mijn paard panikeerd bij het zien van de veearts

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

mijn paard panikeerd bij het zien van de veearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:05

heb een klein probleempje,

Mijn paard zodra hij de veearts ziet begint te panikeren,het is zover gekomen dat ze de omheining met zich meetrok,helemaal los stond die paal door haar getrek.Maar het ergste kwam nog die spuit, ze werd echt gek,ik had haar bij haar neus vast maar ze begon naar mij te happen en gevaarlijk doen heb haar zoveel mogelijk gepraat en kalmeren maar niks helpt,heeft iemand het van mij overgenomen die sterker is,Maar nog steeds was zo panikerig.Toen die spuit erin zat ,wou ze die mensen verpletteren, dus diemoesten vlug weg en de veearts kreeg niet de kans om hem er te halen,dus die zat nog in haar vel, uiteindlijk achter 5 min gek doen ben ik met de raad van de veearts heb ik zelf de spuit gegeven die nog in haar nek hing, en dat vloelt best raar omdat te doen zeker als je zelf bang bent van spuiten.
Wanneer de veearts weg was , was de paniek gedaan.Maar ze was super verschietachtig.

hebben jullie wat tips , de prang kan ik niet gebruiken omdat ik heb het 1 maal gebruikt , en toen was ze een tijdje hoofdschuw geworden en mocht ik niet meer aan haar hoofd komen.
een stalgenoot zei dat ik anders te spuiten zelf moet leren geven,maar mag dat wel ?

hopelijk hebben jullie wat raad voor tegen de volgende keer.
groetjes vicky

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:21

Zelf spuiten is niet moeilijk, maar of het officieel mag geen idee.

Kan je niet een keer een andere veearts laten komen?

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:43

Veel geduld lijkt me hier de oplossing... geweld lost niets op bij een paard in paniek.
Misschien kan je een keer een andere veearts proberen; als steeds dezelfde veearts komt ziet je paard de bui natuurlijk wel hangen als 'ie 'm aan ziet komen. Als de DA de spuit pakt kan je je hand even over het oog van je paard houden zodat ze niks ziet, anders heeft hij het ook al door natuurlijk. Ook tijdens het spuiten kan je je hand over z'n ogen leggen. En de manier van spuiten verschilt per DA, misschien helpt het als 'ie het spuitje tussen duim en wijsvinger houdt, met diezelfde hand even aaien en dan in één keer het spuitje erin, dan hebben ze vaak nog niet eens door wat er gebeurd.
Heel veel sucses iniedergeval!

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:49

Je mag zelf geen spuiten geven.
Alleen een dierenarts en degene die een opleiding daarin doet mag een huiddoorbrekende actie doen, zoals injecteren.

Je kan proberen om de ogen af te dekken als de veearts bezig is, en misschien als het niet anders kan een beetje sedalin oid geven zodat ze in ieder geval wat rustiger is.

Verder gewoon zo rustig mogelijk blijven dan geef je haar ook het meeste rust.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:29

Ik moest op een gegeven moment mijn pony elke dag inspuiten, en dat mocht ik ook zelf doen . Maar dat was niet in aders, dus dan is het niet zo moeilijk. Verder zou je hem misschien kunnen verdoven voordat de veearts er is, maar ik weet niet of dat een nadelig effect kan hebben voor de werking van de spuiten.

Lotti

Re: mijn paard panikeerd bij het zien van de veearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:53

hangt er helemaal vanaf welk soort spuitje.
Zo'n klein spuitje in het vlees mag denk ik wel als het voorgeschreven word door de da(zie bovenstaande)
maar een spuit in de aders of met een zwaar goedje in..dat mogen toch echt alleen maar mensen die ervoor geleert hebben.

Nu ken ik wel iemand die verloofd is met een dierenarts en dat meisje injecteert wel zelf..

ik zou het in ieder geval niet durven doen.

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:01

hey,
hoe ga je je paardje verdoven??? (is hierboven gezegt)
Bestaan daar speciale zalfjes voor dan wil ik die wel weten mijn paard heeft ook zo een probleem.
Als je verdooft is dat toch ook met een spuit dan moet je toch ook iets inspuite of niet??
succes heb eigenlijk niet veel tips. Mijn paardje heeft de DA eens een klop gegeven

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:09

tja, ik ken dat maar al te goed. Mijn paard is niet te enten/behandelen door een veearts. Zodra ze ze ruikt, gaat ze door het lint. (heb er al meerdere bij gehad) Alle trucen geprobeert, maar dit gaat niet over. Wij enten haar zelf, zij het met grote moeite. Gelukkig sta ik nu op een stal waar het maar 1 keer per jaar hoeft. Verdoven is ook geen optie, daar breekt ze gewoon doorheen. Pas als de VA weg is, geeft ze zich er aan over. We zullen er mee moeten leren leven!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:40

Als de veearts komt om mijn paard te enten gaat hij hem eerst een beetje aaien, zodat mijn paard lekker rustig is en dan pats...spuit erin. Voor Anouar goed en wel door heeft dat hij een prik kreeg is het allang klaar.

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:43

wat dacht je van van te voren een homeomatisch middel gebruiken voor gestressde en nerveuse paarden ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:46

Hou in de gaten wanneer de da op stal is voor een ander paard en laat hem/haar elke keer een worteltje erin stoppen. Dan is het niet alleen ellende van die gast, zijn ze bij nader inzien toch wel aardig
En ja, sommige paarden zijn "hopeloos", maar bij heel veel is het wel wat hanteerbaar te krijgen.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:50

Heb je al eens een andere dierenarts laten komen?
Ik weet namelijk dat mijn paard ook behoorlijk angstig reageert op een bepaald dierenarts ( die haar nooit wat heeft gedaan ) en die komt ook niet zomaar haar stal in, bij andere dierenartsen is niks aan de hand..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:51

Is je paard over het algemeen bang voor mannen of alleen voor de DA?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:13

Ik heb ook een paard wat getraumatiseerd raakte door een hele foute handeling van een DA. Dat heb ik opgelost door direct een andere DA te nemen die het paard op een rustige manier benaderde. Deze DA zit ook aan ons melkveehouderij verbonden. Heb heb ik destijds het hele probleem uitgelegt en hij verzekerde mij haar van die angst af te helpen. Elke keer als hij kwam voor de koeien, ging hij na zijn werk bij de koeien even bij de paarden kijken. Op de wei, of op stal maar net waar ze stonden. Ruby rook het al en kwam nauwlijks in de buurt. Door dit steeds te doen kreeg ruby ook door dat als de DA kwam, het niet altijd per definitie betekende dat hij voor haar kwam. Hij ging ook weer weg zonder dat hij haar "pijn" gedaan had. Later kwam ze nieuwschierig bij de DA kijken, hij beloonde haar dan met een snoepje of wat brok. Zo breide hij het steeds uit, ging bij haar in de box, aaide haar overal en beloonde haar.

Al met al heeft het nog wel een jaar geduurt voor hij het vertrouwen gewonnen had van mijn merrie, en nu...ze kan soms nog wel een beetje gestrest zijn maar is zeker nog goed te hanteren. De DA is ontzettend rustig en behandelt haar met respect. Wat dat betreft ben ik zeer tevreden met mijn huidige DA en ben ik hem dankbaar dat hij na elk bezoek even 10min de tijd nam om mijn paard van zijn angsten af te helpen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:24

meestal draagt een dierenarts toch een bepaald luchtje met zich mee, misschien van het ontsmettingsmiddel dat ie gebruikt of eventueel bloed/mestlucht wat ie in zn kleren meedraagt.
kun je niet eens vragen of je een flesje van dat spul kunt krijgen/kopen en dan zelf (met een stofjas aan met dat spul er op gespoten) je paard gaan poetsen of gewoon met m aan de gang gaan? Dan went je paard aan die geur en wellicht dat dat helpt? Zorg dan dat je vooral zelf heel rustig blijft en net doet of er niks aan de hand is.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:42

enten doe ik zelf niet, maar antibiotica zetten wel.. Enten moet door een dierenarts gebeuren..

Komt je dierenarts in doktersjas? zo ja verzoek hem dan om die uit te doen en misschien helpt een luchtje op doen ook wel. Anders misschien toch een beetje tranquigel proberen als ze echt helemaal uit haar stekker gaat.

Wat eigenlijk wel raar is is dat mijn paardje een trauma heeft van de thermometer Ik heb haar vorig jaar dicht laten zetten, sindsdien mag er niemand meer aan haar achterste komen, zelfs de baas dus niet meer..

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:32

kalmeren heb ik genoeg geprobeerd hoor , veel tegen gepraat hoor, en heb me zo tussen de spuit gezet met me rug zo dat ze het niet kon zien , maar ik denk meer dat het door de geur komt.En nu ik er aan denk,ze heef een tijdje een erge knieontsteking gehad, en toen moest dat etter eruit,misschien heeft ze daar nog een slechte herinnering aan.

Neen ik kan geen andere veearts laten komen,door mijn ouders ,mijn andere dieren gaan er allemaal naar toe,Hij is ook heeell goed,en hij is rechtuit en draait er geen windels om, hij is ook nog eens de goedkoopste,dat is niet belangrijk,maar hij is echt vriendelijk voor hij de spuit haalt heeft hij haar een wortel gegeven,en een klopje gegeven.

Ik ben niet zo verzot op kalmeermiddelen,en denk niet dat het gezond is.
Een stalgenoot doet het inenten zelf ga het hem eens vragen,of dat het mag ivm wedstrijden enzo heb er zelf geen idee van.

Neen hoor ze is niet bang van mannen,ze gaat zelf liever om mannen dan met vrouwen.

vicky

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:16

Zelf enten is wrs de makkelijkste oplossing. Als de veearts ziet dat je hem ent is het toch goed/ Die vult dan de papieren in enz, geen probleem. Wat ook kan schelen is de plaats waar hij de spuit zet. Sommige paarden willen niets in de hals en andere vinden het eng als ze in de borst prikken. Je kunt ook proberen je paard te foppen door aan de rechterkant van de hals te spuiten, dat verwachten ze niet.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:00

Toch wel heel herkenbaar. Onze huidige veearts gaat wel veel beter als die we daarvoor hadden. dat was echt een kluns.
Maar ze wil je idd verpletteren.
Volgens mij kun je er weinig aan doen.

De laatste keer heeft onze veearts de spuit in haar bil gegeven. Normaal gaat het juist beter de laatste tijden maar af en toe is ze toch weer erg paniekerig.

Succes en gewoon rustig blijven ademhalen

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:01

Zit dus ook met het zelfde probleem.....Sjakie wordt alleen maar banger voor de dierenarts. Moet wel zorgen dat ie op stal staat anders krijg ik hem niet meer uit de bak, maar in het begin stond ie gewoon bang te kijken en bleef nog wel staan maar de laatste keer stond ie dus recht omhoog (heeft ie nog nooit gedaan, nergens bij) en rende meerdere keren tegen zijn deur aan om eruit te komen, mijn zus stond andere de andere kant en die heeft hem bij de deur tegengehouden.
Daarna wel de spuit erin gekregen en klaar......

Sjakie heeft het gelijk aldoor als de dierenarts naar de stal toeloopt en praat, dus ik had zoiets van de volgende keer mag ie niks zeggen en ik zorg dat ik Sjakie klaar heb staan zodat ie gelijk kan spuiten bij hem en niet eerst bij de andere paarden. Laat hem ook niet meer op stal staan want het lijkt wel of ie daar drukker in wordt of ie het gevoel heeft dat ie in het nauw gedreven wordt.
Namelijk een maand geleden kwam de tandarts voor ze en Sjakie was niks mee aan de hand totdat hij moest, die man was heel rustig en we lopen in zijn stal en toen begon het al, staldeur was nog open en weg was ie, gelukkig stond mijn zus er en heeft hem gepakt.
stond helemaal druk te ademen en gespannen staan maar die man ging rustig naar hem toe en legde zijn hand op zijn hoofd en bleef even staan zo met hem en daarna was ie super rustig.......
Blijkt dat die man ook weleens handopleggingen doet...... heeft dus wel geholpen.

Wat je eraan moet doen weet ik ook niet zo, zit ook met het zelfde probleem, hoop dat je een oplossing vind........

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:16

Praampje erop.
Als je zelf niet goed weet hoe dat moet, laat het dan even door een ander voordoen. En niet te liefjes ermee, dan werkt het averechts. Uiteindelijk geven ze zich er wel aan over.

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 08:34

Margreet schreef:
Praampje erop.
Als je zelf niet goed weet hoe dat moet, laat het dan even door een ander voordoen. En niet te liefjes ermee, dan werkt het averechts. Uiteindelijk geven ze zich er wel aan over.

Was het maar zo makkelijk. Mijn paard was tijdens een behandeling voor 1500 kg paard verdoofd, terwijl ze ong. 500 weegt, had een praam op en ik moest haar hoofd vasthouden om haar te ondersteunen. Zodra de VA haar aanraakte schoot ze naar voren en duwde mij dwars door een deur heen.
Praampje helpt dus niet altijd!!!!!!