paarden massage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LTBLDS

paarden massage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 09:49

ik lees een boek over paarden massage en de training van een paard.. heel interessant maar ik was benieuwd naar mensen die hun paard ook masseren en wat de gevolgen er van zijn.. kun je merken aan je paard dat hij er van geniet en ontspant...?
zijn er ook cursussen voor en zo ja waar?
Wie traint intensief met zijn paard en heeft masseren als onderdeel van zijn training?

graag reactie
liefs lisanne

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:09

Ik masseer best vaak. Vooral z'n rug omdat hij snel last heeft van z'n rugspieren. Hij heeft er van de zomer heel erg last van gehad, is toen behandeld door de DA, maar hij blijft er gevoelig voor.

Ik leg er dan eerst zo'n zak die je warm moet maken op (gewoon voor mensen, warm maken in heet water) zodat z'n spieren lekker warm worden. Dat vind hij heerlijk.
Hij vind het masseren wel lekker, maar het duurt hem al gauw te lang. Dan gaat hij draaien en overal aan plukken enzo. Dus ik doe steeds kleine stukjes en niet te lang.

Ik heb ook het boek Paardenmassage. Echt een interessant boek.

ikke

Re: paarden massage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:26

ik heb een paar keer een cursus gedaan bij Guy Blom, via de NVVR. Erg nuttig en leerzaam. Mijn oude paard reageerde daar goed op. Mijn huidige paard moet nog een beetje leren dat het lekker is, maar het gaat de goede kant op.

Er bestaat een cursus sportmassage voor paarden. Vraag Cookies hier, die heeft die cursus gedaan. Bedenk wel dat een cursus sportmassage geen opleiding fysio is, daar zit een hoop verschil tussen; hetgeen niet wil zeggen dat die cursus niet zinvol is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:55

Ik heb het boek paardenmassage van Renate Ettl net gekocht en heb het wel al doorgelezen maar ben nog niet begonnen in de praktijk.Hij staat met een deken op en is geschoren en als ik dan de deken af haal en ga masseren dan krijgt hij het koud.Ik wacht nog even op warmer weer.Ik denk dat het zeker voordelen kan hebben om je paard af en toe te masseren.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:57

ik heb ook interesse
geloof dat in nederweert ofzo de cursus te volgen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:15

Ik heb de cursus 'Massage & stretchen bij paarden' gedaan bij Equireva. Het was erg leerzaam, ook veel theorie (anatomie en fysiologie). Stretchen is nmm net zo belangrijk als masseren.
Mijn paard vindt het heerlijk om gemasseerd en gestretched te worden.

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:27

Ik heb bij Massage hippique een korte cursus gevolgd. Ondertussen ook het boek van Renate Ettl gekocht, maar vindt het een beetje tegenvallen.
Ik ben vaak nog te voorzichtig, zodat ik spierknopen nog niet goed kan wegwerken, maar m'n paard vind het heerlijk. Staat er op het eind altijd bij te gapen en loopt daarna ontspannen en los.
Ik wil het ook regelmatig doen, zodat je ook andere dingen met je paard doet, dan alleen maar rijden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:10

Ik heb de volledige cursus gedaan bij Massage Hippique. En ik heb er al veel aan gehad. We hadden een paard op stal staan die door een vekeerde diagnose en behandeling zo stijf was als een plank. Het arme beest kon zichzelf niet eens met haar tanden op d'r zijkant krabben. Ook waren haar hoeven helemaal naar binnen gedraait (toontredend) vanuit haar schouders. Na 3 massages stonden haar benen weer in de normale positie en kon het paard haar nek weer inbuigen. Ze hoeft zich nu niet meer helemaal om te draaien als ze iets achter zich wil zien, maar draait nu haar hals.
Mijn oude paard (28) masseer ik ook regelmatig. Hij vindt er niks aan, want hij houd niet van gefrunnik aan zijn lijf. Maar als ik hem dan de volgende dag in uitgestrekte draf en bokkend door de paddock zie scheuren dan weet ik waar ik het voor doe.
De meeste sportverenigingen gaan nu steeds meer een sportmasseur inzetten voor hun pupillen.
Waarom dan bij de paarden niet die het juist zo moeten hebben van hun spieren? Meestal word er gewacht totdat het uit de hand loopt en het paard zichzelf klem loopt van de pijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:44

Ik pak wel eens de benen een voor een vast een dan strek ik ze naar voren (achterbenen ook naar achteren) Anouar gaat zich dan helemaal uitrekken met een enorme kreun en zucht

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:48

bij mijn vorige paarde kwam elke 2 maanden de fysio. Hij behandelde en masseerde en mijn paard stond helemaal relaxed te genieten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:23

Ja ik heb ook wel paarden gemasseerd die zo ontspannen werden dat ze met het hoofd zo in de voerbak zakten Of ze leunen tegen de muur dat is helemaal het toppunt van luiheid

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:27

Zijn er ook paarden die niet van masseren houden, of doe ik gewoon iets niet goed?
Als ik bijvoorbeeld Anouar z'n hoofd wil masseren (volgens de volgorde van het boek paardenmassage) gaat hij tegen me aanschuren. Als ik z'n hals wil masseren duwt hij mij van het krukje en als ik verder ga gaat hij alles omgooien waar hij bij kan, doet hij z'n staldeur steeds open en dicht en gaat hij met z'n weefrek klooien.
Houdt hij er nou echt niet van en duurt het hem al gauw te lang of doe ik wat fout?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:54

Mijn pony vind er ook geen barst aan. Hij staat er echt bij zo van: moet dit nou echt. En dan zo'n zure hanglip. Maar goed daarna loopt ie de sterren van de hemel. Dus heeft ie pech en word hij toch gemasseerd. De meeste paarden vinden het heerlijk, maar sommige vinden er niks aan.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:58

Mijn paard wordt af en toe gemasseerd door iemand. Hij reageert er goed op, met name op de trailer. Hij ontspant en is zich meer bewust van zijn lichaam.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:46

ik heb me opgegeven voor de dagcursus, geloof dat ik zondag 23 april mag.
bij www.massagehippique.nl ben benieuwd!