Waarom doet ze zo vreemd? Iets mis?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

Waarom doet ze zo vreemd? Iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 17:50

Hey bokkers, ik zit ff met een vraagje

Ik sta sinds een paar weken op een andere stal. Sinds ze er staat is ze euhm veel "stouter" in mijn ogen geworden. Ze bokt, piept, springt constant in het rond.

Ze schiet vanalles opzij, als ze iets zit wat ze ervoor niet heeft gezien schiet ze ervan door en bokt ze zoals een zot!
Vandaag ook aan de longe. Ik was aan het longeren met een pessoa. Ze was erg braaf bij het instappen, maar wanneer ze begon te draven, verschoot ze van iets, begon ze in het rond te springen, te bokken. ZO hard dat de pessoa achteraan, vanachter haar kont is gekomen, boven op de rug, en dan naast haar. Ze is er dan ook ingelopen en ze kwam vast te zitten.

Ze verschoot zelfs van een borstel die op de grond viel, door zo'n stom incident begon ze te piepen, te bokken, enz.

Ze is erg gek de laatste tijd! Zou dat zijn omdat ze haar gewoon super in haar vel voelt nu (en op de vorige manege niet) en nu pas terug begint te leven. Of is dat omdat ze gewoon van alles bang is

Ik hoop dat ze zich gewoon goed in haar vel voelt. Maar als ik dat zo zie denk ik: ow moet ik daarop?

Weten jullie waaraan het zou kunnen liggen?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:52

heeft ze meer krachtvoer of minder beweging gekregen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:53

Juist, verandering van voer en of beweging en dan ook nog eens een andere omgeving kan er voor zorgen dat je paardje zich even niet zo lekker of juist heel erg lekker in haar vel doet zitten

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:53

Is ze soms hengstig. Een van onze merries vertoont ook zulke kunsten als ze hengstig is

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:05

ze heeft mank gestaan ja, maar dat is alweer ff geleden dus ze is eigenlijk terug goed aan het werk geweest. Daar ligt het niet aan. Ze krijgt ongeveer evenveel eten op de manege nu dan de vorige. Wel op vorige manege twee maal grote hoeveelheden, en nu meerdere malen kleine hoeveelheden verspreid over de dag. Ook krijgt ze nu véééél meer hooi dan vroeger, vroeger kreeg ze niets op de manege. Nu elke dag véél.

Ze heeft nu ook een luik in haar stal. Wanneer dat opengaat gaat ze direct met haar hoofd naar buiten en soms als ze echt zin heeft Gaat ze staan bokken in haar stal wanneer het open mag.

Normaal gezien, ik heb de merrie nu 6 jaar, verandert ze niet qua gedrag, dus hengstig sluit ik uit.

ellepel

Re: Waarom doet ze zo vreemd? Iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:19

krijgt ze ook nog brok?

van veel hooi worden ze wel iets drukker,maar niet zo veel( de meeste dan he, uitzonderingen zijn er altijd)

misschien nog vaker naar buiten toe?
en t ligt ook wel aan het weer hoor, de mijne is ook knettergek momenteel en zo hoor ik er meer.

de paarden weten dat t weideseizoen eraan komt

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:39

Hm t klinkt alsof ik mn eigen verhaal hoor...
Die van mij deed zo debiel omdat ze zich eindelijk superlekker voelde...
Gewoon lekker veel naar buiten, en t ligt idd ook wel wat aan t weer....

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:56

Misschien ka je vragen of ze haar voorlopig iets inder brok willen geven en inderdaad zo veel mogelijk naar buiten. Het klinkt alsof ze zich lekker in haar vel voelt. Eerst longeren voor het rijden is nu misschien ook een aanrader

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:12

ik kan wel zeggen dat ze niet meer of minder beweging krijgt dan vroeger. Dus ze komt niet minder buiten dan vroeger. Daar ligt het zeker niet aan. Ze krijgt ongeveer evenveel eten per dag dan op de vorige manege maar gewoon andere hoeveelheid porties per dag (meerdere keren kleinere porties).

Longeren voor het rijden is idd mss beter, want ik kruip er wel niet op hoe ze zich nu gedraagt, lig ik er de eerste seconde af denk ik.

Ik hoop dat ze zich idd lekker in haar vel voelt nu, nu ze op andere stal staat.
Ze is 12 jaar, toen ze acht was, was ze even gek zoals ze nu is. Dan is het beginnen veranderen. Werd altijd maar braver en braver.

Nu is ze bijna 13 zelfs en begint het spelletje opnieuw

Ik hoop dat het niet heel de zomer zo blijft

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:10

vreemde omgeving en verandering van het dagritme doet wonderen

daarbij weet ik niet wat voor een weer het bij jullie was de laatste tijd maar hier heeft het vannacht flink gespookt en met de vorst in de lucht zijn ze allemaal wat gekker als normaal

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 23:23

het is idd terug beginnen vriezen snachts en het is kouder geworden terug.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:49

herkenbaar! vandaag was de hoefsmid er en mn 16 jarige pony'tje die ik al 10 jaar heb was niet te houden
ze stata a jaren op rust(spat&hko) amar is altijd doodsbraaf, kan er zo eens per 3 maanden ff ene stapritje mee maken, maar vandaag was vasthouden bij de hoefsmid al een onmogelijke opgave!

staart in de lucht dribbelen op de plaatst, de lucht in springen, met dr hoofd alle kantne op slaan en toen ze *eindelijk* klaar was en ik liet haar los bij de anderen in de wei ging ze de boel ff flink opjagen, naar alles bokken, wegspringen, rondcrossen, staartje recht omhoog neusgaten wijd open en naja zo ging dat een heeele tijd door
zo als ze vandaag was heb ik ze afgelopen 10 jaar nog nooit gezien, behalve de 1e dag dat ik haar had, was ze van slag door de verhuizing, maar dat was alelen dag 1 alle andere dagen incl verhuizingen was er niets aan de hand

ik hou het er maar op dat het door het weer komt en dat ze super in haar vel zit
ze staat nu nml alweer 5 jaar op dezelfde stal met dezelfde paarden erbij en de hele dag buiten, en ineens uit het niets was ze hyper

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 01:08

ow oké Ze zal zich dan vast wel goed in haar vel voelen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:55

Als het aanhoudt kan je overwegen wat krachtvoer te minderen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:59

de hoeveelheid krachtvoer zegt niet zoveel

Als ze op haar oude stal 2 kilo basisbrok kreeg en op haar nieuwe stal 2 kilo sportbrok........ tja dan gaat ze wel stuiteren ja

zou dat eerst even navragen

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:26

Daar zat ik ook net aan te denken ja, misschien is het een andere soort brok. Kijk de samenstelling eens na...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:27

Je bent me voor Kim, dat dacht ik nl ook al

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:22

Idd, vraag naar het sóórt brok...als de samenstelling anders is, dan kan dat heel veel schelen.
Heb ik eerder meegemaakt bij een paard...dat was niet meer te houden, omdat het een ander merk brok kreeg, waar gewoon per kg veel meer in zat

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:50

Ja daar dacht ik ook meteen aan. Andere brokken. Vaak geven manege's krachtvoer waar minder energie in zit. Misschien dat ze hier nou brok geven waar veel meer in zit..