Wat zouden jullie doen ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah_

Wat zouden jullie doen ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 15:37

Hallo

Het gaat om het volgende heb vorig jaar een hengsten veulen gekocht en ben vanaf dat moment netjes om de 8weken gaan ontwormen, maar nu zei de DA dat het niet veel zin heeft om dat als enige te doen, nu zou dr op de stal een gezamelijk ontwormings schema komen vanuit de DA en daar zouden we mee gaan beginnen vanaf het moment van binnen komen, nu is mijn paardje dus vanaf november niet meer ontwormd.
Laatst vroeg ik nog naar wanneer gaan we weer ontwormen het is al langer dan 8 weken geleden, ik kreeg als antwoord dat dat pas hoefde als ze naar buiten gaan, zo'n uitgebreiden wormenkuur, maar als ze pas in april naar buiten gaan is die al 5maanden niet ontwormd!

Hoe doen jullie het en wat zouden jullie doen, ben bijna weer geneigd om zelf weer te gaan ontwormen, maar dan ben ik weer de enige en heeft dat zin??

Groetjes margreet

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:15

absoluut zelf ontwormen! dan verminder je iig de wormen!

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:20

je hoeft niet persee 1 keer in de 8 weken te pntwormen. dat gebeurt bij ons op stal ook niet.. in het voor jaar en het naarjaar is voldoende. tenminste dat is mij vertelt. bij ons op stal wordt 4 keer per jaar ontwormt.. in het naarjaar krijgen ze een uitgebreide spuit die ook is tegen de lintwormen...van 1000 kg.
je hoeft dus niet persee elke 8 weken te ontwormen.. tenzij je het zelf wil..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:35

Zou zeker zelf ontwormen! Je wordt nl. niet blij als je veulen/paard onder de wormen zit. Ze kunnen er ook echt ziek van worden.
Dit is het schema dat wij van de dierenarts hebben:
Ontwormingsschema

Vanwege het grote aantal te verkrijgen wormmiddelen bestaat er bij veel eigenaren behoefte aan dui-delijkheid in de vorm van een ontwormingsschema.

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lint-worm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De in-houd is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de ro-de wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.
-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan
geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde
wormmiddel te geven.
-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine.
Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke
2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de
eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens
jonger dan een half jaar geven.

_Dunja_

Re: Wat zouden jullie doen ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:24

Ik zou wel gewoon ontwormen.
Het heeft alleen geen zin om appart te ontwormen als ze bij elkaar buiten lopen.
Maar anders maakt het niks uit hoor of je met z'n allen doet of alleen.
Wij doen het in het voor en najaar equest en de rest van het jaar een 8 weekse spuit..

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:27

Hoevaak je moet ontwormen ligt er ook aan of je paardje buiten staat. Hoelang hij buiten staat, en het jaargetijde. Er zijn verschillende ontwormingsschema's op het internet te vinden wanneer je het beste en welke wormenkuur je dan het beste kunt geven.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:48

Het heeft inderdaad niet veel zin in je eentje te ontwormen. Maar de paarden moeten het hele jaar door ontwormd worden. Ik ontworm 's winters eens in de 8 weken, dan in het voorjaar eens in de 7 weken, in de zomer eens in de 6 weken en dan bouw ik weer af.

@ shrOnatje: Als je twee keer per jaar ontwormd kan je het net zo goed laten. Dit heeft totaal geen zin.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:49

viewtopic.php?f=3&t=341661 ik zie dat je hier ook nog nuttige info staat misschien zit er wel iets voor je tussen...

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:29

Ik had mijn vraag ook nog even bij de paardendrogist gesteld dit is hun antwoord;

Als uw paard voor het laatst is ontwormd in het najaar, is het wel
zinvol om nu een keer te ontwormen. Hiermee worden alle wormen gedood en voorkomt u dat ze eitjes gaan leggen en schade aan kunnen richten in het lichaam van uw paard. Het nadeel van niet tegelijk ontwormen is dat uw paard 2-3 dagen later alweer opnieuw besmet wordt, maar dan duurt het wel weer een aantal weken/maanden totdat deze larven eitjes kunnen leggen en schade aan kunnen richten.

waarop ik zelf deze vraag stelde;
Als na 2-3 dagen hij alweer opnieuw besmet kan worden, worden die eitjes dan weer gedood als je na 8 weken weer ontwormd? Het ideale is natuurlijk tegelijk ontwormen, maar kan ik mn paard door zelf te ontwormen ook voldoende tegen schade beschermen!

Dit is hun antwoord;
Als je na 8 weken weer ontwormd zijn die eitjes alweer larfjes en worden ze inderdaad weer afgevoerd.

Ideaal is het niet maar ik ga weer ontwormen of hun nu mee ontwormen of niet en als het van het voorjaar & zomer wel gezamelijk ga doe ik gewoon met ze mee zo niet ga ik gewoon door met ontwormen om de 8weken!!

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:32

vlasta schreef:
Ik zou wel gewoon ontwormen.
Het heeft alleen geen zin om appart te ontwormen als ze bij elkaar buiten lopen.
Maar anders maakt het niks uit hoor of je met z'n allen doet of alleen.
Wij doen het in het voor en najaar equest en de rest van het jaar een 8 weekse spuit..

Ze lopen overdag wel met zijn allen buiten en hij deelt een stal maar ga toch maar zelf ontwormen, maar helemaal niet ontwormen lijkt me ook geen goed plan zoals het nu gebeurd!

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:08

vivanes schreef:
Het heeft inderdaad niet veel zin in je eentje te ontwormen. Maar de paarden moeten het hele jaar door ontwormd worden. Ik ontworm 's winters eens in de 8 weken, dan in het voorjaar eens in de 7 weken, in de zomer eens in de 6 weken en dan bouw ik weer af.

@ shrOnatje: Als je twee keer per jaar ontwormd kan je het net zo goed laten. Dit heeft totaal geen zin.

zag ik dat dat er bij ONS 2 x ontwormt wordt??....
wie heeft er nou meer verstand van,, jij??? of iemand die al 25 of misschien meer. met paaden te maken heeft..nog nooit wat gebeurd..

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:09

vivanes schreef:

zag ik dat dat er bij ONS 2 x ontwormt wordt??....
wie heeft er nou meer verstand van,, jij??? of iemand die al 25 of misschien meer. met paaden te maken heeft, en iemand die een opleiding in deurne gevolgd heeft.. ..nog nooit wat gebeurd..