vriendje kiezen voor rijpaard-veulen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

vriendje kiezen voor rijpaard-veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 08:43

Ons rijpaardveulen loopt nu met bijna 9 maanden nog steeds bij de moeder. Wegens verhuizing en enkele stallen tekort is het er nog niet van gekomen hem af te spenen. De moeder ziet er wel picobello uit, we voeren haar goed. Maar omdat ze dit voorjaar opnieuw gedekt zou worden moet hij er echt af.'
Nu heb ik een grote stal van 5m x 6m voor hem leeg.
Graag zou ik hem met een ander vriendje in deze stal zetten. Nu moet ik kiezen welk vriendje, we hebben nl. nog 2 hengstjes.
Nu vroeg ik me af of hij meer heeft aan een haflingerhengstje van ook 9 maanden of een shetxwelsh hengstje van 8 maanden oud.
Lijkt mij dat een wat groter hengstje een meer gelijkwaardiger speelmaatje voor hem is. Maar je hoort toch ook wel eens dat er een shetje bij een groot paard in stal staat? Dat zou iig wel in ruimte en kosten schelen.
Of krijgt dat kleintje het zwaar te verduren?

Als we ons veulen weghalen bij de moeder kan er dan meteen een vriendje bij in die grote stal?
We durven hem eigenlijk niet meteen in de bak te zetten, hij zou wel eens over de bakrand kunnen springen. Lastig dat hij al zo groot is!
Als er iemand nog tips heeft........graag!

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:56

kunnen ze niet gewoon met zijn drieen op een stukje land? want waar blijft de derde dan? moet die alleen staan?
sla je echt moet kiezen zou ik de haflinger doen, en ze gelijk bijelkaar in de stal zetten, zo heeft ie minder kans om zijn moeder te missen, want hij kan gelijk spelen met die andere.
staat ie met de merrie wel gewoon in de bak? dan kunnen de veulens toch ook wel in de bak, kunnen ze lekker rennen enz.
ben er zelf gewoon geen voorstander van om veulens op stal te houden, dus als ze niet op het land kunnen, dan in iedergeval lekker in de bak.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:56

oeps sla = als

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:16

het spenen wil het best als je het veulen direkt een ander vriendje geeft. heb je ook geen uit de bak spring taferelen.
een shet bij een rijpaardveulen houden zal niet meevallen. het zijn pittige donders en ze hebben veel minder eten nodig dan het veulen dus hij wordt onherroepelijk moddervet. dat geld denk ik ook voor de haflinger.
persoonlijk vind ik het lastig om een hengstje thuis te hebben, mijne staat in de opfok, merries houd ik wel thuis, kunnen gewoon in de groep buiten lopen.

summerland

Re: vriendje kiezen voor rijpaard-veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:57

Ik had hem ook liever hier in de buurt in de opfok gedaan maar die zat in september al helemaal tjokvol. Heb verderweg brengen doe ik niet graag. Dit voorjaar kan hij misschien wel naar de opfok als er een plaatsje vrijkomt, maar hij moet toch echt NU van zn moeder af omdat de merrie opnieuw gedekt gaat worden.
Dus nu is het enige wat ik kan doen hem thuis afspenen. Ideaal is het niet want de stal waar hij in komt te staan met een vriendje is gelegen aan de rijbak, waar ook de merrie overdag een aantal uurtjes met haar vriendin buiten staat. De stal van de merrie is gelukkig wel 100 meter verderop. Als ze binnen staan dan kunnen ze elkaar niet horen.
Is het mischien goed om de merrie een aantal dagen niet naar de bak te brengen maar in de uitloop bij haar stal te houden?

Het hengstje wat overblijft zal worden verkocht....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 07:24

Beter is inderdaad om de merrie in de uitloop de eerste dagen te houden. Hoewel onze veulens als ze gespeend worden vlakbij de merrie komen te staan, we hebben tegenoverliggende boxen, 1 kant 4 stuks, andere kant 3. Staan dus ook nooit ver van elkaar, gaat goed maar geeft de eerste dagen wel veel herrie. Als het kan zou ik alle hengstjes bij elkaar zetten. Eigenlijk was het beter om ze al veel eerder bij elkaar te zetten, allemaal direct na het afspenen, omdat hij nu als nieuweling in een bestaande groep komt.
Wel snel zijn met spenen, ze kunnen namelijk met 8 maanden al vruchtbaar zijn en het lijkt me niet dat het de bedoeling is dat je veulen de nieuwe papa wordt....

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 18:43

Oke, de merrie blijft dus een aantal dagen overdag in de uitloop aan haar stal. Ik heb het idee om ze overdag nog buiten te doen samen en eind van de middag de merrie en haar vriendin naar stal te brengen en het veulen bij de bak in de grote stal te doen.
Het is een stal van 5m x 6m. De hengsten hebben elkaar wel eens besnuffeld over het bakhek maar verder kennen ze elkaar nog niet.
Gaat dat wel goed dan als je meteen samen in 1 stal doet??
Is het misschien beter om de stal in 2en te delen?
Het veulen wat erbij komt te staan is een haflingerhengst, die nu ruim een maand van zn moeder af is.

Ik heb er geen ervaring mee dus ik zou graag horen hoe andere mensen dat doen.