Mag je werkgever van je eisen dat je niet mag paardrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Mag je werkgever van je eisen dat je niet mag paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:15

laatst was ik aan het mutsen met mijn manager toen ik de zoveelste blauwe plek had van sjors...voor de grap schreeuwde hij me toe:
Pas maar op straks gaan we het je nog verbieden ivm eventuele ziektekosten...
Dat heeft me enigzins toch wel aan het denken gezet...

wat zou er gebeuren als je een lel van je paard krijgt en daardoor in de ziektewet komt? kan je baas er dan voor zorgen dat, omdat je zelf voor het risico kiest, je bv niet het ziektegeld hoeft uit te keren?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:18

ik kan me voorstellen dat je bij banen waarin je onvervangbaar bent, bijv. een filmrol, je geen risicovolle sporten mag doen.
maar dan moet het salaris er ook naar zijn, en dan mag je ook niet meer skieeen, motorrijden ed...

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:18

volgens mij niet, want je kan ook in de ziektewet komen omdat je van een trapje aflazert.. en zo risicovol is paardrijden ook weer niet als het paard bij je past (dus dat je er niet verkeerd vanaf valt )

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:20

Hmmm... leuke vraag.

Denk dat dat met grove nalatigheid te maken gaat hebben, maar dat is dan wel in de categorie bungeejumpen met een touw in plaats van elastiek.

Hij kan je niet vertellen wat je wel en niet mag doen in je vrije tijd, dat is geen onderdeel van je arbeidsovereenkomst. Ik denk wel dat in redelijkheid van je mag worden verwacht dat je de kosten van de werkgever aan ziekengeld beperkt wanneer je dat kan. Maar waar die grens dan precies ligt...

Ik ben benieuwd of daar al eens een rechter een uitspraak over heeft gedaan.

Over die filmrol: een acteur wil zo'n rol vaak heel graag spelen en zal geen echt risicovolle dingen gaan doen, vlak voordat hij zijn kunstje moet vertonen. Maar dat is natuurlijk maar eenmalig. Om nou te zeggen dat je nooit meer paard mag rijden...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:20

pardon, paardrijden is een van de risicosporten

bij bepaalde functies kan het als eis opgelegd worden dat je geen risicovolle sport beoefend..........

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:23

ik kan me bes voorstellen dat wanneer iemand maandelijks in de ziektewet komt ivm zijn of haar paard (bv val of trap) dat de werkgever zich achter de oren gaat krappen...dat kost je werkgeven dan natuurlijk klauwen met geld...
een werkgever zou in dat sort gevallen toch wle beschermd zijn zeg maar...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:25

En al die mensen die op wintersport gaan dan ?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:29

Bij een vorige werkgever hadden we daar eens een heftige discussie over.

Aan de ene kant heeft een werkgever baat bij fit personeel, dus sporten wordt aangeraden. Aan de andere kant betekent sporten dat je ook vatbaarder bent voor sportblessures, in elke sport (met squashen en voetballen kun je door je enkel gaan, met paardrijden kun je vallen of getrapt worden). Elluk voordeel heb ze nadeel, om maar eens een beroemd sporter vrij te citeren.

Ik ben zelf van mening dat je als sporter de plicht hebt om zo veilig mogelijk te sporten en dat mag je werkgever ook best (impliciet) van je verwachten. Maar risico's zijn nu eenmaal niet voor 100% uit te sluiten.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:33

Mist schreef:
En al die mensen die op wintersport gaan dan ?

Is ook een risicosport.........

potocque

Re: Mag je werkgever van je eisen dat je niet mag paardrijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:38

Je wg kan dit NIET eisen en ook geen ziekengeld weigeren. Dit is nl. gebaseerd op de wettelijke regeling rondom de ziektewet, die geldt voor alle vormen van arbeidsongeschiktheid. Veel landen (o.a VS) hebben een gesplitste wetgeving waarbij het arbeidsriciso (ziek worden door bijv. een ongeval in de werksituatie of ziekte in het algemeen) en het individuele risico apart wordt bekeken. Dan betekent het inderdaad dat alle sportblessures en prive-onhandigheidjes apart door de persoon zelf moeten worden verzekerd. Nederland kent deze splitsing niet, dus ook 'onze' paardrijblessures zijn verzekerd . Dit betekent overigens niet dat werkgevrs hier blij mee zijn.....

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:55

Verbieden te paardrijden..ja dan hoef ik ook niet meer te werken..haha nee kunnen ze niet maken..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:03

potocque schreef:
Je wg kan dit NIET eisen en ook geen ziekengeld weigeren. Dit is nl. gebaseerd op de wettelijke regeling rondom de ziektewet, die geldt voor alle vormen van arbeidsongeschiktheid. Veel landen (o.a VS) hebben een gesplitste wetgeving waarbij het arbeidsriciso (ziek worden door bijv. een ongeval in de werksituatie of ziekte in het algemeen) en het individuele risico apart wordt bekeken. Dan betekent het inderdaad dat alle sportblessures en prive-onhandigheidjes apart door de persoon zelf moeten worden verzekerd. Nederland kent deze splitsing niet, dus ook 'onze' paardrijblessures zijn verzekerd . Dit betekent overigens niet dat werkgevrs hier blij mee zijn.....

Gelukkig maar, wat zou dat waanzinnig zijn! Trouwens, laten we het eens over voetballen hebben, dat levert nog altijd de meeste blessures op. Moet het voetballen of het paardrijden dan verboden worden? Wat denk je dat er gebeurt met het ziekteverzuim als mensen niet meer aan hun conditie werken en niet meer lekker kunnen ontspannen?
Ik rijd nu ca 25 jaar paard, waarvan 6 jaar op een eigen paard. 1 x heb ik een ernstig ongeluk gehad, waar ik trouwens veel geluk bij heb gehad. Dat resulteerde ondanks een ziekenhuisopname in maar 2 dagen ziekteverzuim. Nou, dat valt wel mee voor 25 jaar, lijkt me.
Aan de andere kant heb ik ooit eens 2 maanden thuisgezeten wegens stress/arbeidsconflict. Ik kan rustig zeggen dat ik door het paardrijden er een stuk sneller bovenop gekomen ben.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:40

Tuurlijk niet, wat jij in je vrije tijd moet jij toch zeker zelf weten.
Je baas verbiedt zijn personeel toch ook niet om te voetballen, dan heb je het pas over een risicosport.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:55

Sommige werkgevers wijzen sollicitanten af als ze paardrijden.
Te risicovol op blessures

Natuurlijk zeiden ze het niet letterlijk zo, maar ergens omheen draaien zijn ze nogal goed in

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:59

Een werkgever mag niet van je eisen dat je niet mag paardrijden. Wel is het zo dat een werkgever de minnetjes van paardrijongelukken op een gegeven moment bij elkaar optelt. En dat je daardoor natuurlijk promoties meer uren wel kunt vergeten. Best logisch vind ik, teveel in de ziektewet door onhandig paardrijden, kost best veel geld.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:03

dat mogen ze niet van je gaan eisen of je moet je lichaam nodig hebben voor je werkt idd bij model ofzo! je mag toch zelf weten wat je in je vrije tijd doet ?!?!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:07

claudia23 schreef:
ik kan me bes voorstellen dat wanneer iemand maandelijks in de ziektewet komt ivm zijn of haar paard (bv val of trap) dat de werkgever zich achter de oren gaat krappen...dat kost je werkgeven dan natuurlijk klauwen met geld...
een werkgever zou in dat sort gevallen toch wle beschermd zijn zeg maar...

In dat geval zou je je misschien ook eens zelf achter de oren moeten krabben of paardrijden wel bij jou past. Je hebt in ieder geval weinig kans dat een tijdelijk contract in zo'n geval verlengd wordt of dat je voor promotie in aanmerking komt.

LucasMiller

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:09

Helaas voor je baas.... Hij kan je niets maken.
LM

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:27

Hoe zou de werkgever het moeten controleren, kijken of er een hoefafdruk op je lichaam staat bij opgelopen letsel

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:32

Ik ben vorig jaar september een week uit de running geweest omdat ik met mijn rechter arm in een mitella moest: ik had bij een val van een paard mijn schouder verrekt. Kostenpost voor de baas.

Mijn collega is een jaar eerder wekenlang uit de running geweest nadat ze thuis was uitgegleden op de trap, in een reflex de trapleuning greep en daarbij haar schouder verrekte. Een nog grotere kostenpost voor de baas.

Traplopen doe je - meestal - met veel grotere regelmaat dan paardrijden (of andere sporten). En traplopen is in feite een heel risicovolle bezigheid, een ongeluk zit daarbij in een klein hoekje. Moet een werkgever traplopen dan ook maar verbieden?

Of zoals de orthopeed zei toen ik binnenkwam met mijn geblesseerde arm: 'Gevaarlijke sport toch, dat paardrijden. Net zo gevaarlijk als traplopen en fietsen.'

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:48

Het grote verschil tussen paardrijden en traplopen is dat er in verhouding meer ongelukken bij paardrijden gebeuren dan bij traplopen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:53

Hoe weet je dat zo zeker? Ik denk dat je je er flink in kunt vergissen hoeveel ongelukken er gewoon thuis in huiselijke kring gebeuren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:57

Je huis is de gevaarlijkste plek die er bestaat, maar paardrijden is niet voor niets de tweede risicosport.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:30

Ik lig nogal met enige regelmaat van mijn paard (en begrijp uit eerdere reacties dat ik maar eens moet kijken of t rijden wel bij me past dan:P) en ben daardoor ook wel eens uit de running geweest. Meestal probeer ik gewoon te gaan werken, ook al gaat t niet echt makkelijk, en krijg dan aangepast werk, en als ik echt niet kan werken, neem ik vaak gewoon mijn C uren op. Dit vind ik wel zo netjes, mijn baas hoeft er niet voor op te draaien dat ik ben wezen "sporten". Hij bied zelf vaak aan om me in de ziektenwet te doen, maar zolang dat niet nodig is, doe ik dat niet. Soort wederdienst.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:24

Hij kan het misschien wel eisen, maar ik zou per direct ontslag nemen.