pony eet niet goed hooi..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

pony eet niet goed hooi..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 08:46

heey bij ons op stal staat een pony'tje van 25 bijna 26 die zijn hooi wel eet maar dan weer uitspugt dit doet ze ook bij gras in de wei.. nu liggen er in de stal dus allemaal delen hooi die ze al in der mond heeft gehad maar ze eet het nooit helemaal op gaat er alleen op kauwen.. ze krijgt verder muslie en haver en mais uit de kuil... maar ze is wel heel mager.

weet iemand waarom ze het hooi niet opeet?

groetjes mariska

jacomijn1

Re: pony eet niet goed hooi..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:50

Misschien een tandarst naar laten kijken ivm haken?

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 08:57

het is niet mijn pony maar deze pony staat tijdelijk in de stalling de eigenaar kijkt der niet echt naar (de hoefjes zin ook veelste lang)

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:10

Ik zal toch als ik jou was de eigenaar waarschuwen!
De propjes die hij uitspuugt zijn een voorbeeld van paarden die haken op hun kiezen hebben.

Ik zou inderdaad een paardentandarts laten komen om de haken weg te laten vijlen en om te kijken of er verder nog problemen zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:12

als de tandarts de haken gevijld heeft kan ze vast wat beter kauwen, maar bij oudere pony's komt er meer ruimte in het gebit en wil het kauwen niet altijd meer goed lukken(mijn merrie is 20 en heeft dat al, kan de tandarts niet veel aan doen)
als de tandarts geweest is gaat het vast beter, en in de wei ook, tot die tijd zou je wat geweekte bietenpulp, zemelen, luzerne en slobber kunnen voeren. dat kunnen ze goed eten.

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:15

Zouden idd haken kunnen zijn. Maar misschien dat er door de leeftijd idd wat speling op zit..

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:15

Gebit is zeer waarschijnlijk niet in orde. Daar moet een goeie paardentandarts naar kijken en evt behandelen.

Ik heb sinds kort een shet van 5. Die is nog nooit naar de tandarts geweest, maar bleek dus hartstikke scherpe haken te hebben. Mond kapot...Dus regelmatig een tandarts laten komen (bv 1x jr of per half jaar) is zeker aan te raden

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 09:29

de eigenaren doen er niet veel aan maar het rare is hij kan wel muslie haver wortelen appels enzovoort eten maar dat lijkt mij met haken ook niet te kunnen toch?

LTBLDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:43

een paard dat ik vroeger had verzorgt deed dat ook komt door verkeerd afgesleten tanden, ze maakte proppen van hooi en gras en kon het moeilijk eten, tandarst is de enige oplossing de tanden moeten weer in een rechte lijn worden gezet om het eten beter tot goed te kunnen vermalen.. Zij kon ook gewoon musli en brokken eten alleen met gras en hooi had ze moeite maar denk dat dat komt omdat het zachter en sprieterig is niet zoals brokken kant klaar voedsel

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 09:44

ik zou het wel tegen de einares zeggen maar kan jullie niet verzekeren dat ze er wat aan gaat doen deze pony heeft ook hele lange hoefjes en die worden ook niet gedaan.. bedankt voor de tips enzovoort