Met slechte rug hoeven van je paard uitkrabben

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OneDesire

Met slechte rug hoeven van je paard uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:24

Ik heb zelf een niet al te beste rug (heb zelfs in het verleden een hernia operatie ondergaan) en merk dat toch wel vaak met het uitkrabben van de hoeven van mijn paard. Vooral de achter hoeven uitkrabben is nogal belastend voor mijn rug (waarschijnlijk sta ik ook nog eens in de verkeerde houding, maar weet niet wat dan de juiste houding moet zijn ). Ik ben benieuwd of er hier Bokkers zijn die dit probleem ook hebben en daar misschien iets op gevonden hebben .

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:31

Er onder gaan staan hoe de smid het ook doet.

Ik ben zelf smid in opleiding en ben nu net 3x mee geweest(hele dag ijzertjes er af halen enzo) maar ik had overal spierpijn behalve in mijn rug.

Flink door je knieen en je paard z'n benen zelf laten tillen of op jou knie leggen zodat je zelf niet sta te tillen.

Ik moet toegeven dat ik het zelf met ff hoeven uitkrabben niet zo doe hoor

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:34

Goed tip van Dennis!
Probeer vooral inderdaad zoveel mogelijk vanuit je knieën te doen en niet met een kromme rug blijven staan.

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:37

Dat is idd een idee. Zit me nu te bedenken dat ik mijn smid misschien kan vragen of hij het me voor kan doen.

Mijn paard is helaas nogal slecht in zijn achterbenen optillen. Hij is licht atactisch (weet ik pas sinds een paar weken) dus misschien heeft het daar mee te maken .

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:38

Dat is idd ook geen voordeel. Vaak vind ik zelf achterbenen juist makkelijker(kan je makkerlijker op je knieen laten rusten).

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:41

Ik ga dat sowieso ook eens proberen, met op mijn knieen laten rusten. Dat zal hopelijk een hoop schelen.

We zijn echt 2 kneusjes, paard en ik

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:43

OneDesire schreef:
We zijn echt 2 kneusjes, paard en ik

Ach, wat maakt het uit, als je maar lol hebt toch?

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:48

Ja, zeker weten hoor. Ben echt dol op mijn paard, en zou hem voor geen goud willen missen. Passen we tenminste goed bij elkaar .

In ieder geval bedankt voor je reactie .

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:14

hoi hoi,
ik heb ook precies hetzelfde probleem.
en eigenlijk ook alleen bij de achterbenen van beide paarden.
de ene is het nog goed aan het leren de andere kan het wel al goed maar daar heb ik ook last van.
ik probeer het been ook op mijn been te leggen als je begrijpt wat ik bedoel maar dat is niet altijd even makkelijk om het voor elkaar te krijgen.
maar ook dan blijf ik toch last houden van mijn rug helaas.
succes.

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:36

Hier ook een rugprobleem-mens. Probeer juist niet je rug krom te trekken, maar span je spieren aan richting hol. Ik heb van mijn fysio een hoop oefeningen (want niet opereerbare hernia en wat andere problemen) en manieren van bukken geleerd. Misschien eens advies vragen aan een therapeut? Heb voordeel dat mijn fysio ook gek van paarden is. Kan mijn oefeningen wel proberen uit te leggen, maar weet niet of dat voor jouw rug ook de juiste zijn...

RUBYWHITE

Re: Met slechte rug hoeven van je paard uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:13

Sinds oktober zit ik ook met hevige rugklachten (ischias) en daarnaast nog een ontsteking in een rugspier. Bukken gaat moeilijk net als overeindkomen. De paardenhoeven haal ik wel leeg maar ik moet zeggen dat mijn paarden niet hangen oid bij het uitkrabben. Enige nadeel is dat ik 9 vd 10x niet overeind kan komen nadien...dus doet mijn vriendin de paardenhoeven. Aangezien zij ook op 1 van mijn paarden rijd.

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:16

Een kennis van mij heeft vaak last van d'r rug en kan de hoeven van haar paard niet zomaar uitkrabben. Zij heeft haar paard geleerd om achter op rust te gaan staan zeg maar. Dan kan ze toch zijn hoeven uitkrabben zonder het zware gewicht vast te moeten houden.

Zoro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:17

Ja of proppen in draaien jummie hahaha.. erg fijn voor de wedstrijd, en dan ga je weer rechtopstaan en dan denk je hoe kom ik ooit weer recht te lopen haha maar ik weet zow geen tips ik zet verstand op nul en ga dwars door de pijn heen zit niks anders op

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 15:10

Bedankt allemaal voor de reacties. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem .

Larslover: ik zal er eens aan denken om mijn rug hol te maken ipv krom. Ik moet zo nl. ook zitten van de fysio, dus er zit wel iets in dat dat de goede houding is. Loop momenteel niet bij een therapeut, maar als ik weer moet (wat wel weer te verwachten is ) zal ik het eens vragen.

Amina: ik ben erg benieuwd hoe jouw vriendin geleerd heeft haar paard achter op rust te laten staan. Ik heb daar nl. ook wel eens aan gedacht, maar heb geen flauw idee hoe ik hem dat kan aanleren. Vooral niet bij zo'n lekker lomp paard als de mijne .

Zoro: ja, dat doe ik dus ook, door de pijn heen gaan, maar diep in mijn hart ben ik wel bang voor weer een hernia.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:14

idd flink door je knieen.
ik heb een paar jaar terug spit gehad en dan is iedere beweging al pijnlijk, laat staan die luie poten van willem
ik liet ze ook altijd op mijn benen rusten, maar nou kan ik bij willem zelfs achter hem gaan zitten en ze zo op mijn schoot nemen hij is te lui om zijn voet weg te trekken

en willem blijft ook regelmatig op rust staan met zijn voeten, lekker makkelijk als ik ze wil uitspuiten 1 duwtje tegen zijn sprong is voldoende.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:29

mijn paard is heel braaf, en laat met hoeven uitkrabben en stoten draaien, haar been rusten op een krukje

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:32

Ik doe niet meer uitkrabben. Als ik een hoef uitkrab, ben ik daarna 1-2 minuten bezig om me rug weer recht te krijgen. Uitkrabben laat ik dan aan anderen over.

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:31

Ik weet ook niet hoe ze dat paard dat zo geleerd heeft.
Gewoon ff optillen, naar achteren trekken en half op de grond zetten.. Maar dan moet hij wel zo blijven staan natuurlijk ja..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:31

ik heb ook een slechte rug, met name met mesten en met hoeven bekappen heb ik er last van. mijn paard is mar 1,52 meter, de andere is een shet. tegenwoordig ga ik er meestal gewoon bij zitten, op mijn knieën en bij de shet zelf weleens op mijn kont. maar inderdaad, flink door je knieën buigen is het beste.

mijn shet heeft wel het voordeel dat ze soms gaat liggen bij het uitkrabben van de hoeven, dan kan je bijna recht blijven staan, hihi!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:38

zoals de smid het ook doet, is indd. het beste. Je neemt het achterbeen dus op, en draait je heup onder het paard. Het been ligt dan tegen jou zij, op jou dijbeen. Najah... kijk maar eens goed als je smid er is, en hij wil je het vast wel uitleggen!

vivian001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:43

Amina schreef:
Ik weet ook niet hoe ze dat paard dat zo geleerd heeft.
Gewoon ff optillen, naar achteren trekken en half op de grond zetten.. Maar dan moet hij wel zo blijven staan natuurlijk ja..

Is niet zo moeilijk te leren. Begin eerst maar eens na arbeid, dan is de frissigheid eruit en staan ze graag op rust. Gewoon steeds herhalen wat je wil en op een gegeven moment snappen ze wel dat dit zelfs fijner is dan met het been in de lucht.
Het voorbeen kun je ook uitkrabben door op je hurken te gaan en het been op je eigen knie te leggen, hoef je niet te tillen.
Zelfs stoten kan ik zo indraaien en dat spaart je rug.

Abaigeal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:48

Ik heb er ook weleens last van, ik ga meestal op mijn hurken zitten en leg de hoef op mijn knie of hou de hoef gewoon in mn hand vast maar ga wel op mn hurken zitten.

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:50

Ik ben vandaag weer wezen rijden, en heb het ook eens geprobeerd met de benen van mijn paard op een krukje te laten rusten (ik heb nl. ook een heel braaf paard ). Dat ging eigenlijk heel goed, en ik heb nu beduidend minder last van mijn rug dan normaal na het rijden .

Ben alleen benieuwd wanneer het eerste commentaar komt van stalgenoten om me heen. Ik krijg nl. van sommigen al commentaar, of gegniffel omdat ik mbv een krukje op mijn paard opstijg (juist vanwege mijn rug, maar ook om zijn rug te sparen). Ik heb daar verder maling aan, maar het irriteert me soms wel .

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:59

OneDesire schreef:
Ik ben vandaag weer wezen rijden, en heb het ook eens geprobeerd met de benen van mijn paard op een krukje te laten rusten (ik heb nl. ook een heel braaf paard ). Dat ging eigenlijk heel goed, en ik heb nu beduidend minder last van mijn rug dan normaal na het rijden .

Ben alleen benieuwd wanneer het eerste commentaar komt van stalgenoten om me heen. Ik krijg nl. van sommigen al commentaar, of gegniffel omdat ik mbv een krukje op mijn paard opstijg (juist vanwege mijn rug, maar ook om zijn rug te sparen). Ik heb daar verder maling aan, maar het irriteert me soms wel .

als ik een jong paard inrijd, en er voor de eerste (paar) keer opstap, doe ik dat ook met een opstap. aan het zadel hangen bij het opstijgen is altijd even wennen voor ze, en met een opstapje raakt het paard ook minder makkelijk uit evenwicht.

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:02

Ik zou 't eigelijk niet weten, ik ben nog jong, beweeg alles nog netjes
Nee, eventjes serieus..
Klinkt misschien stom, maar misschien een krukje of een stoeltje ofzo erbij pakken.
Weet niet of jou paard gehoorzaam is bij zoiets...
Verder zou ik 't ook niet weten.
En inderdaad, door je knieen gaan..