hangen (aan de muur)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gabon

hangen (aan de muur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:10

Toen ik mijn paard kocht zette we hem aan de muur vast. Dat ging gewoon goed. Hij had buiten gestaan, en had vieze voeten dus wij hem afspuiten in de spuitplaats, we hielden hem toen vast. Een paar dagen later gingen we hem weer afspuiten, en we zetten hem zonder er bij na te denken vast. (De vorige eigenaar had niet verteld dat ze dit nooiit deed, omdat hij dit niet leuk vond.)
hij werd gek en ging hangen maar het was heel glad en hij kwam met zijn kont onder de wasbak terecht.
Daarna ging hij ook steeds aan de muur hangen, en wou de spuitplaats niet meer in. Met hulp van mensen op stal hebben we hem weer de spuitplaats in gekregen, we zetten hem daar alleen nooiit meer vast.
Alleen aan de muur was een probleem, hij trok het ene na het andere halster en halstertouw stuk. We deden twee halsters en twee touwtjes en zette hem heel kort vast. We negeerde hem ook als hij ging hangen, dus niet in paniek raken en hem aandacht geven.
Sommige mensen zeiden: hem een hele harde klap met de zweep geven als hij gaat hangen, maar dat werkt echt niet bij hem. Hij raakt dan alleen maar heel erg in paniek en wordt gek.
Hij wou ook de trailer niet in, en ging daar ook hangen, maar hij gaat er nu gewoon zo in, en hangt ook niet.
Omdat we hem aan de muur niet 1 min. zonder toezicht konde laten staan omdat hij zich lostrok en op het parkeerterein liep zijn we gestopt met hem aan de muur te zetten. We peotsen en zadelen hem nu gewoon in zijn stal, en dat gaat goed. Maar we vinden het eigenlijk toch wel handig als hij leer weer gewoon aan de muur te staan.
Heeft iemand tips hoe we dat zouden kunnen doen?

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:17

Je hebt van die speciale halsters die druk zetten achter de oren (geloof ik) als een paard gaat hangen. Dit moet het hangen voorkomen. En anders, als hij het weer doet, mep op zijn kont geven, zodat hij weer naar voren gaat.

Gabon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:59

We hebben zo'n touwhalster, die is scherp achter de oren als er veel druk op komt, maar die trekt hij gewoon over zijn hoofd heen.
Van een mep op zijn kont wordt hij gek.
Je hebt ook van die rubberen halstertouwen die uitrekken als ze hangen. Maar die zijn best lang. Als hij lang staat doet hij het touw over zijn hoofd, en als hij dan gaat hangen heb je een probleem. Als hij lang staat en hij gaat hangen kan hij zegmaar ook gaan zitten, als hij kort staat kan hij maar een stukje.
Hij was/is ook kreupel achter en ik ben bang dat hij zichzelf erger blesseerd met dat gekke gedoe van hem.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:02

Mensen bij mij op de club hadden ook een paard wat altijd ging hangen. Zij hebben hem aan een fietsband vastgezet, deze rekt ook mee. Dat paard hangt vrijwel nooit meer.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:26

Wij zetten paarden die hangen uberhaupt niet eens vast.

Hij heeft vast een rede waarom die gaat hangen probeer daar eerst een achter te komen..

Als je een paard dat gaat hangen een knal verkoopt onder zijn kont snapt hij op dat moment echt niet wat hij verkeerd doet hoor.! hij is in paniek en wil juist los!

zet hem gewoon los op de poetsplaats en geef hem vetrouwen dat hij echt rustig vast kan staan..

de paarden die ik rijd zet ik uberhaupt liever niet kort vast.. dan krijg je juist die schrik reactie

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:41

lorie schreef:
Als je een paard dat gaat hangen een knal verkoopt onder zijn kont snapt hij op dat moment echt niet wat hij verkeerd doet hoor.! hij is in paniek en wil juist los!

Ik bedoel ook geen mep om af te straffen, maar dat hij als reactie hierop naar voren loopt.

Maar het is blijkbaar een hardnekkig beestje, dus een andere oplossing weet ik zo snel ook niet.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:20

Mijn vorige paard wilde/kon ook niet vaststaan. Zij stond altijd los en bleef ook staan als je haar ergens 'parkeerde'. Wassen, vlechten, scheren, kon zelfs naar binnen lopen om thee te zetten , ze bleef gewoon staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:33

Je kan, mocht je bang zijn dat die de verkeerde dingen sloopt, paal, halster, touw, het paard vastbinden via een strotouwtje. Dus eerst een strotouwtje als lus, hier het halstertouw aanvast binden, als ie hangt, breekt als eerst het strotouwtje.

Lidewijke

Re: hangen (aan de muur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:38

Je moet'm desnoods geen mep geven met die zweep.. Je kan even goed hem naar voren jagen met je stem ofzo, of met de zweep op de grond slaan om het geluid.. Doen ze bij ons wel eens als dr een gaat hangen (ik kan nu wel niet uit ervaring spreken, het paardje waar ik mij mee bezig houd staat gewoon braaf aan de muur)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:58

Als hij nog steeds gaat hangen omdat hij steeds in paniek schiet, kun je hem een aantal keren 'vast' zetten door het koord door de ring te doen en iemand het uiteinde vast te laten houden. Als hij gaat hangen, geef je genoeg mee om hem niet te laten vallen, maar je geeft weer druk terug zodat hij weer naar voren stapt. Zo is in elk geval die vicieuze cirkel verbroken. Daarna zet je hem vast door het touw een aantal keer erom te slaan. Hij staat vast maar als hij echt in paniek schiet glijdt het mee. Volgende stap is weer om hem echt vast te zetten.

Doet hij het nu omdat hij het wel een geinig spelletje vindt nu hij het door heeft, dan mag hij juist niet loskomen (dus met rekkend touw, stevige halsters, desnoods een koeiband) en kan hij idd een goede schop vanachter krijgen (of een bezem tegen zijn kont, en noem maar op).

Gabon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:09

Hij blijft niet braaf stilstaan als ik hem los neer zet. Hij is zo nieuwsgierig wat er om hem heen gebeurd. Hij vindt het ook niet leuk als er dingen achter hem gebeuren. Als je wegloopt loopt hij achter je aan. Dan kan ik geen 5 sec. weg.

Wat Urielle schrijft hebben 2 sterke mensen van stal ook geprobeerd, maar hij is zo sterk dat je de blaren op je handen krijgt.

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:21

Wat soms ook werkt is net doen of je het touw vast maakt dus gewoon twee keer om de ring, hek etc wikkelen.Als hij dan gaat hangen kan hij nergens aan hangen.De meeste paarden hangen daarna nooit meer tenminste bij een paard dat ik heb verzorgt is het helemaal over.

Succes