Tsja, wat moet ik doen!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SponsPlons

Tsja, wat moet ik doen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:33

Als eerste, ik weet niet als het goed staat, maar dan moeten jullie maar eventjes temmen

- Dit is mijn schuilnaam, omdat ik anoniem wil blijven! -
Ik weet dat het een lang verhaal is maar help me aub door
jou mening. Ik hoop dat jullie mij op de goede weg kunnen helpen omdat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen!:

Ik heb beetje een probleem. Ik verzorg een hele leuke pony en
wil hem echt niet kwijt. Toch zijn er heel wat dingen wat ik niet
leuk vind. Tuurlijk hou je het toch wel dat niet alles even soepel
gaat als je bij iemand een paard verzorgt maar ik voel me goed
rot... De eigenaar van dit paard heeft ook nog een dochter die
ook rijd, ze hebben namelijk meerdere paarden. We hebben goed
de "plichten" doorgenomen als ik die pony wou verzorgen. Omdat
ik steeds erg moe ben heb ik dus gewoon niet elke dag puf om te rijden en stallen te doen. Dit was allemaal oke. Toen ik dus een paar weken reed begon het met dat ik het paard verknalde omdat ik wat voorzichtig reed en niet veel figuren reed. Maar ik wilde gewoon het paard is gewoon normaal onder controle hebben voordat ik er hard mee aan het werk ging. Toen ik dit allemaal uitlegde vonden ze het wel goed. Toen ineens werd ik gebeld als ik nog wel zin had om te rijden omdat ik zo weinig reed, nou het was toen een paar weken goed koud en de grond was erg hard dus echt rijden kan niet. Toen een keer zeiden ze dat ik het paard niet mocht wassen (ik had namelijk wedstrijd) omdat het te koud was, die dag zelf ging ze haar paard wel wassen, ook omdat zij wedstrijd had. Ik zei maar niks want ik durf laat maar zeggen niet iemand tegen te spreken en heb eigenlijk ook nooit echt vrienden gehad waardoor ik vaak over me heen laat lopen, dus iets terug zeggen deed ik niet. Weer een poosje later begon het opeens dat ik vaak nadat ik uit school kwam er een smsje kwam met als ik de stallen even wou doen (terwijl ik vaak pas 4 uur thuis ben en ik zit op therapie omdat ik vaak zo moe ben en ik moet nu mijn grenzen stellen en mijn dagplanningen maken) nou ik vind het echt geen probleem om stallen te doen, maar mijn hele dagplanning ging kapot en ik was aan het einde van de week helemaal brak en doordeweeks kwam ik niet meer aan rijden toe omdat ik steeds die stallen moest doen en weer kreeg ik toen te horen dat ik meer moest rijden. Ik heb toen eindelijk gezegt hoe ik erover dacht maar ze trekken zich er helemaal niks van aan. Ik heb een "misbruik" gevoel! Nu een paar weken geleden was de dochter vrij en wou zij wel (omdat ik steeds zo moe was) wel een keer op mijn vzpaard rijden. Ze heeft hem toen zo verkloot om even grof te zeggen. Ze heeft hem met een scherp bit gelegen dat hij laat maar zeggen wel in een krul MOEST lopen en werd met flinke sporen naar voren geschopt. Toen ik er dus weer opging heb ik er weken over gedaan om dat paardje weer rustig te krijgen en met heel veel geduld heb ik hem nu eindelijk weer een beetje nagefelijk. Ook vaak word er gezegt dat er iets met hun dochter was en dat ze niks kon (dus ook niet rijden) en zie ik haar wel rijden, en als je dat dan zegt zegt ze dat het niet waar is etc. Ik vind het niet erg hoor als ze een keer iets verbergen, maar liegen vind ik zo gemeen. Nu ging het gelukkig ong. 2 weekjes goed maar nu is dus het paard door het draad heen gegaan en krijg ik overal de schuld van! Ik weet niet meer wat ik moet doen ik zit soms gewoon te janken omdat ik gewoon niet weet wat ik moet. Ik loop ook nog bij een andere stal waar ik het zo naar me zin heb, geen problemen niks. Hun geven ook vaak gewoon een keer een compilmentje en als er iets gebeurd zeggen ze het gewoon eerlijk wat ze er van vinden... Nouja ik weet dus gewoon niet meer wat ik er mee moet! Ik heb mijn springvertrouwen terug gekregen van het paardje en ook hebben we samen veel van elkaar geleerd. Het is dus gewoon moeilijk om afscheid te nemen....

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:37

pff is wel lastig zeg! Maar wat ik wel zo heb: als je je niet happy voelt op een stal zal ik er zeker over gaan praten en anders als dat dus niet helpt toch besluiten om weg te gaan!

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:00

ik zou hetzelfde doen als Bergkraai. Ga eerst nog eens goed praten met die eigenaren en als dat niet helpt dan zou ik toch weggaan... Je moet straks niet met tegenzin naar stal gaan, en als je iets niet kan doen omdat je te moe bent, of weet dat je anders te moe wordt zou ik dat gewoon niet doen! Je moet jezelf niet overvragen.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:09

Zo te horen heb je van te voren duidelijk laten weten hoe vaak je kan/ wilt komen. Zij zijn hiermee akkoord gegaan, maar verwachten nu meer. Misschien moet je met ze praten en ze erop wijzen dat je dit van te voren gezegd hebt. Ook zou ik zeggen dat je het gevoel hebt dat je van veel dingen onterecht de schuld krijgt.

Tip: Niet aanvallend praten, maar op een rustige toon en alles goed onderbouwen.

Ik zou het dan nog even aankijken. Werkt het dan nog niet, kan je altijd nog overwegen om weg te gaan

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:11

dat is ontzettend naar! ik weet hoe het is om vaak moe te zijn, ik heb zelf ME en reuma. zit er ook voor in therapie. ik snap dus heel goed hoe je je voelt.

jij moet je grenzen leren aanvoelen, en zij dwingen je om over die grenzen heen te walzen. met als gevolg dat je nog vermoeider word als eerst, en die moeheid zich opstapeld. hoe vermoeider je bent, hoe langer het duurt voor je weer hersteld. tenminste dat is mijn ervaring.

als ik jou was, zal ik al mijn angsten opzij zetten, en er met hun over gaan praten. ik weet niet of je een diagnose van je ziekte hebt, of dat het (nog) niet duidelijk is, maar misschien kun je wat info van internet zoeken, en hun dat laten lezen. dat heb ik zelf ook bij sommige mensen gedaan, en de meeste zijn er van geschrokken en passen zich nu wat meer aan.

misschien dat het ook hun ogen opent. leg je beperkingen uit, wees duidelijk in je verhaal. jij kunt niet (altijd) zwaar werk doen. dan kunnen ze accepteren, maar ook niet. wees er duidelijk in. leg ze de keus voor. je hebt kans dat ze een andere verzorgster zoeken. dat is naar, maar dit komt uiteindelijk ook niet goed. je moet goed om jezelf denken hoor!

ik hoop voor je dat ze meer rekening met je gaan houden, en dat je je verzorgpaard gewoon kan houden.

probeer er wel over te praten, stress e.d. is ook slecht voor je lichaam, vooral als je lichaam al zoveel energie nodig heeft.

Marije112

Re: Tsja, wat moet ik doen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:34

Oe dit is lastig.
Aller eerst, jij staat op de eerste plaats.
Ik heb een tijdje Pfeiffer gehad, waardoor ik het ook wel eens lastig had.
Dan moet je gewoon je grenzen stellen.
Misschien kun je de mensen jou dagschema laten zien, en er zo iets van maken.
Misschien kun je ook, nu de dagen langer worden, 's avonds op stal zijn, en dan 's middags rustig en kalm uit school uitrusten en huiswerk maken..
Verder zou ik het ook niet echt weten
Succes ermee!

Shani_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:10

Pffffffff is idd heel erg lastig.
Aan het begin heb je uitgelegd waarom je niet zo veel kan rijden etc.
Misschien is het een idee om nog eens met die mensen om tafel te gaan en het dan op een rustige manier er over hebben en vragen wat ze allemaal van jou verwachten en dan nog eens je "probleem" vertellen. En dan ook eerlijk zeggen dat je het niet zo leuk vind hoe ze tegen je doen.
Ik zou het anders ook niet weten... Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Xjes mij

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:27

Weggaan!!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:17

Ik zou ook bij die mensen weggaan. Je hebt al van tevoren afspraken gemaakt en zij gingen hiermee akkoord. Zij houden nu alsnog geen rekening met deze afspraken, dus ben ik bang dat nog een keer rond de tafel zitten geen nut zal hebben. Daarnaast weet ik niet precies wat er allemaal is voorgevallen, maar om jouw er nu de schuld van te geven dat het paard door het draad gaat vind ik wel te ver gaan.

Daarnaast denk ik dat het misschien beter is dat deze mensen op zoek gaan naar een andere verzorger, want blijkbaar verwachten ze meer ( qua tijd voor rijden en verzorgen ) dan dat jij op dit moment kunt geven. Want prioriteit nummer 1 blijft toch je gezondheid! En als jij nu al moe bent, dan is het misschien ook in dat opzicht ( naast de manier waarop je wordt behandelt ) beter om te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:20

Gewoon weggaan en wat anders zoeken
Paardrijden hoort ontspanning te zijn en zo te lezen heb je er meer ellende dan plezier van.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:22

Tja, dit is het grote nadeel van een verzorgpony die niet van jou is. Ik zou zelf mijn spullen pakken. Ik denk dat ik die mensen wel snap, je hebt een wedstrijd gereden, dus laat je zien dat je ervoor wilt gaan, maar je kan niet iedere dag komen (als de bak niet te berijden is kun je ook gaan wandelen of poetsen) of mesten.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:23

Ik heb zelf ook zoiets soortgelijks meegemaakt, ik ben uiteindelijk toch weg gegaan bij die mensen en heb daar absoluut geen spijt van gehad, in het begin vond ik het wel heel erg want ik was heel erg aan dat paard gehecht. Inmiddels heb ik alweer 3 jaar een verzorgpaard bij een boer aan huis ( waar mijn veulen ook staat ) en die mensen zijn zo aardig, die geven ook complimenten en het maakt niet uit als ik een keer niet kan. en ik kan er altijd mijn verhaal kwijt.

Sterkte met je keuze maken, uiteindelijk moet je toch voor jezelf kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:59

Vind je het eigenlijk nog wel leuk om heen te gaan? Antwoord hoef je mij niet te geven, maar bedenk dat eens eerlijk voor jezelf.
Van wat ik lees is het een verplichting geworden en dat zou niet moeten.
Hoe leuk ik het paard ook zou vinden, ik zou er al weken geleden weggegaan zijn.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:19

Probeer gewoon nog eens alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen en wat dingen voor jezelf op papier te zetten. Ga dan nog eens met hun om de tafel zitten en leg hun nogmaals je situatie uit en hoe jij je bij de situatie voelt zoals het nu gaat.
Komen jullie er niet uit of gaat het gewoon verder zoals het nu gaat, zou ik toch goed overwegen om ermee te stoppen en bv een ander verzorgpaard te zoeken of op een manege te gaan rijden zodat je kunt gaan rijden wanneer je er wel de energie voor hebt en je lekker thuis kunt blijven als het niet goed gaat of uitkomt. Misschien beter als je even een tijdje niet zo'n verplichtingen hebt. Dat komt later dan wel weer een keer als je zover bent dat je het ook aankunt.
Paardrijden doe je toch omdat het ontspanning moet geven en je het leuk vind. Op die manier lijkt het me niet dat het ontspanning brengt. Misschien wel het rijden op zich en de omgang met je verzorg pony, maar alles erom heen brengt zo te lezen toch de nodige spanningen en dat kost ook hopen energie!! Zo kom je alleen maar in een neerwaartse spiraal terecht waardoor je nog vermoeider wordt en nog minder puf hebt om de dingen te doen die er van je verwacht worden. Daardoor nog meer stress en dus nog vermoeider en ga zo maar door.
Dus denk nog eens heel goed na over wat er voor jou op dit moment het beste is. Ook al houdt dat in afscheid te nemen van je vz pony. Je gezondheid gaat ten allen tijde voor!!
Succes ermee.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:20

ik zou zeggen, praat goed met die mensen, ik weet niet hoe oud je bent, dus misschien even samen met je ouders afspreken op een avond, om alles door te praten.
mij zelf lijkt het me het beste voor jou als ik het zo lees dat je afscheid neemt van dit paard, en je richt op die andere stal, en op jezelf.
ik begreep uit je verhaal dat je van dit paard veel kan leren enzo, dus het is wel jammer van de kans, maar ik denk dat het nu niet de goede periode in je leven is, je moet eerst aan jezelf werken
een goed bijrijdpaard komt later wellicht nog wel een keer voorbij!
de eigenaars van dit verzorgpaard hebben ook het meest aan duidelijkheid, zoals iemand hier al schreef verwachten ze zo te lezen meer van de verzorger, dan jij kan bieden.
niks mis mee maar dan kunnen jullie beter duidelijk zijn tegen elkaar zodat zij ook een andere verzorger kunnen zoeken

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:32

Als je het niet naar je zin heb en al zo moe ben dan moet je er niet meer heen gaan. Een paard is leuk om te verzorgen maar als je telkens met een rot gevoel thuiskomt is het ook niet leuk meer. Ik zou er met de eigenaren over praten, wat je voelt enzo. En doe het allemaal gewoon rsutig aan want jezelf elke dag kapot werken is ook niet zo goed.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:04

Quellian schreef:
Weggaan!!

Sakura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:12

Vergeef me dat ik het zo direct vraag, maar hebt u misschien de ziekte CVS, en bent u hierdoor zo vaak en snel moe? Ik weet niet of u het uitgelegd hebt aan de eigenaar van de pony, maar misschien helpt het als je er eens goed over praat en uitlegd wat je precies hebt. Vaak beseffen mensen niet goed wat CVS is, wat het allemaal met zich meebrengt en wat voor weerslag dit heeft op een persoon.
Misschien worden ze wel begripvoller eenmaal ze alles begrijpen. Indien niet. Zou ik er toch weggaan, want op den duur zal je je enkel maar slechter voelen door hun onbegrip.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:47

Ik zou ook proberen om met praten het probleem op te lossen.
Maar als deze mensen daar niet mee kunnen leven of ze beloven beterschap en vervallen na een poosje toch weer in hun oude fouten zou ik ook weggaan.
Het is verschrikkelijk om afscheid te nemen van iets waar je veel van houd maar je leeft maar 1 keer en als je nu je lichaam verpest heb je daar je hele leven last van en heb je grote kans dat je beperkingen veel groter worden en je straks niks mee kan.
Dan is het belangrijk dat je jezelf de vraag stelt wat er belangrijker voor je is: je leven of je liefde voor het paard.

Maar zulke beslissingen blijven moeilijk en neem je niet in een opwelling maar na lang nadenken.

SponsPlons

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 13:03

Hoi! Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie's. Ik ben geprikt op van alles om te kijken wat ik heb, maar weer niks uitgekomen. Ik ga dus even kijken of ik erachter kan komen als ik misschien de ziekte CVS heb... zal niet weten wat het is. Ik denk dat ik toch echt weg ga, nu kan het nog een beetje zonder "ruzie" en je zal zien dat als ik langer blijf dat je niet meer goed met elkaar gewoon op een normale manier kan omgaan. Jullie horen het nog!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:51

het zal me niets verbazen als je CVS hebt, het is een uitsluitingsziekte, en dus niet aan te tonen. ik heb het zelf ook, en het heeft erg lang gedruurd voordat ze eindelijk wisten wat er aan de hand. erg frustrerend. goed besluit van je om er nu weg te gaan, zo is het inderdaad beter als met ruzie! sterkte!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:37

Ik zou ook weggaan. Zo te lezen heb je het niet helemaal naar je zin daar en je hebt een andere stal waar het wel fijn is.
Tuurlijk is het niet gemakkelijk, maar je moet niet over je heen laten lopen!

(Heb iets soortgelijks meegemaakt... Ik vond het toen ook heel erg om weg te gaan, maar daar kom je wel over . )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:20

Slotje wegen SA