hout, kunstofvlokken en kunstgras) zijn er gebaad bij om goed vochtig te blijven.

je laatste vraag over verhoogd aanleggen is niet nodig als je de bak al op het hoogste punt legt.
als je de bak echt perse op het laagste punt wilt hebben zou ik het wel doen, maar houdt er dan rekening mee dat je veel zand moet aanvoeren. woudzand is erg duur, ik hoorde iets van 13 euro de kub.
als je een bak van 20x40 zo'n 20 cm wilt verhogen ben je dus al gauw 2100 euro kwijt en dan heb je de vervoerskosten en werk van de loonwerker nog niet meegeteld.

je snapt wel, bezint eer je begint, ga echt goed kijken waar de bak moet komen.
die van ons ligt vooraan op ons terrein en wel 100 meter van stal af.
ja, je moet erheen stappen, dat klopt, maar dat was het hoogste punt en we hebben er nog steeds dagelijks profijt van.
het is wel wat meer werk geweest om er ook verlichting heen te brengen en stroom voor de pomp, maar dat zijn allemaal eenmalige werkzaamheden, ellendiger is als je je natte bak van september tot april niet fatsoenlijk kunt gebruiken.

letsgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:05

Wij hebben op onze stal ook een "gras" baan!
Hij is aangelegd en heet Swanenberg bodem. Ik denk dat de opbouw iets anders is van de lagen maar wij zitten op andere grond denk ik.(geen verstand van) ik had al eens een topic over deze bodem...hij is idd super droog bijna nooit plassen maar hij kan wel hard opvriezen.Ik vind de bodem wel wat 'stroef 'dat is het enige nadeel.Mensen kijken wel vaak raar op als ze bij ons de 'Groene'bak zien haha.

letsgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:07

lolclub...met wat voor eg trek jij de baan??

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:08

niets aan toe te voegen

lolclub

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:39

zo'n geval waar de boeren in het voorjaar hun land mee slepen.
ik bedoel ook eigenlijk een weidesleep en geen eg.
zo'n ijzeren frame met kettingen en ringen erin.

de echte bakkenvlakker met punten en schuif die we hebben ligt weg te roesten, die kun je echt niet meer gebruiken met deze bodem
je trekt daarmee al het kunstgras los van het zand.

letsgo:
hebben jullie het kunstgras ook vermengd met drainagezand liggen of is er een ander soort zand gebruikt ?

letsgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:37

Ik weet niet welk zand er gebruikt is wel weet ik dat er een laag puin is gestort en dat er een grasmat tussen ligt de toplaag is kunstgras met zand vermengt. In het begin veerde de bodem heel fijn nu vind ik het een wat harder geheel worden.De stal eigenaar is er nog niet uit hoe hij de bak het beste kan slepen maar ik zal hem jou voorbeeld doorgeven!

lolclub

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:29

hij zou hem kunnen frezen met een kleine grondfrees achter een minitrekker oid.

dit zijn niet zulke zware frezen als dat de meeste boeren hebben en de diepte is in te stellen. als je de bovenste 10 cm omfreest heb je weer die mooie verende bodem terug en je vermengd de zaak weer opnieuw.

vraag eens bij een tuinbedrijf of kwekerij in de buurt, die hebben meestal wel die lichte frezen voor tussen de rijen planten ed

letsgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:09

Ik zal het hem zeggen...bedankt