hoe leer je een veulen goed verkeersmak te maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amberS

hoe leer je een veulen goed verkeersmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 16:33

hallo ik heb sinds een maandje een lief veulen hengstje gekocht van 9 maanden..
kan n0g niks.. maar leert heel erg snel..
ben nu aan het buitenlopen en het gaat wel.. is het goed als ik echt gelijk een half uur met hem gaat lopen of elke keer een klein stukje verder.. ik loop nu ook alleen ! zonder ander paard..
en tips over het leren vast zetten aub!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:51

Wandelen met een hengst van 9 maanden?

Laat hem de opfok in gaan, dat is het beste. Leren spelen met collega hengsten. Van de zomer in de wei met een koppel hengsten.
Dat is de Tip.

Laat dat dier even lekker paard worden en geen knuffeldier, dat komt wel als ze 3 jaar zijn.

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:52

Ik vind ook niet dat het nu al echt nodig is om van dat soort dingen uit te gaan halen. Laat hem even groot worden, dat beestje snapt denk ik niet echt waar hij mee bezig is als ie nu al verkeersmak moet zijn. Ik vind dat Sizz gelijk heeft, laat hem even paard worden...

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:01

dat hebben we hier niet in de buurt en dalijk over 2 maandjes gaat hij de wei in met pony'tjes van zijn leeftijd.. ik wil hem gwoon nu al gaan beleren en hij vind t zelf ook leuk om lekker buiten te wandelen..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:03

Een jong paard kan zich maar maximaal 5 Minuten concentreren. Een half uur met hem werken is te lang, te veel wandelen op harde wegen ook niet goed voor slijtage van zijn hoeven. Op dit moment is hij nog te hanteren, als de hormonen gaan meespelen kan dat zomaar omslaan.

Authentic

Re: hoe leer je een veulen goed verkeersmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:05

Een half uur is geen goed idee, zo'n 5 minuten zou wel kunnen, maar laat hem tussendoor wel grazen en kijken naar dingen anders is het al gauw niet leuk meer. En niet teveel wandelen, anders is het al gauw niet leuk meer voor hem.

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:12

jah dat d0e ik nu ook .. gooi hem lekker los dan kan die zijn ei kwijt vind tie prachtig t zit langs een weg dus kan die ook gelijk aan alles wennen alleen jammer genoeg staan er bij mij op stal alleen maar merrie's dus ken hem niet losgooien met een ander paard van stal zit gwoon bij een boer..

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:54

Onze 2 hengstveulens (bijna 1 jaar) lopen nog gewoon met de merries buiten. Kan geen kwaad. Deze zomer gaan ze de opfok in. Ook wij wandelen gewoon met ze langs de weg, maar dat doen we meer om ze eraan te laten wennen dat ze bij de groep weggehaald worden.

Het vast leren staan heb ik als volgt gedaan:
Veulen eerst een goed stevig halster omgedaan met daaraan een longeerlijn.
De lijn heb ik met een veiligheidsknoop aan een paal vastgemaakt.
Het uiteinde gewoon in mijn hand gehouden, mocht hij gaan hangen of anders raar gaan doen, kon ik in 1 ruk de lijn weer los maken.
Ik ben begonnen in zijn stal (vertrouwde omgeving) en hij kan nu ook al voor zijn stal vast staan.
Hij blijft netjes stil staan totdat ik klaar ben met poetsen en als beloning krijgt hij dan een snoepje.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:11

Wandelen met je jonge paardje kan echt geen kwaad,je krijgt zo ook een goede band met hem.Ik heb zelf enkele paarden gefokt en heel veel kilometers gewandeld met ze.Natuurlijk niet elke dag,maar zo twee drie keer in de week en laten wennen aan het verkeer en opstakels die we tegenkwamen.Verder geef ik iedereen gelijk die zegt dat je een veulen,veulen moet laten zijn,dus speelkameraadjes zijn heel belangrijk.En net wat pally doet leren aan een halster te staan,voetje geven enz kun je nu ook al doen.Heel veel plezier met je paard.

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 18:40

`dank je ik begon al aan mezelf te twijfelen

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:34

Concentratie bouw je ook wel op denk ik. Toen ik mijn paard een half jaar geleden kocht was hij 2,5. Ik ging veel met hem wandelen maar vaak was hij na een kwartiertje al helemaal op, volgens mij van alle nieuwe indrukken. Nu houd hij het langer vol, in ieder geval wel een uurtje zonder dat hij moe wordt. Let wel op de hoeven van je paardje! Die van mij mag een tijdje de weg niet op omdat hij op het randje zit voor te korte hoeven. Als je echt gaat wandelen dus echt regelmatig de hoeven laten nakijken.

Verder denk ik dat het goed is om rustig aan te doen met zo'n jonkie. Het beste is eigenlijk om een plekje te vinden waar hij met een ander jong paardje kan spelen. Als je die gelegenheid niet hebt is het denk ik wel goed dat je zelf wat meer aandacht geeft.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:46

ik heb mijn haflinger veulen nu ook in de opfok gedaan. Hij gaat ergens in mei weer terug hier heen. Om hem ook aan het verkeer te leren wennen. met de twee shetlanders doen we wel veel dan weer poetsen en borstelen, dan met ze naar de voorste wei en lekker aan de hand gras eten. dan uit de hand brokjes geven. dan er gewoon bij gaan zitten en kijken wat ze doen. en ik heb ze geleerd aan het vast staan door ze gewoon redelijk kort te zetten en maar te laten staan. voor de verder rest niks. er bij staan kijken dat ze niks doen wat pijn kan doen. en dan dus de paniek knoop erin doen, dat je hem zo kan bevrijden als het moet.

succes

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:51

ik vind het echt belachelijk een paard al iets willen beleren wanneer die 9 maanden is.. ga jij een baby van 4 weken proberen te laten lopen of te laten eten?.. nee toch!.. laat hem nog gewoon lekekr veulen zijn.. als die 2 is kan je beginnen met iets.. en met 2 1/2 nog iets meer en met 3 beleren maar dit is gewoon te jong! hij word er niet makker op als je hem nu gaat beleren hoor!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:27

Losgooien?? Een veulen van 9 maanden hoort lekker de hele dag buiten, maar goed dat is niet het antwoord op je vraag.

Ik denk dat een half uur veel te lang is, zo maximaal een kwartiertje met hem lopen en dan misschien wat vaker en minder lang.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:42

ik snap dit soort vragen nooit wat moet een maanden oude hengst in handen????? alles wat hij moet weten voor later leert hij in de groep. Voetjes geven, vast staan, mee lopen dat gebeurd ook in de opfok en dan door mensen die er verstand van hebben...... de stalhouder, hoefsmid, va...... dus nooit gekloot en geklungel. Leert het dier het allemaal in een keer goed.

Neemt niet weg dat je dan best eens met het dier kan gaan wandelen hoor......... maar ik kan je verklappen dat het diertje daar niet beter van wordt. Straks gaat hij een keer terug willen naar de groep... en als jij dat die ene keer niet op kan lossen, dan heb je dus al een majoor probleem gecreeerd, want jouw lieve hengstje heeft in eens geleerd dat het sterker is, en dat hij mensen kan imponeren........ en denk erom dat kwartje valt een stuk sneller dan alle anderen.

Laat ik het zo zeggen, de meeste paarden die ik ter correctie heb of lastig zijn met beleren zijn over het algemeen paarden die teveel in handen zijn geweest en dan op de "hij is zooooo lief" manier.

Succes.

Bij Koos de Ronde hebben ze ook leuke groepen lopen, hij zit in Rhoon en Zwartewaal...... dus nog dicht bij jou in de buurt ook

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:40

mijn veulen is nu een jaar oud, ze loopt elke dag op de wei met het paard van men zus (een lieve merrie) en de pony. Ze zijn echt beste maatjes! verder gaat ze wel elke nacht de stal in, maar dan nog zien ze elkaar en kunnen ze elkaar kusjes geven Voetje geven, gebonden staan kan ze al een tijdje, ze is wel gewent aan tractoren ( haar wei is tussen de velden) en autos en vrachtwagens (naast haar wei zijn ze een huis aan het verbouwen), maar deze week ga ik de eerste keer een stukje straat op en af met haar, maar mijn moeder gaat mee met de pony, zodat ze niet al te gestresseerd is. Ik denk juist dat het goed is van ze al te laten wennen aan verkeer, met een paard van 3 jaar e 1 m 70 hoog is het toch echt niet gemakkelijk! Ik heb mijn veulen nu echt in de hand, als ze verschiet is ze makkelijker tegen te houden dan als ze 3 jaar is! Ik denk wel dat he beter is als je start met wandelen in een klein baantje met weinig verkeer.Het zou ook goed zijn moetst er een ander braaf paardje mee gaan, die gewent is aan verkeer. Gewoon effe een stukje op en omkeren, moet in het begin echt niet langer dan 5 minuten duren! Al die nieuwe dingen zijn emotioneel wel zwaar voor zo een kleintje, dus 5 minuten en dan lekker de wei in

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:40

Ik zou hem indd ook lekker laten spelen met vriendjes, leert ie 100x meer van. En als je het dan toch wilt gaan leren zou ik toch een ander ervaren ouder paard meenemen, zeker niet alleen gaan.
En vast zetten had je hem beter eerder kunnen leren, maar hoe je dat het best kan doen is gewoon doen en erbij blijven dat je hem op tijd los kan halen...

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:03

Wat je ook kan doen is bij voorbeeld een groot zeil neer leggen en er over heen gaan stappen;).
Of tussen 2 hindernissen door lopen voor achter uit ( voor straxs op de trailer). En je kunt er ook bochten in maken dan maak je hem langer.
En in de berm buiten lopen.
Je kan ook in de bak pionnen neer zetten en vanalles kun je verzinnen.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:10

Even een reactie op kiwiko net als een jonge hond leert een paard in de eerste jaren van zijn leven het meest.Leren spelen doet hij van zijn kameraadjes in de wei,maar je wil neem ik aan je paard ook ooit gaan berijden,en dan is dit soort spelenderwijs leren aan mensen wennen de beste manier.Ik zou het zeker geen werken willen noemen.Het leren voetjes geven,vaststaan enz. leren ze niet in de opfok.Opfok wil zeggen (bij de meeste opfokstallen)buiten staan in een groep op het weiland.Wat jij bedoeld is waarschijnlijk een stal waar ze een paard zadelmak maken.Dat is heel wat anders.Paarden die veel in handen zijn geweest als veulen zijn later de makste paarden!!!Dan heb ik het dus niet over de africhting,dat is een heel ander verhaal.Wandelen en voetjes geven,poetsen halstertje om enz.leert het paard in zijn eerste levensjaar.En begrijp me niet verkeerd,spelen is nog altijd heel belangrijk voor een jong paard,maar niet iedereen is in de gelukkige omstandigheid dat ze het paard de hele dag buiten kunnen zetten.En zoals amberS zelf al zei,hij gaat lekker op het land als het weer het toelaat.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:19

Ik begrijp ook werkelijk niets van deze vragen.Een 9 maanden oude hengst hoort in een kudde te staan samen met nog meer jaarling hengsten.Die gaan elkaar dan wel opvoeden en heb jij het later wat makkelijker.Het kan echt geen kwaad om af en toe eens met je veulen te wandelen, hem te poetsen, hem aan dingen laat wennen.maar dat kan je ook 1 keer in de maand doen als je hem komyt opzoeken bij zijn vriendjes.Ik vind het wel erg om te horen dat je hem af en toe in zijn eentje los gooit.En hij dus de rest van de dag zeg 23,5 uur alleen staat opgesloten.Zoek alsjeblieft een adres bij jouw in de buurt waar je hem heen kan brengen zodat hij weer bij soort genootjes kan staan.Hier word je veulen ongelukkig van.Als hij 3 is kun je hem weer naar huis halen en hem alles leren wat jij wilt.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:30

Mijn hengstveulen van 8 maanden staat overdag samen met een leeftijdsgenootje in de wei of in de paddock ( ligt aan het weer en bij heel slecht weer staan ze niet zo lang buiten ). Ik poets hem ongeveer 3 keer per week en wandel er ongeveer 1 keer per week mee en dan maar 10 minuten. Ik sta bij een boer en kan hem daar al aan trekkers laten wennen, daar is hij nu al niet meer bang van. Je moet er wel heel concequent voor zijn, anders krijg je later wel problemen, als ik bijv. mijn bv mijn veulen binnen of buiten zet dan ben ik altijd degene die als eerste door het hek gaat of de stal in gaat. En als ik schoon stro in zijn stal doe en hij staat er toevallig in dan moet hij achterin gaan staan en zo zijn er nog meer dingen waarmee je laat merken waar zijn plaats is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:42

ik heb het ook ongeveer zo gedaan hoor, zowel met Faram als met Flicka. alleen wat minder lang aan het touw. wel was ik er dagelijks een par uur bij, gewoon in de buurt zijn. en bijna elke dag een paar minuten eruit. en ze zijn super verkeersmak, ook bij de eerste keer buiternrijden met Faram, niks geen problemen. het voordeel als hij het nu leert is dat hij je niet meesleurt als hij ergens bang van is. over twee jaar is hij veel sterker, en hou je er niks aan als hij iets in zijn hoofd haalt. het aanleren van goede manieren begint juist bij het veulen, zeker als er geen merrie is om hem die te leren.
doe het wel nog rustig aan, een paar minuutjes per dag is genoeg. het belangrijkste is het vertrouwen, en dat kan je makkelijk opbouwen door gewoon bij je veulen in de wei rond te hangen terwijl hij met zijn maatje speelt. speel gewoon mee, en gedraag je als een merrie. het zal je band versterken en hij leert ongedwongen jouw lichaamstaal en manier van doen kennen. zo zal hij je op latere leeftijd ook beter begrijpen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:43

ik vind het toch een beetje opgeblazen,ik ben van menig dat ieder veulen moeten leren aan een halster mee te lopen,poetsen en hoefjes te geven.niet dagelijks maar wel 2 a 3 x in de week.

het is echt geen pretje voor hoefsmeden,veeartsen als jonge dieren nooit in handen komen omdat ze alleen maar in een groep moeten opgroeien.

ook niet voor jezelf toch,(als voorbeeld)een 3 jarig hengstpaard van 1.70 die nog totaal niets kent dan alleen een opfok...en moet ineens een stalpaard worden en elke dag in handen,beleerd worden en nog verkeersmak worden(dan is juist alles tegelijk).

maar..ik ben ook van menig dat veulens niet in kinderhanden horen opgeleid te worden en om als knuffelbeestjes te fungeren..en dat ze wel kameraadjes moeten hebben dagelijks om normaal paard te kunnen zijn..

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:45

Hm, ik ken iemand en die heeft een weiland best groot enz. langs een best drukkeweg.
Dus dan moet ze die jaarling in een andere wei zetten en is het geen probleem, auto's langsscheuren maakt niet uit

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:48

Dat ben ik met Casanova eens!

Ik heb al meerdere veulens gehad en opgeleerd en die van mij zijn nooit in de opfok gegaan. Wel stonden ze dag en nacht in de wei met een 2 jarige en 2 leeftijdsgenootjes.

3 keer in de week werder ze in de hand genomen en werd er vanalles mee gedaan. De ene dag poetsen, dan voetjes en de derde dag wandelen.

Toen ik de titel las dacht ik, gewoon de weg mee opgaan. Zorg dat je met zijn 2-en bent en zoek een niet al te drukke weg op maar een gewone polderweg waar je gem. zo 1 á 2 auto's tegen komt.

Of zet hem in een wei naast een weg of dicht bij waar verkeer langs komt.

Of wandle met hem over het erf, daar zullen ook wel eens traktoren en auto's staan en vraag misschien dan aan de eigenaren van de voertuigen om deze te starten als jij voorbij loopt.