Paardje vrij laten springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ygoeseye

Paardje vrij laten springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:24

Vraagje,

Ik ben een paardje van 3,5 aan het inrijden. Alles gaat prima. Volgende week komt hij op een stal te staan waar een buitenbak is waar ik daadwerkelijk ook in kan rijden. .

Nu wilde ik hem ter afwisseling ook eens een paar keer in de maand laten vrij springen. Gewoon een klein hindernisje hoor, om een beetje te spelen en ook om te kijken of hij dat wat vindt.

Vinden jullie dit een goed idee? en zo ja, waar moet ik op letten, ik heb dit nog nooit eerder zelf gedaan?

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 13:43

niemand?

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:12

Ja hoor! Dat is goed voor ze rug. (als je het goed doet) Je moet natuurlijk letten op de goede afstanden van de hindernissen. En je moet goed op letten dat je niet te veel gaat vragen in het begin, het zal wel even wennen zijn voor het paardje.

Succes ermee!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:15

De vraag is hier onlangs al eens langst gekomen, zal even kijken of ik wat vinden kan. Persoonlijk vind ik dat je het goed behoort voor te bereiden, of er niet aan moet beginnen. Dat betekend dus: op springen aan de longe (en dan moet je uitkijken dat de longelijn niet achter de staanders blijft hangen) , of een gang of trechter maken waardoor je paard wel moet springen en er niet links of rechts langs kan, want anders leert hij dat er altijd wel een mogelijkheid is om er niet overheen te hoeven.

Persoonlijk vind ik 3,5 wel nog een beetje aan de jonge kant. Ik zou dus nog even wachten voordat je dit oppakt.

ellepel

Re: Paardje vrij laten springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:25

kan prima hoor een dier van die leeftijd af en toe laten vrij springen.

wel beginnen met eerst wat losse balkjes neer te leggen op de grond zodat ze weten dat ze de benen op moeten tillen.

hindernispalen, balkje ertussen en eerst zo maar even op de grond en na een paar keer kun je iets hoger gaan.

houd het wel leuk, ga niet hoger doen dan nodig is zolang het dier plezier heeft is t prima
meestal een keertje of drie over een hindernisje en dan ermee stoppen, tenminste dat vind ik persoonlijk, dan blijft het ook leuk voor het dier

oh jaa, enne natuurlijk even peesbescherming omdoen

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:45

Waarom eerst springen aan de longeerlijn? Dat lijkt me gevaarlijker... of niet? En als ik dan een zo'n hindernisje neerzet na een paar balkjes en ik maak een trechter en ik ga midden in de bak staan, moet ik hem dan met een longeerzweep de bak rondsturen? of moet dat anders?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:58

Het helpt sowieso als je hulp hebt, als je al vrij gaat springen. En ja, dan zet je het hindernis lang de kant aan een lange zijde, maakt een soort gang/trechter naar het hindernis en met de zweep stuur je hem de gang in en op het hindernis af.

Als voorbereiding om het echte springwerk kun je ook balkjes lopen aan de longeerlijn, dus waarom niet gaan springen? Je moet alleen wel ervoor zorgen dat je bij springen aan de longeerlijn geen staanderd gebruikt, maar bijvoorbeeld gestapelde cavaletti's, en een schuin balkje zodat de longeerlijn niet achter de cavaletti's blijft hangen.

Ik ben even op zoek gegaan naar wat foto's van vrijspringen, en vond eigenlijk alleen maar deze die de gang echt goed liet zien.

Afbeelding

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:01

Training over cavaletti's.

Afbeelding

Deze cavaletti's kun je ook stapelen, maar het risico is dan wel dat de longelijn achter de stapel met cavaletti's blijft hangen. Een schuin balkje erop voorkomt dat je longe blijft hangen.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 15:47

dankjewel voor de tips, ik weet niet of ze daar van de cavaletti's hebben. Denk het niet eigenlijk!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:56

Cavaletti's zijn makkelijk zelf te maken.

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:37

Mijn 4 paarden moeten eerst over een cavalettie springen als ze naar buiten gaan. En ze vinden het alle 4 prachtig!! En dat terwijl 2 van mijn paarden nog maar 1 jaar zijn.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:43

Pally schreef:
dat terwijl 2 van mijn paarden nog maar 1 jaar zijn.

En dat doen ze dagelijks? Hoe hoog staat die cavaletti?