Paard wil de wei niet uit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesRixt

Paard wil de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:02

Ik heb samen met mijn zusje een welsh NWR, als ze zomers op de wei staat en wij de wei in komen om haar te halen draaft/galopeerd ze weg, het ligt er niet aan dat ze niet wil werken want dat wil ze juist heel graag, als je haar eenmaal te pakken hebt (wat soms een kwartier tot halfuur duurt). Wie heeft tips om haar nu alvast te leren komen wanneer je haar naam roept of de wei in komt??

Voor haar is het nog leuker om te gaan rennen aangezien haar weide-genootjes ook mee gaan rennen wanneer de mijne gaat rennen.

Alvast bedankt! Marloes

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:27

Da's vervelend ja. Ik heb dat ook regelematig gehad met een pony. Lokken met brokjes lukte vaak niet dus bleef ik een tijd staan wachten totdat ze vanzelf naar me toe kwam. En dan kon soms heel erg lang duren...

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:30

Hoeveel weidemaatjes zijn het?

Gewoon alle paarden eruit halen

Blijft alleen zij over, wil ze wel naar binnen hoor...

Een stukje afzetten?

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:31

Komt ze swinters niet buiten? Anders wil ze misschien haar "vrijheid" niet kwijt.... Dus dan zul je haar swinters ook (iddg overdag) buiten moeten zetten.

fjordnina

Re: Paard wil de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:35

Ga maar met je rug naar haar toe staan, kan even duren maar na verloop van tijd komt ze wel naar je toe. Probeer het eerst zo, lukt het niet neem dan een plastic zakje waar je mee kunt ritselen. Kijk beslist niet om, werkt het niet loop dan nog steeds zonder te kijken, de wei uit. Dan wordt het tijd voor andere trucjes.

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:51

mariska1989: het zijn er 7 weidemaatjes
's winters komt ze er ook uit dus dat kan het niet zijn, 's zomers staan ze met z'n allen in het land, in de winter gaat ze of alleen of met nog één of twee andere paarden in de paddock. Aan de vrijheid kan het dus niet liggen lijkt mij. De tip van fjordnina zullen we ook eens gaan proberen! alvast bedankt

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:55

mariska1989 schreef:
Hoeveel weidemaatjes zijn het?

Gewoon alle paarden eruit halen

Blijft alleen zij over, wil ze wel naar binnen hoor...

Dat probeerde we ook altijd met mijn pony. Zeker dat híj buiten bleef staan..

Uhmm.. met biks rammelen?

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 10:23

bedankt voor de tips! het probleem is dat ze niet uit de wei gevisd wil worden, het maakt niet uit of het de bedoeling is haar binnen te zetten of buiten te rijden/poetsen. Het is niet altijd zo, ze blijft ook wel eens staan zodat je haar zo kan pakken maar ja het is wel wat irritant dat wanneer ze dat niet doet je zo een hele tijd op je paard moet gaan wachten tot dat zij eindelijk een keer rustig gevangen wil worden, ik heb het idee dat ze er gewoon lol in ziet dat wij haar dan niet kunnen krijgen, niet omdat ze niet wil werken

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:25

kan je niet helpen. veel succes wweet hoe het voelt want ik heb hetzelfde probleem. nog steeds

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:19

Daar zijn wel oplossingen voor. Ten eerste zorgen dat ze graag bij je komt, altijd iets meenemen. Maar met 7 vrienden is er natuurlijk het gevaar dat ze alle 7 op je afkomen en dat is minder. Maar als je haar hebt, ook al duurt het een half uur, geef haar een stukje appel,wortel o.i.d. Baas staat gelijk aan wortel, werkt altijd beter als Baas staat gelijk aan bij mijn vriendjes weg.

Wat vaak ook helpt is idd niks doen, gewoon in een hoekje gaan zitten en desnoods haar wegjagen als ze komt, Baas is de baas! Jij zat daar gewoon en je vroeg haar niet om te komen! Baas beslist wat de bedoeling is. En meestal krijg na een tijdje je zin, je staat op, strekt je hand uit en nodigt haar uit om te komen( en geeft haar de wortel, want 9 vd 10 keer komt ze naar je toe voor de wortel, niet voor jou)
Het is gewoon een machtspelletje en zeker als je er achteraan loopt is zij de baas, zij links, jij links! Prachtig toch, zo heeft ze je precies waar ze je hebben wil, achter haar!

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 19:53

Dit is nog eens een goede tip! Precies wat je zecht zij links, ik links, zij rechts, ik rechts, met deze tip gaan we zeker wat doen!
Ik zal proberen dit spelletje te winnen en in de paddock veel te oefenen met het komen heel erg bedankt amondi!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:18

idd. een goede tip (als ik een keer een pony niet te pakken krijg ga ik dat ook proberen )

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:29

Heey!
Ooh dat ken ik helaas ook!
Tenminste vroeger dan, mijn verzorgshetlander kregen we ook moeilijk te pakken. Galopeerde altijd als een gek weg. Maar uiteindelijk is het ons gelukt haar in te laten zien dat het toch geen nut heeft, en nu
doet ze het ook niet meer. Alleen nog maar heel soms als ze weer een
irritante bui heeft!
Hier wat tipies;
* Lokken met voer/brokjes
* Achter d'r aan wandelen, totdat ze geen zin meer heeft en vanzelf stopt met hollen (dat werktte heel goed bij die shet van mij )
* Alle paarden eruit halen (als het er niet heel veel zijn, anders ben je alsnog erg veel tijd kwijt)
* Stukje afzetten
* Haar belonen als je d'r gepakt hebt. Als je dat iedere keer doet, en ze komt uit zichzelf, kan je de beloning steeds afbouwen
* Af en toe gewoon tussendoor proberen te pakken zonder dat ze hoeft te "werken". Belonen en gelijk weer losgooien
* Halster misschien omlaten?

Hopen dat het werkt
Succes!

xx.__:)

D_Travis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:52

ik heb hetzelfde probleem gehad met een pony op een manege.
zodra je bijna bij haar hoofd was (ook al stond ze met haar neus in een enorme emmer brokken) en je eht halster wilde pakken draaide ze supersnel haar hoofd weg keerde je de kont toe.
wat wij deden is:
*stukje afzetten, van ong 2 vierkante meter. samen emt een maatje in lokken en zo kon ze niet wegrennen. (wel hoofd wegdraaien} maar wel geduld hebben dan lukt het wel.

en misschien kan je een heel klein strotouwtje onder aan het halster hangen (gevlochten als het ware) dan kun je haar daar aan vast grijpen.

heel veel succes ik weet hoe lastig het is..!!

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:52

@ djerada:met 7 paarden in de wij is het eruit halen van alle paarden een beetje lastig..

haar halster heeft ze ook altijd om, ik hoop dat het dit jaar goed gaat, zou wel heel wat tijd schelen
nou ja ik denk dat ik maar gewoon met dr ga oefenen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:00

Maak gebruik van de anderen die in de wei staan. Mijn merrie wilde eerst ook niet, maar heb dankbaar gebruik van de rest gemaakt. Ben met een heleboel lekkers de wei ingegaan, en natuurlijk komen ze allemaal, behalve mijn merrie. Rustig heb ik ze lekkers gegeven, totdat mijn merrie te jaloers werd en ook kwam. Haar ook wat lekkers gegeven, en toen de anderen weer. Ze bleef mooi bij me staan want wilde meer. Dit moet je wel regelmatig doen, en ook gewoon doen als je ze er niet uit wil halen, maar gewoon als extraatje tussendoor. Dan associeren ze het ook niet met eruit halen.

Tegenwoordig (sinds deze winter) heb ik aan join-up gedaan met mijn merrie. Als het deze zomer weer gebeurt zal ik dit als methode gebruiken, omdat ik een hekel heb aan uit de hand wat lekkers geven.

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 13:06

het lastige is dat wanneer mijn merrie niet wel, ze allemaal niet willen, zo heb je de hele 'kudde' aan het draven..
best lastig
nou ja we zien wel hoe het deze zomer gaat!