Pavo liga bij hoefbevangenheid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Pavo liga bij hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 07:29

Zondag komt Bento deze kant op en voor degenen die het niet weten, hij is chronisch hoefbevangen, en mag dus niet meer de wei op.
Ook heb ik gehoord dat appels en wortels niet goed zijn bij hoefbevangenheid dus dat krijgt hij al niet, hij krijgt dan dus alleen hooi binnen.
Maar, het lijkt mij dat hij ook vitaminen en mineralen nodig heeft?

Wij hebben op stal sowiezo geen biks aangezien we alleen maar paarden hebben die aanleg hebben om dik te worden en genoeg hebben aan gras, hooi, wortels enz, maar ik zou natuurlijk zelf wel wat voor hem kunnen kopen, maar daar moet dan wel heel weinig eiwit in zitten!

Na wat zoeken op internet kwam ik Pavo LIga tegen.
en dit staat erbij:

*Zeer smakelijk
*Zeer laag eiwit gehalte
* Dubbele hoeveelheid vitamines en belangrijke mineralen per kilo krachtvoer
*Niet teveel energie
*Speciaal voor sobere rassen die weinig krachtvoer krijgen
*Met weinig kilo’s wel de juiste vitamines en mineralen
*Uiteraard ook te gebruiken voor andere “sobere”rassen als Shetlanders, Haflingers, Fjorden etc.

Bento wordt in mei 3.

DIt lijkt mij wel ideaal.. toch veel vitamines en mineralen, laag eiwit gehate en niet teveel energie.

Heeft iemand ervaring met Pavo Liga? en kan ik dit het beste bij gaan voeren?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 07:44

Ik heb er ook wel eens over gedacht om dat bij te gaan voeren , ook op zoek naar iets waarvan je heel weinig voert , maar dat ze toch de juiste hoeveelheid vitamientjes enzo binnenkrijgt.

Die van mij hoeft verder eigenlijk helemaal geen krachtvoer , wordt ook snel heet en is een keer hoefbevangen geweest.

Meeste voer moet je al gauw 2-3 kilo per dag voeren als aanbevolen hoeveelheid op de zak , om aan de juiste hoeveelheid vitamientjes enzo te komen. Ik vind een halve kilo tot een hele kilo meer dan zat voor mijn paardje , dus tja als je dat geeft zit je bij lange na niet aan die dagelijkse vitamientjes.

Nouja ik kijken voor die Pavo Liga.

Maar op de site van PAVO staat daarvan ook een tabelletje wat de aanbevolen hoeveelheid is , en dat is nog hartstikke veel !

Dus daar heb ik vanaf gezien. Geef nu gewoon weer de PAVO Aura koeken. (ofwel Summerfit). Daarvan zeggen ze dat 1 koek genoeg is voor 1 dag alle vitamientjes enzo. Dus dat lijkt meer op wat ik zoek. Net een aardig hapje , mooie hoeveelheid ook

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 07:46

www.tinkerbrok.nl!

Zit ook dicht in de buurt, extra vitaminen en biotine toegevoegd. Mijn merrie die enorm gevoelig is op de eiwitten doet het hier goed op: ongeveer dezelfde samenstelling als Liga, maar met meer vitaminen en voor een betere prijs.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 07:49

irish_lady: weet je misschien ook waar het te koop is in de buurt? en eventueel wat het kost?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 07:51

Het kost rond de 9 euro per zak, en de verkooppunten staan op de site! Het ligt in Alkmaar maar vlakbij heerhugowaard.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 07:54

9 euro is niet veel zie bij de verkooppunten alleen die in oudkarspel wat dichtbij is, bedoel je die?

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:06

pmarena schreef:
Maar op de site van PAVO staat daarvan ook een tabelletje wat de aanbevolen hoeveelheid is , en dat is nog hartstikke veel !

Ik voer al jaren Pavo Liga, mijn ijssie doet het daar uitstekend op. Maar ik pieker er niet over om de "aanbevolen hoeveelheid" te voeren, ik weet vrij zeker dat ze dan binnen een maand ontploft. Voeren doe je met je ogen, niet met een tabelletje op een zak.

Ze weegt ongeveer 400 kg en krijgt per dag 1/2 kg Liga en 3/4 schep muesli. Verder hooi of kuil. En als het heel slecht weer is of ze heeft zware arbeid verricht voer ik de biks op naar 3/4 of 1/1 kg, maar zeker niet meer.

edit: typo

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 08:08

ik moet sowiezo iets hebben waar ze niet dik van worden, hij is dik zat, gaat me echt om die extra vitaminen en mineralen, en laag eiwit gehalte..

Eirikur

Re: Pavo liga bij hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:15

Dat is dus waarom ik idd Liga voer, zodat ze met die "maar" 1/2 tot 1/1 kg per dag toch voldoende vitaminen/mineralen/sporenelementen binnenkrijgt. Ik heb ff gekeken op die tinkerbrok site, want iets even goeds dat minder kost is nooit weg natuurlijk, maar ik kon zo gauw niet iets vinden over de exacte samenstelling.

Het idee van die koeken is ook niks mis mee overigens, je moet alleen wel de mazzel hebben dat je paard ze lust. Die van mij heeft zoiets van: wat moet die baksteen in mijn voeremmer?

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 08:17

ja die koeken heb ik ook wel aan zitten denken... komt een beetje op hetzelfde neer als Pavo Liga toch? kwa inhoud...?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:18

Ik voer pavo vital korrels
Dit omdat ik ook geen brokken voer aan Kawa
(die is namelijk ook veel te dik)

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:55

Hallo, mijn max van 25 jaar krijgt iedere dag een pavo summerfit koek, voor de vitaminen en mineralen, hij krijgt namelijk geen bix, wel een halve kilo granenmix. Doet het er super op.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:43

dus alleen de koeken zouden ook genoeg zijn? hoeveel moet ik er dan geven, 1 per dag?
wat kosten die ongeveer?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:25

ik voer ook tinkerbrok, maar 2 handjes per dag, verder per dag 4 wortelen en 2 scheppen lucerne van hartog (voor de overschakeling van winterstal naar zomerweide, van biks naar uitsluitend ruwvoer). En 3 kruiwagens arm droog grofstengelig hooi..

Ik heb een voedingswaardetabel gemaakt van de voor mij aantrekkelijke voeders.. Pavo Liga staat er ook bij..

http://plaatjes.teuntjes.com/Voedingstabel.htm

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:50

dat is nog eens een handig schema! nu nog uitvinden wat wel en niet goed is bij hoefbevangenheid

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:04

Dit zijn de voeders met weinig eiwitten, ik vind ze voor mijn ex-hoefbevangen paardje allemaal geschikt, alleen luzerne bevat behoorlijk wat eiwitten, maar wel minder als vers gras. Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat er geen fructaangehaltes worden vermeld in de voedingswaardes, dat draagt ook bij aan hoefbevangenheid.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:37

Die koeken kosten volgens mij 10 euro de 30. Je zou evt. ook vitaminebrokjes kunnen geven. Bijv. van Lavor daar zit echt alles in wat ze nodig hebben.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:48

ik voer Pavo Liga. Ik heb een Noriker (Oostenrijks koudbloed) die insulineresitent is en dus helemaal geen krachtvoer mag, maar hij moet wel vitamines en mineralen hebben.

Pavo Aura en Summerfit werder door de holisitisch DA als niet geschikt doorgemeten maar de Liga wel, dus voer ik Liga, 2 kilo per dag, 1 kilo 's ochtends en 1 kilo 's avonds en dat gaat prima.