Dag voor wedstrijd per se rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Dag voor wedstrijd per se rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:52

Ik had laatst een discussie met een stalgenoot van me, waar we eigenlijk niet uitkomen. Hij is van mening dat je je paard per se de dag voor de wedstrijd moet rijden, omdat je anders net zo goed niet kan gaan omdat het paard dan niet optimaal loopt.

Ik ben van mening dat je m natuurlijk niet de hele week van tevoren stil moet zetten, maar dat het toch echt niet zo veel uitmaakt of je m van te voren nou wel of niet gereden hebt.

Wat vinden jullie?
We gingen uit van een paard van 5, m1 dressuur, erg braaf en op conditie.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:01

Ik rij mijn paard vrijwel nooit de dag voor de wedstrijd (mijn vorige paard en pony trouwens ook niet) gewoonweg omdat ik daar geen tijd voor heb. Moet vaak werken die dag en dan wordt het helemaal laat. Merk er niet veel van of ik nu wel de dag ervoor heb gereden of niet. Maar dit zal per paard natuurlijk wel iets verschillen.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:06

Als jij een paard hebt, dat vaak onrustig is op wedstrijden,
zou ik hem wel rijden de dag van te voren,
dat deed ik ook altijd,
ander heeft hij Aardig wat energie, en als hij dan gaat lopen rennen op de wedstrijd,

Heb je een paard met wat minder conditie, om wat voor reden dan ook,
zou ik hem de dag van te voren niet rijden.

Je moet zelf even kijken wat het beste is, en hoe jou paard reageert als je een dag niet rijd..

Gewoon even uitproberen,
en doen wat jij denkt dat het beste is

succes

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:10

Net wat Ellien zegt: gewoon uitproberen en doen wat jij denkt dat het beste is.

Ik ken ook mensen die 's ochtends voor de wedstrijd het paard nog longeren of rijden omdat deze anders te fris is.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:15

Dat maakt echt geen bal uit, als je 'm het de dag van tevoren nog moet leren, dan ben je niet zo handig bezig....

Het verschilt gewoon per paard waar ze lekker op reageren. Zijn er genoeg die juist beter lopen na een bosritje of een dagje vrij.

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:18

Als je het lekkerder vind om de dag voor je wedstrijd te rijden vind ik dat dat je eigen keus is..

Nina_Chicka

Re: Dag voor wedstrijd per se rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:20

Het ligt aan jou en je paard.
Ik reed zelf nooit de dag voor een wedstrijd. Was altijd bezig met op mijn gemak mijn spullen in orde maken, paard nog eens poetsen, manen vlechten, uithalen, nog een keer vlechten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:47

Ik rij geen wedstrijden meer. Maar als ik de dag voordat ik les heb rij loopt mijn paard tijdens de les echt niet meer.
Misschien is het aanstellerij hoor. Maar ik rij nu op vrijdag gewoon niet meer (heb altijd les op zaterdag), dan ga ik wel wat anders doen zoals wandelen.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:58

Ik rijd mijn paarden nooit een dag van tevoren.DAt is puur psychisch en heb ik overgehouden uit de tijd dat ik een klein vervelnd en irritant ponytje had, haha! Als die een dag van tevoren vervelend was en dwars, dan was die de dag erna niet te rijden, dus ik nam de gok nooit en longeerde dan gewoon.

Maar op zich moet het geen bal uitmaken als jouw paard gewoon netjes loopt en goed op conditie is.

Wat ik zeg, het is puur psychisch...

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 13:45

Rachelle302 schreef:
Als je het lekkerder vind om de dag voor je wedstrijd te rijden vind ik dat dat je eigen keus is..

Hihi, zei ik dan dat ik het hoogst belachelijk vond??
Volgens mij niet!
Als een paard dat nodig heeft omdat ie anders gaat stuiteren dan vind ik er niets gek aan. Maar een altijd braaf paard dat super loopt, ook als je een dag niet gereden hebt... hoeft toch niet per se de dag van te voren gereden te worden?
Ik deed dat nooit...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:49

Ik rijd de dag voor de wedstrijd niet.
Wel geef ik haar beweging door te longeren of opjagen in de bak.
Ik rijd zelf maar 3 soms 4 keer per week en dat werkt voor haar prima.

Het ligt denk ik wel aan je paard want ik ken ook mensen die een dag voor een dressuurwedstrijd even een sprongetje maken in de bak zodat die lekker los is en iets minder fris..

Dus ik zou zeggen kijk goed naar je paard maar helemaal stil zetten voor een wedstrijd zou ik ook niet doen.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:56

De dag voor de wedstrijd niet rijden zou de prestaties beinvloeden?
Dat is echt zwak gelul.

Mijn pony heeft nog nooit super slecht gelopen terwijl ik de dag voor de wedstrijd eigenlijk nooit rij. (En bij mijn broer ook en die is er Z springen mee geworden.)

Met mijn andere pony rij ik de dag voor de wedstrijd liever wel. Die is wat drukker en ik heb geen zin in al te rare activiteiten op de wedstrijd. Het gaat meer om het idee... Ik heb hem ook wel eens niet gereden voor de wedstrijd en toen liep hij er geen pas slechter om.

Maar slechter voor je paard, nee.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:01

Ik rij als het mogelijk is de dag voor de wedstrijd wel.
Alleen wat loswerken, geen moeilijke dingen, gewoon relaxt.
Meestal rij ik dan een half uur tot drie kwartier

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:09

Ik rijd B maar ik geef Josje vaak genoeg een dag van te voren rust en ik merk geen verschil Ze is verder ook erg braaf enzo.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:14

hangt erg van het paard af, maar ik rijd eigenlijk nooit de dag voor de wedstrijd (of gewoon heel relaxed wat losrijden en dan klaar)
ik zet 2 dagen van tevoren even de puntjes op de i, zorg dat ik met een goed gevoel stop en de dag voor de wedstrijd lekker longeren (evt met bijzet oid). Dan ga ik met een lekker gevoel weg (want laatste gevoel was goed) en paard is lekker los en ontspannen op de dag van concours.
Als je 1 dag van tevoren nog dik moet trainen, dan kan je net zo goed niet gaan, want ik neem aan dat, als je je paard meeneemt, hij ook klaar is...

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:29

Ik rij liever wel, gewoon even loswerken en wat lijnen uit de proef doornemen (niet persé in 'wedstrijdhouding'), de doorbloeding is dan even lekker op gang geweest, merk dat ze net wat losser in het lijf is de volgende dag en ze is wat minder fris (en dat kan ik heel goed gebruiken haha, want anders is elk grassprietje eng ).

Liefst op de dag zelf ook nog even naar buiten (als we laat moeten starten) en anders stap ik d'r even aan de hand.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:20

Ik train in principe ook nooit een dag van te voren, of een pony moet nog echt even bijgeschaafd worden (en dat is dan meer even laten zien wie de baas is). Normaal gezien heb ik het ook veels te druk voor de wedstrijd, 3 pony's wassen en invlechten, 2 enkelspantuigen en een tweespantuig poetsen, 3 karren poetsen. Ze komen dan om de beurt even los in de bak voordat ze gewassen worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:13

Neonlight schreef:
3 pony's wassen en invlechten, 2 enkelspantuigen en een tweespantuig poetsen, 3 karren poetsen. Ze komen dan om de beurt even los in de bak voordat ze gewassen worden.

Tjeej daar heb je onderhand een dagtaak aan...
Rare lui, dat paardenvolk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:50

Tuig poetsen is alleen al 3 tot 4 uur werk. Allemaal koperen gespen die met koperpoets gepoetst moeten worden.