Gangen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:14

Ik kwam een stukje tegen op internet over de verschillende gangen. stap, draf en galop kan natuurlijk elk paard, en dan zijn er ook nog een aantal rassen die tolt en telgang kunnen.
Maar er stond bij de oorspronkelijk elk paard tolt en telgang kon. Dat paarden de tolt gebruikte op ongelijke ondergronden omdat ze bij tolt altijd één been aan de grond houden en dus geen zweefmoment hebben. Telgang gebruikte ze voornamelijk om te vluchten.

Nu vroeg ik me af of misschien elk paard tolt en telgang kan leren. Is dat zo?

Ik heb ook wel eens gehoord van een andere gang (weet even niet meer hoe het heet) die je je paard kan leren. Een heel comfortabele gang, maar die niet zo snel is. Iets tussen stap en draf in.
Weten jullie hoe dit heet en hoe je het je paard kan leren?

Waratje

Re: Gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:19

Paarden hebben meer of minder (of geen) laterale aanleg, waardoor ze ook meer of minder of helemaal geen aanleg hebben voor tolt en/of telgang. Bij veel rassen zit wel een beetje aanleg, met kennis van zaken zou je er dan waarschijnlijk wel een soort van tolt uit kunnen rijden. Er zijn ook wel gevallen bekend van ponies die bij IJslanders in de groep stonden en ook gingen tolten.
Toen de wegen in Europa verbeterden is meer gericht gefokt op draf in plaats van de veel comfortabeler tolt, daardoor is het bij veel rassen niet of nauwelijk meer aanwezig. Daarbij zijn er ook veel mensen die de aanleg ervan niet herkennen en er dus ook niets aan stimuleren.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:21

Bedoel je de jog misschien (western gang)?
Bij deze gang zweeft je paard als het ware in een verzamelde gang rond.

Leren? Haal er een goede instructeur bij en dan komt het vanzelf goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:23

De jog (correct uitgevoerd) is niets anders dan een verzamelde draf. Wel heel comfortabel inderdaad.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:23

Ik heb een arabier. Zou hij er aanleg voor kunnen hebben en hoe herken je dat?

Als ik met hem buiten rij en ik laat hem heel hard draven gaat hij altijd een beetje raar lopen. Moeilijk uit te leggen, maar je kan dat niet meer lichtijden en niet doorzitten, eigelijk alleen een beetje gaan staan. Hij strekt z'n neus dan ook helemaal naar voren. Kan dat een soort telgang zijn?

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:24

Prelude een zweedse draver van mijn vriendin tolt ook.. hij mag dit niet want dat isd niet goed voor zijn benen.. k weet niet of je dit kan aanleren bij een paard..

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:25

Waratje schreef:
De jog (correct uitgevoerd) is niets anders dan een verzamelde draf. Wel heel comfortabel inderdaad.

Klopt, alleen dan een verzamelde draf zonder oprichting (wat een vereiste is bij een verzamelde draf wat uit de dressuursport afstamt).

Toch een verschillentje dus

Nina_Chicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:26

Anouar15 schreef:

Als ik met hem buiten rij en ik laat hem heel hard draven gaat hij altijd een beetje raar lopen. Moeilijk uit te leggen, maar je kan dat niet meer lichtijden en niet doorzitten, eigelijk alleen een beetje gaan staan. Hij strekt z'n neus dan ook helemaal naar voren. Kan dat een soort telgang zijn?

Is het niet gewoon een uitgestrekte draf wat je paard doet dan?
het zou idd evengoed de telgang kunnen zijn maar dat zou je moeten kunnen voelen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:28

Maar ik heb nog nooit een echte telgang gevoeld, dus dat is dan ook moeilijk voelen bij mijn paard

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:29

Anouar15 schreef:

Aanleg voor tolt/telgang merk je als je je paard vanuit stap opfokt maar niet direct laat aandraven. Dan krijg je wat rare pasjes voor hij in draf zit.

De draf die jij bedoelt is, denk ik, een "draversdraf", mijn paard doet dat ook, dan heb je zoveel beweging in de schouder en zet hij achter ook zover onder dat je niet meer kunt lichtrijden.

Een arabier kan trouwens inderdaad wel laterale aanleg hebben.

Nina_Chicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:30

Anouar15 schreef:
Maar ik heb nog nooit een echte telgang gevoeld, dus dat is dan ook moeilijk voelen bij mijn paard

Valt mee hoor, je voelt het verschil echt wel ook al heb je de telgang nog nooit gereden.

Bij een normale gang stapt het paard als het ware links voor naar achter en links achter naar voor.. bij een telgang stapt een paard steeds met links achter én voor dezelfde kant op en hetzelfde geldt voor recht uiteraard. het is zo'n apart gevoel.. heel anders dan welke uitgestrekte gang dan ook dus ook jij kunt het echt voelen als het de telgang is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:37

Citaat:
Aanleg voor tolt/telgang merk je als je je paard vanuit stap opfokt maar niet direct laat aandraven. Dan krijg je wat rare pasjes voor hij in draf zit.

Als ik naar het bos ben geweest en ik rij weer richting huis wil hij altijd harder dan ik wil. Dan gaat hij soms wel eens wat raar lopen. Dan gaat hij eerst steeds harder stappen, dan dat gekke loopje, om vervolgens heel sniekie hard weg te draven (hij weet dondersgoed dat dat niet te bedoeling is, het gaat ook altijd heel schijnheilig)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:59

Klinkt alsof er wel wat laterale trekjes in je paard zitten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:24

Ik ga zo naar het bos en dan ga ik eens goed opletten wat hij doet als ik hem heel snel laat stappen, tot net niet draven.