Levensverwachting..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xZolox

Levensverwachting..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 18:28

Weet iemand hoe je de levensverwachting van je pony kunt bepalen? Wat zijn kenmerken van een korte levensverwachting en wat zijn kenmerken van een lange levensverwachting..

Ik rijaf en toe op een ander paard (da's niet mijn eigen) en die staat scheef op zijn benen.
Heel veel mensen zeggen dat hij hierdoor minder lang zal leven..
Denk/Weet jij of dat dat klopt?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:07

Z'n benen zijn mischien eerder versleten als je z'n hoeven en stand etc.niet goed bij laat houden door de smid.Voor de rest zegt dat niks over de levensduur..nee er valt geen peil op te trekken.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:13

Als benen scheef staan krijg je eerder overbelasting en slijtage van de gewrichten.
Maar verder is het moeilijk te zeggen.

XloveblackyX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:13

levensverwachting van een gezonde pony is denk ik rond de 25 á 30 jaar met grote uitschieters naar boven.
het maakt natuurlijk wel iets uit of bij jullie levensverwachting betekend: bruikbaarheid, of gewoon hoe lang de pony blijft leven van zichzelf..
met scheve benen kan ik me voorstellen dat de pony eerder af is.
misschien kunnen jullie de levensverwachting (bruikbaarheidsperiode bedoel ik dan nu) verhogen door de pony niet al te veel en zwaar te belasten..

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:46

Hoe komt ie aan die scheve benen dan? Mijn bijrijdpony had eerst ook scheve benen omdat ie bij de vorige eigenaar in een vieze, scheve stal stond. Nu (na 2 jaar) is het weer helemaal over.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat kunt schatten ja.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:35

Hij is gewoon vaag gebouwd.
Zijn hoeven staan een beetje naar buiten, door de bouw van zijn kogel (ofzoiets)
Hij heeft wel een goede stal..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:42

Franse stand dus? Dat hoeft niet tot veel problemen te leiden, als het goed is kan je smid hier met bekappen het een en ander aan doen.

Maar zowiezo, hoeveel paarden gaan er nu echt dood uit ouderdom? Heel weinig, dus levensverwachting is niet echt te bepalen.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 25-02-06 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:45

mijn merrie heeft kromme benen en die kan net zo oud worden als een normaal paard hoor!
alleen is de kans op beenproblemen door slijting groter en zou je hier op den duur wel een keuze over moeten maken, maar de levensverwachting lijdt er niet onder

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:54

Ik dacht dat de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er slecht 7 jaar is.
Van pony's weet ik het niet zo goed, die zullen ongetwijfeld een stuk ouder worden.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:58

Is niks van te zeggen dieren die kwakkelen lopen vaak het langste door, trouwens het paard kan wel door een andere kwaal om het leven komen.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 15:29

Fitzroy schreef:
Van pony's weet ik het niet zo goed, die zullen ongetwijfeld een stuk ouder worden.

7 Jaar klopt in ieder geval niet, toch?

*Bedankt voor de reacties*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:30

7 jaar klopt zekers niet, mischien dat ze zolang een goede prestatie neerkunnen zetten ofzo in de sport, maar ouder worden ze zekers wel! en anders is de 23 jarige kwpn merrie bij ons op stal wel een enorme uitschieter en dat in haar situatie!

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:51

Fitzroy schreef:

Dit heb ik inderdaad onlangs ook ergens gelezen. Voor de mensen die zeggen dat deze info niet klopt, realiseer je wel dat deze paarden vaak geen natuurlijke dood sterven Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel ziektes en blessures (mede door de fok en de sport) die niet meer te genezen zijn. (of waarbij de eigenaar er niets meer al wil doen.) Uiteraard dient een gezond paard jaren, en jaren ouder te worden, de cijfers zeggen helaas iets anders.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:02

mijn pony van 30 is ook versleten, erge spat en weet ik wat nog allemaal (profiel..), maarja ze heeft nu toch de 30 gehaald en zo te zien leeft ze zeker nog wel een tijdje.
Denk niet dat je aan de hand van medische afwijkingen kan bepalen of de levensverwachtinging hoger ligt dan bij gezonde paarden en omgekeerd.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:11

Mijn verzorgpaard(mogelijk KWPN)is rond de 20
Hij heeft nu zijn rust verdiend en mag lekker de weide op,misschien af en toe een buitenritje maar we zien nog.
Hij is ondanks zijn slechte verleden nog erg gezond en fit,de meesten schatten hem rond 12-16jaar

En daarbij,een franse stand,een bodemwijde stand,... zal de hoeven en gewrichten niet zo snel verslijten,als je goed kijkt heeft elk paard wel een afwijking aan de hoeven

simodi

Re: Levensverwachting..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:21

De levensverwachting hangt van zoveel dingen af ... de stand van zijn benen is daarbij zeker niet het belangrijkst. Veel meer zijn algehele conditie, zijn maag en darmen en niet te vergeten: levensgeluk. Heeft ie het nog naar zijn zin? Mijn paard van 22 is lichamelijk niet meer zo top (artrose, moeilijk eten), maar in d'r koppie nog in orde en heel gelukkig met haar - in mijn ogen saaie - leventje van stalling, weidegang, longeren, wandelen, paddock etc.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:29

Die 7 jaar is een getal op basis van verzekeringen.
Bij lange na niet alle paarden en pony's zijn verzekerd, dus dat getal kun je wel nemen met een pondje zout erbij.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:30

Mijn Anglo arabier is zeker 26 (misschien nog wel ouder... heb geen papieren) en barst van de artrose, slijtage, pezen met littekenweefsel etc. Had altijd goed benen (viel de dierenarts nog op bij de keuring toen ik haar 13 jaar geleden kocht (niet met foto's anders waren de rotte pezen aan het licht gekomen toen).
Het was al opvallend dat ze onder het zadel niet kon stappen (dus nooit losgestapt op drooggestapt voordat ik haar kocht ?)
Ze hebben gewoon met haar gecrosst en haar benen gesloopt...
Bij mij is ze nooit kreupel geweest behalve door een scheurtje in haar binnenhoef.
Aldus... ze heeft al 3 jaar pensioen... is heel happy maarja... wat nooit een probleem leek te zijn is het wel geworden.
Dus je weet maar nooit!
Kan zijn dat ene paard met een afwijking door meer zorg juist langer leeft als een "ogenschijnlijk gezonde" pony die wordt afgeragd.
Mijn paardje is ook heel happy en daarom is ze ernog... dat is idd het belangrijkste.. maar hoeveel mensen laten een paard inslapen als ze er niet meer op kunnen rijden???... ik denk heel veel, dan daalt de levensverwachting natuurlijk wel.
Mijn paard is 3 jaar geleden ook afgekeurd door de verzekering.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:44

Die gemiddelde leeftijd van 7 komt voor een aardig deel doordat er een hoop veulens overstuur gaan.
Een wpn kan ook best 30 worden, mits het daar de kans voor krijgt. Maar veel mensen vinden een paard van 16 al "oud", dus als er dan iets mee is willen ze er niet aan dokteren, want het paard is toch al oud. Gelukkig zijn er mensen die gewoon naar het paard zelf kijken en dan kom je opeens wpn-ers tegen van 25 of zo.
Levensverwachting wordt sterk bepaald door de levensomstandigheden van het paard, dus de combinatie van verzorging en arbeid en de mentaliteit van de mensen waar het paard mee te maken heeft.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:46

volgnes mij heeft het met de eigenaren/verzorgers destijd te maken, met jouw verzorging, het hoeveelheid zwaar en licht werk en eten, gewrichten er is zoveel dat mee bepaald

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:48

Levensverwachting aflezen aan de benen? Dat vind ik knap. Heel knap.
Er zijn zoveel dingen die een paard kan gaan mankeren, en waar hij eerder dood aan kan gaan dan aan die benen, dat ik de mening van degenen die roepen dat hij niet zo lang te leven heeft toch echt niet serieus ga nemen....

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:14

MarchaL schreef:
Fitzroy schreef:

Dit heb ik inderdaad onlangs ook ergens gelezen. Voor de mensen die zeggen dat deze info niet klopt, realiseer je wel dat deze paarden vaak geen natuurlijke dood sterven Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel ziektes en blessures (mede door de fok en de sport) die niet meer te genezen zijn. (of waarbij de eigenaar er niets meer al wil doen.) Uiteraard dient een gezond paard jaren, en jaren ouder te worden, de cijfers zeggen helaas iets anders.

Dan kan het kloppen ja..!!

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:16

Cassidy schreef:
Levensverwachting aflezen aan de benen? Dat vind ik knap. Heel knap.
Er zijn zoveel dingen die een paard kan gaan mankeren, en waar hij eerder dood aan kan gaan dan aan die benen, dat ik de mening van degenen die roepen dat hij niet zo lang te leven heeft toch echt niet serieus ga nemen....

Ik zelf dacht het eerst ook niet maar omdat een aantal mensen vertelden dat een paard minder lang leeft als hij slecht gebouwd is dus ik dacht gewoon ik vraag het maar, dan weet ik hoe jullie erover denkne..

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:17

amen Cassidy !@!!!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:27

Is moeilijk te zeggen vind ik.
Mijn oude verzorgpaard was al ruim 17 toen ik hem ging verzorgen. Hij had een doorgezakte rug, slechte/zwakke benen en hoeven (zeer regelmatig hoefzweren, mok en dikke benen), chronische bronchitis en een conditie van nul komma nul. Ik gaf hem toen nog een jaartje of 2-3. Uiteindelijk heeft zijn eigenaresse hem op 28.5 jarige leeftijd in laten slapen omdat hij lichamelijk op was. Geestelijk heeft hij zich tot aan zijn dood nog als een jong paard zonder gebreken gevoeld.