Merrie laten deken of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wodile

Merrie laten deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:31

Ik heb een havidoff merrie die ik misschien wil laten dekken.
Nu zit ik te twijfelen.
Want de merrie wordt dit jaar 11 en ze is niet zo gespierd omdat ze een half jaar heeft stil gestaan.
Het zou voor haar het 1e veulen zijn.
Met dit paard wordt recreatief gereden. (paard van mn moeder)

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om mijn flemmingh merrie te laten dekken.
die wordt dit jaar 8 en heeft al een veulen gehad toen ze 4 was.
Maar deze merrie is pas een half jaar onder het zadel en ben dus nog in de opbouw met rijden.

Wie heeft er advies?
Welke merrie zou ik laten dekken en dan dit of volgend jaar???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:24

11 word al oud om voor het eerst een veulen te krijgen. ik zou haar laten bekijken door de veearts en dan vragen of er risico's aanzitten. als ze nog gedekt kan worden dan zo snel mogelijk, niet volgend jaar nog eens.
en je kan je flemmingh merrie een tijd niet rijden als ze weer drachtig is.

persoonlijk zou ik de merrie dekken die het meest interessant is om mee te fokken, als het medisch gezien dan kan.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:08

Mijn verzorgpaard was 14 toen ze haar eerste veulen kreeg en geen problemen mee gehad.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:13

[***] schreef:
11 word al oud om voor het eerst een veulen te krijgen. ik zou haar laten bekijken door de veearts en dan vragen of er risico's aanzitten. als ze nog gedekt kan worden dan zo snel mogelijk, niet volgend jaar nog eens.
en je kan je flemmingh merrie een tijd niet rijden als ze weer drachtig is.

persoonlijk zou ik de merrie dekken die het meest interessant is om mee te fokken, als het medisch gezien dan kan.

Ik zou voor de flemmingh merrie gaan omdat zij de grootste kans heeft op een sterk succesvol veulen. Omdat de 11jarige merrie niet erg gespierd is en ook best al `oud´ is om te laten heeft ze een minder grote kans om een sterk en succesvol veulen ter wereld te brengen..