een vraag over het slachten hoe en wat ..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

een vraag over het slachten hoe en wat ..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:27

na aan leiding van dit topic :
viewtopic.phpf=15&t=540395&p=13358170#13358170.
heb ik besloten dat mijn paardje in nijkerk geslacht gaat worden .
nu ben ik erg benieuwd of iemand ervaring heeft met hoe dit in ijn werk gaat ik wil haar namelijk zelf daarheen brengen en het liefst op een tijdstip dat er niemand is als dit mogelijk is.
ik ben erg nieuwsgierig ,k weet het klinkt raar, naar hoe dit in zijn werk gaat dus als iemand me kan helpen hoe en wat graag.
het stelt mij namelijk alleen maar meer gerust.
ik ben ook benieuwd of iemand deze meneer wat beter kent kwa de omgang met de dieren enz...
daarnaast heb ik gehoord dat mnr. Worst het niet meer doet en dat ik naar ene mnr. van de Veen moet bellen.
oke wie helpt mij met dit dubio?
alle hulp is welkom echt waar

alvast bedankt

gr gemma

óhja als je het niet hier neer wil zetten maar wel antw. hebt op mijn vragen zouden jullie mij dan willen pben?

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:33

Ik ben zelf niet meegegaan toen mijn pony is geslacht, maar voor zover ik weet krijgen ze recht op hun voorhoofd een schot door hun hoofd heen, waarna ze ook meteen dood zijn.

Sterkte verder!

rina

Re: een vraag over het slachten hoe en wat ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:15

Ik ken die slager niet, maar ik heb wel al 2 keer een paard weggebracht. De slager waar ik ze heen heb gebracht is ook een paardenfanaat, en weet precies hoe zwaar het voor de eigenaar is. Met haar kun je dan ook alles afspreken, hoe laat je komt, of zij hem/haar overnemen, of je hem zelf de schietkamer binnenbrengt (al wil ik je dat niet aanraden). Ik heb zelf de paarden tot de deur van de schietkamer gebracht waar ze dan overgenomen werden door het hulpje van de slager. 30 sec. later is het dan al over. Deze slager neemt alle tijd voor je, ook naderhand. En echt ik heb bij geen van de paarden iets gemerk dat ze wisten wat er ging gebeuren. Het gaat zo snel dat voor ze ook maar iets in de gaten hebben het over is.

Ik denk dat je het beste die slager kunt bellen en vragen over wat kan en wat niet.

Mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd PB-en.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:45

ik ben enkele jaren geleden mee geweest met het paard van mijn zus.

het was een kleine slagerij en er werd buiten afgesproken hoe de eigenaar(mijn zus) het wilde.

mee naar binnen of niet en buiten afscheid of binnen nemen.

mijn zus koos voor buiten maar het paard wilde niet direct de vreemde man naar binnen,om geen stress te veroorzaken heeft ze hem zelf naar binnen gelopen en daar stond meteen een man klaar met een ''klopboor'',het schietpistool dus.

nog voor haar paard zijn achterbeen neerzette kreeg het paard een aai en het pistool tussen de ogen geplaatst.een knal en het paard viel direct stijf op zijn zij.

het is vaak uitkijken voor rondvliegende ijzers zei de slager,hoe meer stress hoe meer zuurstof in het bloed,hoe meer ze nastuipen.

dit paard was direct weg...
wel meteen erna wordt de halsslagader doorgesneden.ik had er niets van en mijn zus ook niet(heeft jaren in slagerij gewerkt).
mijn stond in het bloed hem nog te aaien..

maar ik begrijp dat niet iedereen dat wil meemaken..

op de terugweg waren we beide stil...mijn zus zei alleen:''het is goed gegaan zo''.

Honeymoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:53

Zo gaat het idd
Na het schietpistool is het paard hersendood. Door de halsslagader door te snijden overlijd het paard echt.
Als je het schietpistool alleen zou doen, zou het paard wel blijven leven, maar kan het niet meer staan ofzo (en dus uiteindelijk toch overlijden). Ze zijn dan als het ware bewusteloos. Ze spartelen misschien nog 10 sec na het doorsnijden, die stuiptrekkingen stellen meestal niet zo heel veel voor, een keer slaan met hun benen.
Ben zelf naar een kalverslachterij geweest, vandaar. Op diezelfde manier slachten ze paarden.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:06

dat wist ik niet,eenkogel door je hersen ,ben je toch gewoon geheel dood?

zo klinkt het wel luguber...bewusteloos en dan je hals doorsnijden..

Honeymoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:43

Het is geen kogel maar een pin, er komt dus als het ware een gat in de schedel en de hersenen.
Hierdoor blijft het paard nog wel ademen, maar zou het dus nooit meer op kunnen staan ofzo. waarschijnlijk zal dat ook maar een uurtje ofzo zijn, maar ik kan je verzekeren dat door alleen de pin erdoorheen te doen het paard officieel nog NIET dood is.
Maar het is een kwestie van 1 seconde voordat zn kleel is doorgesneden.
Zo werd het ons iig verteld.

Ik vind het zelf wel een vriendelijke manier, hoe stom dat ook klinkt.

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 02:32

allemaal bedankt voor de reacties,ik heb hier enorm veel aan.
ik ga toch aan het eind van de week een afspraak maken.
ik heb een heel relaxt paardje en er zullen dan waarschijnlijk ook geen prblemen zijn met het meegaan denk ik.
ik denk dat ik buiten afscheid neem dat is het beste.
gr gemma

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:39

Ik heb ook 1 paard naar de slager gebracht. Ik had gekozen voor mee naar binnen gaan maar toen ik daar eenmaal was stortte ik bij de deur in, ik kon niet naar binnen en gelukkig had ik iemand bij mij die mijn paard direkt van mij overnam en in 1 moeite doorliep zodat hij niet veel merkte van de heisa die er ineens om mij was. Eenmaal binnen (idd zijn achterbeen stond nog niet eens op de grond) had hij de pin al in zijn hoofd, hij heeft er niets van gemerkt.

Ik denk dat je er goed aan doet dat je kiest voor buiten afscheid te nemen, mee naar binnen gaan moet je tegen kunnen. Het is toch je eigen paardje die je neergeschoten ziet worden en ik vraag mij af of je dat beeld ooit nog kwijt raakt. Dat is voor iedereen anders natuurlijk maar ik denk dat je erg sterk in je schoenen moet staan.
Ik ben achteraf blij dat ik het niet voorbij de deur heb gered, ik was het beeld nooit meer kwijtgeraakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:54

wat inderdaad wel vaak gebeurt vlak na het schieten van de pin is dat de paarden nog bewegingen maken met de benen.

hier moet je wel tegen kunnen en niet van schrikken, gebeurt niet altijd hoor, maar t lijkt wel raar..
vandaar dat ik ook zou kiezen voor wel zelf wegbrengen maar niet er bij zijn als ze schieten...

tasjee_bas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:03

het lijkt mij dan ook het beste om buiten afscheid te nemen,
maar jah
heel veel sterkte

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:49

Vreselijk, ik krijg het er koud van. Ik moet er niet aan denken om dat allemaal te zien gebeuren, en zeker niet met je eigen lieve paard. Ik wens je heel veel sterkte ermee!

Ik heb nog wel een vraag, niet raar bedoeld ofzo hoor, maar waarom laat je je paard niet inslapen?

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:46

Poppy schreef:
Ik heb nog wel een vraag, niet raar bedoeld ofzo hoor, maar waarom laat je je paard niet inslapen?

Ik beantwoordt dit even voor mezelf;

OMdat ik salchten paardvriendelijker vind,hoe cru dit misschien lijkt.
Bij de slager zijn ze op slag hersendood,bij inslapen kan het soms nog wel 2 minuten duren voor het paard dood is,het dier kan echt in doodstrijd zijn met het laten inslapen via een spuiten,bij de slager is het in 1 seconde klaar...Dus als het paard nog op een diervriendelijke manier vervoerbaar is,dan zou ik altijd kiezen voor de slager

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:51

Ik ben een keer meegeweest met een paard van een vriendin. We hadden 's ochtends vroeg een afspraak, de slager stond buiten te wachten en was erg aardig. We mochten het paard eerst nog wat laten grazen daarbuiten, terwijl stelde hij vragen of we er bij wilden zijn, of we hem zelf binnen wilden brengen, ... Daarna mocht mijn vriendin uitgebreid afscheid nemen van haar paard en heeft ze hem tot de deur gebracht. Daar heeft een jongen die er werkte hem overgenomen, even later was het al voorbij. De jongen die hem binnengebracht had is even later teruggekomen, hij had een stukje van de manen en staart afgeknipt om mee te nemen. Dat vond ik een erg aardige actie
Het blijft triest, maar op deze manier vond ik het best nog meevallen. Allicht hangt het er wel vanaf waar je je paard precies naartoe brengt.

Heel veel sterkte iig!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:51

[/quote]bij inslapen kan het soms nog wel 2 minuten duren voor het paard dood is,het dier kan echt in doodstrijd zijn met het laten inslapen via een spuiten,bij de slager is het in 1 seconde klaar...Dus als het paard nog op een diervriendelijke manier vervoerbaar is,dan zou ik altijd kiezen voor de slager[/quote]

Ik lees dit wel vaker als het gaat om inslapen vs. slachten.
Als je een goede da hebt, dan volgt er absoluut geen doodsstrijd. Eerst krijgen ze namelijk een soort narcose om daarna de dodelijke injectie te krijgen.
Da's ook maar gelukkig ook want anders zouden onze honden, katten, e.d. het moeten spijten dat ze in Nederland niet dienen voor consumptie en moeten lijden a.g.v. euthanasie.

Ik heb vorig jaar mn (zelfgefokte) jaarling moeten laten inslapen a.g.v. een ongeluk. Ziorgio heeft een heel zachte dood gehad, zonder ook maar doodsstrijd te hebben.

Stuiptrekken zullen er eigenlijk altijd zijn, heeft te maken met de circulatie. (ook Ziorgio heeft deze gehad)

PS ik ben zelf jaren slager geweest, ben ook niet op slachten tegen al zouden mn paarden worden geeutaniseerd. Maar voor veel mensen is het verschil in kosten tussen slachten en euthaniseren is natuurlijk best groot en zal mede een keuze bepalen.

Waar je ook voor kiest, in elk geval veel sterkte gewenst

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:51

Wij hebbe al diverse paarden weggebracht (ook voor anderen) en inNijkerk zijn ze echt heel aardig en goed ennetjes.
Paarden gaan ook vaak als eerste, zodat er nog niets geslacht is daar. Scheelt ook weer.
Eventueel kun je ze de avond ervoor brengen, slapen ze daar op stal zodat ze de volgende morgen als eerste zijn.

Ze vangen de mensen heel erg goed op. en doen het hoe jij het hebben wilt.

Petje af voor deze slachterij !!!

ps neem wel iemand mee die kan autrijden, als de schok toch te groot voor je is kan de ander terugrijden..

heel veel sterkte ermee !!

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:04

ik weet dat ze een pin door hun hoofd krijgen en dat ze dan neervallen en dat ze dan als eerst hun hoofd eraf hakken. Zo is het jou paard niet meer zeg maar het is alleen het lichaam. en daarna de benen enzo. ik weet niet of dat altijd zo is maar bij de paarden die ik heb gekend ging dat wel zo

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:11

Ik heb ook ervaringen met deze slachterij, ik had een afspraak 's morgens vroeg, zodat we de eerste waren (ook aan de telefoon waren de mensen van deze slachterij heel aardig en begripvol). Mijn paardje ging mee naar binnen, ik wilde het schieten niet zien, maar wel even zien dat hij dood was. De deur schoof dicht, je hoord een knal en de deur ging weer open en hij lag stil op zijn zij. Ik heb hem nog even geaaid en ben toen heel lief opgevangen door de mensen van de slachterij met een glaasje water en zo. Als we nog een keer in een dergelijke situatie komen, doen we het weer zo! Veel sterkte voor jou!

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:55

Anchieee_ schreef:
en dat ze dan neervallen en dat ze dan als eerst hun hoofd eraf hakken.

sjonge jonge...

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:43

het is serieus hoor...je maakt het belachelijk maar het gebeurt echt. het is mij iig verteld en het is niet een stomme grap ofzo dat doen ze zodat je het paard niet meer herkent misschien beetje moeilijk uit te leggen maar zonder z`n hoofd is het jouw paard niet meer

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:56

Anchieee_,je moet niet alles geloven wat men zegt.....

hierboven staat netjes beschreven hoe het gaat,ga nou gewoon geen gekke dingen schrijven,en zeker niet als je er nog nooit bij bent geweest...stomme spookverhalen ook!!

een vriendin heeft jaren geleden haar merrie laten slachten,dit is heel netjes gegaan,haar vriend liep mee naar binnen,de slager stond al klaar met schietmasker,en vroeg of hij erbij wilde zijn,hij zei nee,en moest naar een deur lopen,toen hij zich omdraaide,hoorde hij de knal en het paard vallen....de slager vroeg nog of hij wilde kijken,maar dat hofde niet,hij heeft netjes haar halster meegekregen,het is heel snel gegaan....

ik wil TS echt heel veel strekte wensen,in deze toch al moeilijke beslissing...

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:05

Anchieee_ schreef:
het is serieus hoor...je maakt het belachelijk maar het gebeurt echt.

Naar mijn mening loop jij het hier belachelijk te maken Wat een onzin zeg! De halsslagader wordt doorgesneden (en echt niet als je erbij bent hoor) en dat is wel wat anders dan het hoofd afhakken.
Vertel alstjeblieft geen "van horen zeggen" verhaal als je het zelf nog nooit hebt meegemaakt.

kimmie261 schreef:
de slager vroeg nog of hij wilde kijken,maar dat hofde niet,hij heeft netjes haar halster meegekregen,het is heel snel gegaan....

Bij die van mij precies het zelfde. Kreeg het halster ook mee (netjes schoongemaakt overigens) en ze vroegen of ik de staart (het haar dus he) wilde hebben, daar heb ik toen nee op gezegt maar eigenlijk heb ik daar heel erg spijt van. Is misschien voor de TS ook wat om dat vooruit te bedenken of ze dat wil hebben of niet.

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:10

ze hakken niet meteen het hoofd eraf waar je bij bent nee. maar ik wou alleen even zeggen dat ze dat wel als eerste doen om die reden.
sjonge jonge wat een probleem meteen, oke misschien zeg ik het niet duidelijk maar om nou zo te reageren

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:13

iets wat je misschien niet weet hoeft niet meteen niet waar te zijn, misschien gaat het bij jullie wel anders, maar dat hoeft niet overal zo te zijn.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:17

Anchieee_,mss wel heel verassend hoor,maar buiten dat ze het hoofd eraf hakken,is er binnen 10 minuten niets meer over van je paard,hij zal vakkundig ontleed worden...

dat hoef je niemand te vertellen als je je paard naar de slacht brengt,vind alleen jou antwoordt erg sensatie belust.

als het paard dood is,maakt het in feite weinig uit wat er verder mee gebeurt,als je het paard in laat slapen wordt het ook meegenomen,en wordt het lichaam verbrandt,dat is nu eenmaal zo,het gaat meer om de keuze hoe je een eind aan het leven maakt van het dier...

de een wil liever inslapen,de ander zegt ik breng hem naar de slager,ze gaan bij beide dood...