tiedeman teugel.. jullie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_hannah_

tiedeman teugel.. jullie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 00:40

Nou ik geloof dat dat wel een duidelijke vraag is he.. Barst los zou ik zeggen!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:52

een ellende!!
je paard gata er van hangen, krijgt een stugge mond en gata als ee stijve plank de bak door

ik heb niets tegen hulpteugels, maar een thiedemann vind ik een nutteloos onding!
mn moeder heeft er ff mee gereden omdat ze haar paard niet naar beneden kreeg(niet gek ook als je hobbelt ipv rijd, ze had pas 20 manegelessen gehad toen ze dr paard kocht paard was Z1 )
en dr paard werd alsmaar stugger
heb t paard toen met en zonder thiedemann geprobeerd om te weten hoe dat ding inwerkte en hoe ze er op reageerde, en t werd een stugge bok van die thiedemann

bovendien als je hem zo kort zet dat hij in de krul loopt ikrijg je een valse knik, zet je hem wat langer dan gana ze er in hangen met de neus er alsnog uit/in de lucht of hoofd rechtvooruit

nee ik heb er nog geen enkel paard beter van zien worden

XJuul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 03:19

Ik heb deze hulpteugel wel gebruikt voor buitenritten. Dan de tiedemann er om dezelfde reden als mensen een slof gebruiken, het paard makkelijker terug te krijgen als hij/zij hem peert. Hij deed bij mij zijn werk goed. Ik had hem wel zo los dat ze met haar hoofd horizontaal kon lopen en dus niet in de krul hoefde bij teugels op maat.

Om het paard met het hoofd in de krul te laten lopen is elke hulpteugel nutteloos net zoals Renske uitlegd.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:02

hmmz klinkt niet echt positief... waarom zouden zoveel mensen hem dan gebruiken vraag ik me af..

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:07

Renske20 schreef:
nee ik heb er nog geen enkel paard beter van zien worden

Uhm, je weet dat hij bij Liekie wel geholpen heeft. Ik heb hem niet gebruikt om in de krul te trekken. Dat vind ik onzin en dat moet je zelf proberen voor elkaar te krijgen met rijden.
Ik heb hem gebruikt omdat Liekie zijn neus kaarsrecht in de lucht stak en ik dan niets meer kon doen. De thiedemann heeft hem dus beperkt met het omhoog kunnen doen van zijn neus. Hij zat dus gewoon los, kon ook met een gestrekte hals lopen, maar werd alleen beperkt in het omhoog brengen van zijn neus. (lees vanaf de schoft tot het puntje van zijn neus, verticaal de lucht in.)

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:14

Ik heb hem alleen gebruikt tijdens buitenritten nooit met trainen en was er tijdens buitenritten wel tevreden over.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:13

@ griebels, heb je liek daar idd mee gereden? dat wist ik niet, wel dat je idd iets zocht om zn hoofd niet zo exreem de lucht in te laten gaan
daarvoor werkt ie idd goed, omdat je er dan verder geen druk op hebt, net zoals flair hem gebruikte

maar t grootste deel vd mensen wil hem gebruiken zoals mn moeder deed om t paard nageeflijk te krijgen, en dan krijg je er een stug paard van omdat dat ding dan zo kort moet staan dat hij dus continue inwerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:19

Ik bereed wel eens het paardje van mijn toenmalige stalgenootje die ook altijd met Thiedemann reed en ik gebruikte 'em ook.
Ik vond het een erg prettige teugel, ligt er misschien net aan of ie 'strak' zit en voor welk doel je 'em hebt. Ik had het paard zo net ff beter in de hand en zover ik weet gebruikte mijn stalgenootje em om de r paard nageeflijker te maken. Maar verder weet ik er niet veel over hoor, boeiend topic btw.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:20

als 'ie continu inwerkt, dan staat 'ie niet goed afgesteld.

Het principe is gelijk aan de slofteugel, met het verschil dat een thiedemann zichzelf uitschakelt en niet stiekem steeds korter gepakt kan worden.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:24

voor een buitenritje... prima... voor de dressuur.... bagger..
je paard gaat erdoor hangen asl je hem verkeerd gebruikt, je ziet hem ook vaak bij manege paarden... voor kinderen is het wel ideaal...

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:30

Op onze stal staat ook een, die altijd met een thiedeman gereden wordt...nu is het paard zo hard in de mond, dat als je de thiedeman er niet aan hebt, hij gewoon een loopje met je neemt, en de hele tijd de teugels heel erg hard uit je handen trekt... doet erg pijn als ze dat doet... Elke keer als ik haar rijdt (wat dus niet ze heel erg vaak is) rijdt ik haar dus wel zonder thiedeman... onder toezicht van mijn instructrice... vindt het niet een fijne hulpteugel..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:21

Eem k l o t e teugel!!! Als je toch iets wilt gebruiken pak dan een slof. Op een tiedeman krijg je een paard niet nageeftlijk. Op het moment dat hij zijn neusje eruit drukt (wat dus goed is) en je pakt hem daarna weer op dan trek je meteen aan de tiedeman ipv de gewone teugel. Dat is emt een slof wel anders. Die pak je pas op als het paard in verzet komt (tenminste als je hem goed gebruikt)
Ik vindhet dus echt een onding!!! Als een paard zo met zijn hoofd in de lucht loopt dan is er iets niet goed met de pony/paard, of met het rijtalend van de ruiter/amazone.

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 03:46

Het is persoonlijk. Tuurlijk is het geen k l o t e teugel! Zal niet voor niks uitgevonden zijn.
Reed mijn verzorgpaard met thiedeman. Reed altijd alleen buiten, vond het ideaal, gebruikte 'm eigenlijk niet, dus op zich goed.
Ik zie ook mensen klaar staan voor een buitenrit waarbij de thiedeman al in de kleinste stand staat en beest al in de krul moet. DAT is onnodig en niet waar het voor dient!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:48

oosterhoff schreef:
Als een paard zo met zijn hoofd in de lucht loopt dan is er iets niet goed met de pony/paard, of met het rijtalend van de ruiter/amazone.

Of je paard komt van de renbaan af en loopt het liefst volgas, en gaat dus vanalles proberen om onder het terugnemen uit te komen.
Beetje rare stelling dit!!

ROMANxBEAUTY

Re: tiedeman teugel.. jullie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:52

hoi,

Mijn vorige leaspony die had ook ene tiedeman omdat ze last van hara rug had.
Ze ging er alleen maar meer van rennen (of het kwam omdat ze pijn in hara buik had omdat ze zwanger is )
Als ze er dan vandoor ging had je geen rem meer omdat ze gewoon niet op de thiedeman reageerde.

XX RomanGwenn

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:22

ik heb hem een klein tijdje gebruikt bij Kaprice, op advies van mijn toenmalige lesgeefster. Ik ben er heel erg mee geholpen. Al heel snel konden we zonder en vanaf toen ging het alleen maar beter !

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:19

Ik heb hem bij mijn vorige fjord een tijdje gebruikt, niet om haar in de krul te trekken maar ook zodat ze haar hoofd niet te ver omhoog kon doen, martingaal hielp niet.
Ik had toen de keuze tussen een slof of een thiedeman, slofteugel wou ik gewoon niet mee rijden omdat ik er zelf niet ervaren mee ben en je een paard te snel in de krul trekt. Thiedeman was voor mij een uitkomst, hij werkt namelijk niet in als je paard zijn hoofd niet te ver omhoog gooit, hij kan zelfs nog gewoon met zijn neus naar voren lopen als hij wil, maar niet meer in de lucht zodat je de controle behoudt.
Na een tijdje heb ik hem er weer vanaf kunnen halen en ging het verder prima en had ik genoeg controle. Vanaf daar ging het ook bij mij beter en liep ze lekker ontspannen en nageeflijk.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:32

Vriendin van mij reed haar toemalige paard ook met een thiedeman omdat het paard continu aan het kopschudden was maar dan in de vorm van ja knikken.
Bij het paard is eerst alles nagekeken door de va wat er maar nagekeken kon worden (tanden,kiezen,nek,rug etc) maar daar kwam niks uit dus toen maar met thiedeman.
Het kopschudden was wel minder maar niet geheel over.
Het is waarschijnlijk een tic dat het paard zichzelf aangeleerd heeft voordat zij hem kreeg.
Lag ook niet aan de ruiter want het paard deed het bij iedereen die erop zat en zelfs als ze in het land liep.
Dus bij haar hielp hij wel om een beetje normaal te kunnen rijden maar niet afdoende.