leer schimmelt erg, tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

leer schimmelt erg, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:43

ik heb vandaag mijn zadels en hoofdstellen schoongemaakt en ingevet. dat was ook wel nodig, want ze zaten zo onder de schimmel dat ze bijna wegliepen.

elke winter gaan mijn zadels en hoofdstellen schimmelen. ik heb ze in een schuur liggen, het is daar goed geventileerd, maar ook best koud.

ik kreeg dus als tip om ze te goed te laten schimmelen en dan schoon te maken. dat heb ik dus maar gedaan. maar ik vraag me af wat nu echt goed is voor leer dat erg schimmelt? hebben jullie er ook zo'n last van? en wat doen jullie er dan aan?

ze zijn nu wel weer schoon, maar dan weet ik het vast voor de volgende keer.

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:44

Gewoon iets vaker invetten dan blijven ze wel netjes. Je kunt evt. ook (als je dat niet hebt) een zadelhoes kopen voor je zadel of er gewoon een deken of iets overheen gooien dan blijft het ook wat "mooier".

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:45

Idd goed invetten en in elk geval een zadelhoes kopen!!

Dabo

Re: leer schimmelt erg, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:46

Intressante vraag.. Het lijkt mij toch niet echt goed voor het leer om het 'maar lekker te laten schimmelen' en het dan pas schoon te maken. Mij lijkt het beter om het schimmel-vrij te houden..?
Toevallig heb ik net ook wat tuig van stal mee naar huis genomen, en daar is ook wat van beschimmeld. Dat maak ik ook schoon, vet het in, en dan hou ik het thuis, op stal gaat het toch weer schimmelen. En ik gebruik het toch niet..(martingaal en nog wat andere dingen)

Denise1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:49

Een vochtvreter er bij zetten misschien. Ik heb zo'n ding in me kelder staan en m'n kelder is echt heel erg vochtig. Er hing zelfs een schimmel lucht. Nu heb ik daar geen last meer van. Dus misschien helpt het ook wel zodat je tuig niet meer zo schimmeld

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:49

je kan het beste je leren spullen (zadel en hoofdstel enzo) in een verwarmende ruimte zetten.. wij hebben er een kacheltje bijstaan in de schuur, en dat helpt heel erg goed, want ons leer begon al een beetje te barsten enzo..
en poetsen en zadelhoes enzo, zoals, adnariM al zei, helpt ook! vooral poetsen is erg belangrijk!

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:51

Invetten en op een droge plaats bewaren waar het bijna niet vochtig is. Heb ik ook gehad en 1 x goed ingevet, en op een droge plaats bewaard, nu weinig vetten..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:51

ik heb dit probleem ook altijd gehad! dit jaar heb ik voor het eerst een wollen zweetdeken er over heen gelegt bij toeval omdat dan me zadels meteen afgedekt waren voor de katten en helemaal geen schimmel gezien misschien ook handig voor jou...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:55

LoveLeandro schreef:
je kan het beste je leren spullen (zadel en hoofdstel enzo) in een verwarmende ruimte zetten..
wij hebben er een kacheltje bijstaan in de schuur, en dat helpt heel erg goed, want ons leer begon al een beetje te barsten enzo..

en poetsen en zadelhoes enzo, zoals, adnariM al zei, helpt ook! vooral poetsen is erg belangrijk!

Nou dat raad ik je echt af, dat is het slechtste wat je kunt doen!

Er is niks zo slecht voor leer als het bij de kachel hangen. Het droogt uit en dan gaat het dus barsten. Uitgedroogd leer krijg je nooit meer goed.

Een beetje schimmel kan geen kwaad en je veegt het er zo weer af met een doekje. Dat doe ik ook regelmatig, ik laat het niet te ver komen.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:56

zadelhoes heb ik al heel lang, (anders ligt mn kat er steeds op) maar helaas helpt het niet. ik zit hier dus ook echt al jaren mee. alle zadels en ander tuig gaat schimmelen.

ik heb het dus gevraagt aan een schoenmaker, er duidelijk bij gezegt dat het om zadels en hoofdstellen gaat, en hij zei dat ik maar eens moest proberen om het te laten schimmelen, dan schoonmaken, invetten en dan zou het beter gaan. ik heb het maar gewoon geprobeerd.

andere jaren maakte ik het direct schoon met zadel zeep, en vette ik het licht in. paar weken laten: weer schimmel. om niet goed van te worden! dus vandaar dat ik dit maar eens geprobeerd heb.

misschien komt het ook omdat ik het in de winter niet gebruik, ik kan niet rijden in de winter.

een wollen deken zal ik proberen! het is juist helemaal niet vochtig in de schuur, eerder droog. misschien dat het van de kou komt dan? mij is trouwens altijd verteld dat leer niet in de warmte mag staan en dat barstjes niet goed zijn. kamertemperatuur zal waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. ik zal mijn moeder eens lief aan kijken en hopen dat het ergens binnen mag liggen.

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:59

mijn zadel van me vzpaardje zat laatst ook onder de schimmel ..had m een tijdje niet gebruikt dus ook niet gezien ... heb m goed ingevet .. en nu hangt het zadel in een warmer kamertje waar het NIET vochtig is .. eerst hing die namelijk in de schuur... dus erg vochtig .. maar t zadel zit nu geen schimmel meer op..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:14

Ergens opbergen waar het minder vochtig is.
Maar ook niet in een erg droge omgeving hangen, dat is ook niet positief voor je leer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:58

echt warmte is niet goed voor leer! word het juist stug en hard van en je krijgt er barstjes in...
en vocht is echt het lastigste waar je last van kunt hebben! bij mij heeft dat wollen deken goed geholpen! puur toeval maar dat wol is ook goed om zweet van de paardjes af te halen dus zal het ook wel goed zijn om vocht van het zadel weg te houden ofzo

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:00

Droger weghangen, maar wel regelmatig invetten. Bij droogte gaat je leer ook schimmelen en dat is nog slechter voor je leer dan schimmel bij vocht. Het breekt dan makkelijker

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:06

Het leer bij ons begon ook te schimmelen, toen heb ik het schoongemaakt met wat vet en zeep, maar je bleef nog steeds een plekje zien, dus ik denk dat ik het nog een keer moet gaan doen voordat het helemaal schimmel vrij is..
Volgende winter hang ik er ook en deken overheen scheelt me weer vetten

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:55

een goed doorvoed zadel zal eerder schimmellen als een niet gevoed zadel (gevoed gevet / geolied etc)
schimmel komt door vocht
dus iets droger hangen of idd wol oid eroverheen
wol isoleerd ook erg goed en neemt vocht op

anders gewoon einde vd winter goed schoonmaken met zadel zeep
goed drogen (niet in een te droge ruimte of boven de kachel das funest !voor je leer)

zoveel kwaad kan schimmel (op kort termijn ) niet

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:39

Ik heb een "vochtvreter" in mijn zadelkast staan en heb geen problemen met schimmel.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:07

schimmel is het behoud van je leer laat maar lekker schimmelen en dan van het voorjaar de hele boel schoonmaken

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:03

En met een beetje leervet is het er zo af?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:09

Schimmel is niet erg
Uitgedroogd is erger.

Maar in een kast met een vochtvreter heb je ook geen last van schimmel en geen last van uitgedroogt

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:27

KiWiKo schreef:
schimmel is het behoud van je leer laat maar lekker schimmelen en dan van het voorjaar de hele boel schoonmaken

haha precies!
vandeweek haalden wij het tuig van ons verzorgshetje tevoorschijn en daar zat ook schimmel op (niet zo heel erg veel) maar nu gaan we dat ook vandeweek (als we tijd hebben) even invetten

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 09:29

KiWiKo schreef:

dat zei die schoenmaker dus ook. nou ja het kan dus in ieder geval geen kwaad. het leer ziet er ook prima uit, geen barstjes ofzo. ik zal eens proberen om er een vochtvreter bij te zetten, en er een wollen deken over heen te leggen, en ik zie wel wat het doet. bedankt voor jullie reacties!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:33

En als je een zadelhoes gebruikt, is een katoenen het beste. Dat adment tenminste.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:19

klopt ik heb ook een katoenen! ik heb ook een van nepleer gehad, maar dat was helemaal niks.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:21

bij mij schimmelt het hoofdstel heel erg..