onze hengst bijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amun1234

onze hengst bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:26

wij zijn in het bezit van een driejarige volbloed hengst hij heeft een zeer lief karakter en leert ook zeer vlug iets juist een probleem hij heeft een enorm bijtgedrag bijt gewoon in alles hoe is het af te leren of is dit typisch voor een hengst wie kan me helpen om het gedrag een beetje af te leren

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:52

Het is hengsten gedrag maar kan ook door het wisselen komen.
gewoon corrigeren als hij dat doet anders blijft hij bijten.

silver_bars

Re: onze hengst bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:51

mag ik vragen hoeveel ervaring je hebt met paarden als je niet weet dat bijten typisch hengstengedrag is??

natuurlijk zijn er ook hengsten die niet bijten (anders heb ik zo heel bokt over me heen )
hoe je het af kunt leren...
wees streng, rechtvaardig maar vooral heeeel consequent.
ik ben van mening dat je hem beter 1x een goede harde schop onder zijn kont kan geven dan 10x een zacht tikkie tegen zijn neus..
klinkt heel hard, maar 1x goed werkt veel beter als 20x zachtjes...

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:36

Je kunt inderdaad beter 1 keer goed doen dan 10 keer zachtjes.
Wat ik zelf doe als een paard bijt, het vel van zijn hals stevig vastpakken (desnoods 2 handen) en omdraaien, laat hem maar voelen dat jij dat niet accepteerd.
Verder ook concequent zijn, vandaag niet, morgen niet, nooit niet.
Succes ermee in ieder geval!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:40

bijten is inderdaad erg vervelend, en kan mede veroorzaakt worden door bv wissel van zijn tandjes,maar zelfs dan mag dit geen reden zijn om het bijt gedrag te tollereren..consequent zijn met afstraffen op een eerlijke manier is erg belangrijk...zo leren wij de hengsten om afstand te houden van ons..een flinke schop of een harde tip daar geef ik niet de voorkeur aan...maar probeer bv dat wanneer je met de hengst loopt aan het halster afstand te houden van elkaar..hij moet respect krijgen en weten dat hij niet zomaar in de buurt mag komen van jou (niet al te letterlijk nemen natuurlijk dus geen meters afstand maar ook niet te dichtbij)....wij geven meestal een flinke ruk aan het halster en dit is meestal voldoende om de heren op afstand te houden...bij de jongste van ons helpt dit erg goed want ook hij vond het erg leuk om af en toe lekker te bijten...onze oudste mannen zijn dusdanig goed opgevoed dat bijten niet meer voorkomt in hun woorden boek (ja een beetje schrapen met hun tandjes over je vlake hand,maar dat zie ik niet als bijten )

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:39

ik heb ook een pony gekend die altijd beet
bij hem hebben we ook vanalles geprobeert en niets hielp
totdat we hem een keer zelf in zijn eigen oor hebben gebeten
en toen was het afgelopen ook

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:36

RP -> VMR

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:38

Ik heb ook twee hengsten. De jongste bijt in alles en iedereen, die is aan het wisselen. De ouste bijt in principe niet meer, al moet het wel ind e gaten gehouden worden. Net als de rest zegt direct afstraffen en daar heel consequent in blijven.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:31

mijn hegst is 14, is ontzettend gemanierd! hij is een dekhengst geweest en ik sta met hem op een manege. Tussen andere paarden rijden is echt geen probleem. Maar het enige lastige aan hem is idd het bijten. Ik blijf het afstraffen, maar ik weet dat ie het altijd zal blijven doen. Hij bijt tevens wel niet door hoor, het is meer met zijn lippen, maar als je dat eenmaal toelaat begint ie echt te bijten

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:45

Bij mijn hengst helpt slaan niet. Ik heb altijd geleerd: een hele harde stomp tegen zijn tanden geven, dan leren ze het wel af. Maar bij die van mij helpt dat niet, hij ziet het als een spelletje. Ik heb er 2 trouwens, de ene bijt mij (nog) niet maar als ze samen aan het spelen zijn gaat het over en weer, de ene bijt de ander, de ander bijt weer terug, dit gaat in rap tempo en ze bijten niet hard. Het is dus een spelletje voor de grootste om te happen en een tik te krijgen en weer te happen.

Hij bijt nu al een stuk minder, het gaat in fases. Ik ben van tactiek veranderd: ik probeer bijtgedrag te negeren (ik ga wel altijd zo staan dat hij me niet makkelijk kan pakken en let heel goed op). Als hij me dan toch hapt in mijn mouw, dan duw ik direct zijn hoofd weg. Dat vind hij erger dan slaan want hij wil veel aandacht, en zijn bijtgedrag is hierdoor sterk verminderd.

Vooral in de periodes dat hij opeens weer begint te bijten maak ik er echt werk van. Ik ga er dan naast staan, en een beetje tegen hem praten en knuffelen, en eigenlijk gewoon wachten tot hij "toeslaat". Zodra hij hapt gelijk wegduwen en dat een kwartier lang. Als ik dat twee dagen achter elkaar heb gedaan is het eigenlijk over, tot de volgende "bijtfase". Al met al vind ik het toch heel vervelend en die van mij gaat binnenkort onder het mes. Misschien een tip?

De laatste tijd is het dus al veel minder, maar soms pakt hij mijn mouw heel schattig en zachtjes vast met zijn tanden, ik heb niet echt de indruk dat hij me echt wil bijten omdat hij heel voorzichtig is. Toch wil ik dat ook niet hebben, en ik knijp hem dan in zijn neus, dan laat hij wel los. Ik sla hem eigenlijk niet meer omdat hij daar ook een beetje kopschuw van werd, en daarnaast ook heel snel, hij trok op een gegeven moment zijn hoofd gelijk weg als hij beet, en dan kon ik er ook niet meer bij. Ze weten echt wel dat het niet mag!
Laatst bijgewerkt door EvaSuzanne op 28-02-06 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:47

Hengsten bijten over het algemeen om te domineren. Ze willen even laten zien dat zij toch echt wel de baas zijn. Okki doet het nog zelden, maar als hij het doet, dan krijgt ie flink de wind van voren. Eerst een klap en daarna iets om te bewijzen dat ik de baas ben, dus bijvoorbeeld voor straf achteruit lopen, of hem verplichten uit mijn cirkeltje te blijven. Even hard, maar dan is het wel weer duidelijk dat ie zoiets niet moet flikken. Sowieso tolereer ik hem niet dicht bij me, maar af en toe moet je wel natuurlijk.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:52

een hengst moet je leren om op afstand te blijven, zodat hij niet te dichtbij komt om te bijten....(respect )
en altijd voorzichtig zijn met knuffelpartijen bij hengsten...het gaat 9 van de 10 goed tot dat ene moment dat het verkeerd gaat...een hengst dien je ten allen tijden in de gaten te houden..

Tatt_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:33

Een hengst is een hengst natuurlijk en bijten hoort daarbij.
Natuurlijk kan je dit afleren,maar daar moet je veel ervaring voor hebben & consequent zijn...Ben je dat niet,dan moet je er maar mee leren leven om gebeten te worden,had je maar geen hengst moeten nemen .Of tenminste moeten nadenken.Voor hengsten moet je heel consequent zijn.

En in de oren bijten is écht maar een fabeltje hoor.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:23

Ik ben het met m'n voorgangers eens.
Bijten is typisch hengsten gedrag. Om het af te leren moet je consequent zijn en blijven.
En blijf altijd op passen, het is een hengst!

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:39

Stomme vraag, maar waarom is hij nog hengst?
Als je er niets bijzonders mee wilt (Dekdienst) waarom zou je het dan jezelf en het paard nodeloos moeilijk maken?
Mijn advies is dan eigenlijk, de dierenarts bellen. De hormonen beginnen nu op te spelen, lengen van de dagen enz...
De DA kan je vlug van je problemen afhelpen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:43

Daar verschillen de meningen over. Als bijten het enigste probleem is ga je toch niet in een gezond dier snijden

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:45

Nounou, typisch hengsten gedrag..
Een goed opgevoede hengst hoeft echt niet persee te bijten hoor, meestal heeft het meer te maken met rangorde en leiderschap.. Of het gevoer van snoepjes uit de hand.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:45

Met drie jaar oud is het heel waarschijnlijk dat hij aan het wisselen is en daarom van alles in z'n mond neemt. Geef hem eventueel een "sabbeltouw".
Verder is het natuurlijk nooit toegestaan dat hij aan jou of je kleding bijt, daarin moet je uiteraard consequent zijn zoals iedereen al zegt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:36

Ik heb wel is gelezen in het Bit over een ruin die ook continue beet, inclusief zichzelf.

Het volgende werd toen uitgelegd.
Een hengst of een laat gecastreerde ruin kunnen sexueel gefrustreerd raken, ze hebben behoefte aan de serotinine die aangemaakt word als ze dekken.
Bij het voorspel van paarden bijt de hengst vaak in de nek van de merrie, door dit te doen maakt hij serotinine aan.
Hengsten of ruinen met deze gevoelens gaan overal in bijten om de serotinine aan te maken.

Het paard waar het artikel in het Bit over ging was er zelfs al zo slecht aan toe dat hij zichzelf aan het verminken was omdat hij zichzelf helemaal stuk beet.

Deze handeling kan je vergelijken met wefen, luchtzuigen, kribbebijten of andere dwangmatige handelingen.
Bij al deze handelingen gaat het om de serotinine aanmaak.

AnoukvW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:30

Mijn hengst beet in het begin ook... maar na een tik hield hij er mee op en was hij erg braaf... maar bij 'vreemden' bleef hij het doen...

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:34

qoute mijn VA; ga naar de winkel, koop een bossie zwepen, sla er 10 op hem kapot en bewaar de rest voor de volgende keer...
Najah... dat zie ik mijzelf ook niet doen, en heb ene keurig opgevoede hengst, die zelfs van de merrie wegkijkt als ik me stem verhef. Maar indd. een goede kaakstoot (op de mondhoek), dat ie er duidelig van word, dan leren ze het wel af. Pas wel op de gespen van het halster, want dan liggen je knokkels open.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:02

Barvrouwke schreef:
qoute mijn VA; ga naar de winkel, koop een bossie zwepen, sla er 10 op hem kapot en bewaar de rest voor de volgende keer...
Najah... dat zie ik mijzelf ook niet doen, en heb ene keurig opgevoede hengst, die zelfs van de merrie wegkijkt als ik me stem verhef. Maar indd. een goede kaakstoot (op de mondhoek), dat ie er duidelig van word, dan leren ze het wel af. Pas wel op de gespen van het halster, want dan liggen je knokkels open.

Hahaha, das nog eens een leuke opmerking over die VA. Ik heb vaker te doen met (jonge) hengsten, en het enigste wat helpt is straffen, een flinke tik dus. Een goed opgevoedde hengst bijt ook nog wel eens, maar echt maar heel af en toe. Het is en blijft een hengst. Maar stemverheffing helpt, een goede kaakstoot ook ja. Barvrouwke: helemaal met je eens dus!!