vogelgriep

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LTBLDS

vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:04

ik vroeg me af nu de vogelgriep hier richting nederland kwam of dit ook gevolgen heeft voor paarden. ik weet dat het besmettelijk is voor mensen, maar geldt dat ook voor dieren?

wie weet er meer?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:07

Ja, is besmettelijk voor vogels
Verder weet ik het niet zo; ze waren geloof ik bezig met een test voor varkens. Wellicht krijgen we weer dezelfde toestanden als in 2003. Dan mag je niet meer reizen met je paard als ie in een besmet gebied staat en je vogels op stal hebt of op de stal waar je heengaat. Welicht valt het mee; ze waren er toen ook fel op om de paardensector er wat meer buiten te laten.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:43

Ik woon in Duitsland en daar hadden ze het er gister over dat alle mensen en alle diersoorten het kunnen overdragen maar ook kunnen krijgen. In verschillende delen worden auto's enz als ze eruit gaan al ontsmet en dergelijke

LDRD

Re: vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:14

Was daar eigenlijk ook benieuwd naar met name omdat er bij mij op de wei kennelijk een vogel gesloopt was, want daar lagen allemaal veren.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:11

zo'n vaart zal het niet lopen hoor... maar ik vraag me ook af wat ze er tegen willen gaan doen. Hier in de tuin zitten altijd minstens 20 (wilde) duiven en zeker 6 fazanten.. om over de rest van de vogels maar niet te spreken...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:17

Ik kreeg gister ook even de schrik. Er lag een dode uil onder het raam en een verder op lag een duif. Vond het niet zo'n lekker idee. Beiden nog intact dus het was niet de kat

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:31

Xox schreef:
Ik woon in Duitsland en daar hadden ze het er gister over dat alle mensen en alle diersoorten het kunnen overdragen maar ook kunnen krijgen. In verschillende delen worden auto's enz als ze eruit gaan al ontsmet en dergelijke

Bij een echte uitbraak kan ik me voorstellen dat vervoer uit besmette gebieden inderdaad aan banden gelegd gaat worden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:33

Voor alle vragen zie:
www.rivm.nl

Weet niet of paarden er ook ziek van kunnen worden.
Ik weet wel dat duiven het niet kunnen krijgen alleen overbrengen en uilen weet ik niet.
dan moet je effe het meldpunt bellen.

Het rare bij mij was, ik zag een dode reiger en een dode buizerd liggen bij ons in het natuurgebied.
Onaangetast, afijn ik bellen naar de vogelbescherming. Neeeee voor die vogels kan het geen kwaad enz.
Een paar dagen later op het nieuws dat er bij een buizerd de vogelgriep was ontdekt, dus ik weer bellen. Werd doorverwezen naar het meldpunt. Nee buizerd doen ze nog nix mee, maar reigers zeker wel.
Dus ik uitgelegd waar ie ligt, maar ondertussen lag hij/zij er al bijna een week. Belt hij terug. Ligt er al een week, doen we nix mee
Nou schiet mij maar lek. Dan haal je dat lijkje toch ook op. Voor hetzelfde geld is het wel vogelgriep. We hebben daar allemaal eendjes en zwanen en ganzen. Of te wel, hij ligt er dus nu nog!
Vind dat nog steeds raar.

meldpunt:
045-5466230.

LTBLDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:51

hey bedankt voor al jullie reacties..
vervelend dat er nu zo weinig aan wordt gedaan.. dat is altijd zo, tot het te laat is dan komen ze pas in actie.. of het dan nog nut heeft...

ik had gehoord dat 1/3 van onze bevolking het zal krijgen als het naar nederland komt..

mvg

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:00

1/3? Dat is wel heel erg veel! Maar in Duitsland enzo is het nu toch ook en ik heb niet zoveel gehoord over dat mensen er aan zijn overleden/het hebben.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:01

Hoeveel doden gaan er in Nederland vallen bij de volgende grieppandemie?

Om te zien of Nederland is voorbereid op de gevolgen van een eventuele grieppandemie wordt bij het RIVM berekend wat de vraag naar gezondheidszorg zal zijn. Hoeveel mensen raken per dag besmet? Hoeveel mensen doen per dag een beroep op de huisarts of moeten in het ziekenhuis worden opgenomen? Hoeveel mensen zullen sterven? De antwoorden op deze vragen hangen af van bijvoorbeeld de kwaadaardigheid van het - nog onbekende - griepvirus, de snelheid waarmee een vaccin beschikbaar komt, de mate waarin antivirale middelen werkzaam zullen zijn, enzovoort. Omdat niemand deze factoren kan voorspellen worden verschillende scenario's doorgerekend. Er is geen scenario dat als meest waarschijnlijke kan worden aangemerkt. In deze scenario's kun je dus allerlei getallen tegenkomen, zoals bijvoorbeeld 1000 doden (dit is het aantal sterfgevallen tijdens het jaarlijkse influenzaseizoen) of 10.000 doden of 40.000 doden tijdens de eerste golf van een grieppandemie in Nederland, maar we kunnen niet vooraf stellen dat het ene getal waarschijnlijker is dan het andere. De hoogste sterftecijfers zijn gebaseerd op extrapolatie van de Spaanse griepepidemie van 1918; een herhaling van dit scenario is echter zeer onwaarschijnlijk, omdat we nu beschikken over veel betere bestrijdings- en behandelmethoden.

http://www.rivm.nl/gezondheid/infectiez ... cm:4-26932

Welke gevolgen kan het vogelgriepvirus hebben voor mensen?

Het H5N1-virus kan bij intensief contact met pluimvee besmettelijk zijn voor mensen. Zo’n besmetting komt relatief zeer zelden voor, maar is ernstig.
Wat zijn de symptomen van vogelgriep bij de mens?
De symptomen van vogelgriep bij de mens kunnen verschillen van heel mild tot heel ernstig. Bepaalde vogelgriepvirussen veroorzaken meestal alleen lichte griepklachten en/of een lichte oogontsteking. Dat was onder meer het geval bij besmettingen van ruimers in Nederland in 2003 met het H7N7-virus. Maar het H5N1-virus veroorzaakt naast klachten als keelpijn, hoesten of hoofdpijn vaak hoge koorts en longontsteking. Ook kan de functie van bepaalde organen uitvallen. Tijdens de recente uitbraken is meer dan de helft van de met het vogelgriep besmette mensen overleden. De meeste slachtoffers zijn kinderen en jongvolwassenen, die daarvóór niet ziek waren.

Hoe kan het vogelgriepvirus worden overgedragen?
Het vogelgriepvirus verspreidt zich door intensief contact met besmet pluimvee. Met name via besmette ontlasting van pluimvee en via kleine deeltjes ontlasting in de lucht. Besmetting van mens op mens heeft (voor zover bekend) nooit plaatsgevonden.

Kunnen mensen vogelgriep krijgen door besmetting via water?
Uitwerpselen van besmette overvliegende vogels kunnen eventueel in water terechtkomen. Bijvoorbeeld in open water, regenwater, regentonnen en in drinkwatersystemen die van gezuiverd regenwater gebruikmaken. Deskundigen achten het echter onwaarschijnlijk dat zulk water een besmettingsgevaar voor mensen vormt. Het vogelgriepvirus is van zichzelf kwetsbaar en verliest snel aan kracht.

Wat is de incubatietijd (de tijd tussen besmetting en ziekteverschijnselen) bij vogelgriep?

Bij mensen drie tot maximaal 7 dagen.

Is het wel veilig om kip of eieren te eten?

Het H5N1-virus is niet hittebestendig en gaat dood als het temperaturen van boven de 70 graden bereikt. In gebieden waar geen vogelgriep heerst, kan men pluimvee en pluimveeproducten bereiden en consumeren zoals men gewend is. Los van de vogelgriep adviseren de Voedsel en Waren Autoriteit en het Voedingscentrum al jaren om geen rauwe kip en rauwe eieren te eten om besmetting met Salmonella en Campylobacter te voorkomen.
In gebieden die getroffen zijn door vogelgriep kan men eveneens pluimvee en eieren eten, mits door en door gaar. Zachtgekookte eieren, of producten waarin rauwe eieren verwerkt zijn, zoals zelfgemaakte mayonaise, moet men er zeker niet eten. Bij het verwerken van het rauwe vlees, mag geen vocht daarvan in aanraking komen met andere etenswaren. Degenen die het pluimvee bereiden moeten in die gebieden de hygiëne dus zeer goed in acht nemen.

Dacht dat dit wel de belangrijkste info was!
Laatst bijgewerkt door Let_be op 24-02-06 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:02

1/3 is idd hel veel, ik geloof er eigenlijk niks van. Op dit moment is het nog de vogelgriep. Mensen kunnen het nu nog steeds niet doorgeven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:20

Boeiend topic!
Gisteren hadden wij ook 'Operatie Gans' bij de buren, die moesten alle 4 naar binnen vanwege de vogelgriep, maar dat werd niet op prijs gesteld

LTBLDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 16:19

haha, veel gedoe zeker ganzen binnen krijgen.. ik kan het wel begrijpen dat ze niet naar binnen willen. mijn paard houd er ook niet van binnen te staan..
maar voor de veiligheid kan ik het goed begrijpen dat vogels binnen moeten blijven.