big bag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toedeledoki

big bag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:18

Ik ben me een beetje aan het oriënteren over wat een paard aan voeding kost.Weet iemand wat een big bag paardenvoer kost?Dat is een ongeveer 740 kg verpakking paardenvoer in een soort hele grote doos.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:20

Dubbelpost . Ik Tem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:25

Andere topic is al gesloten

Voor wat betreft die Big Bag, wat dacht je van gewoon de leverancier mailen of bellen? Dan heb je gelijk een betrouwbaar antwoord.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:31

zo'n big bag zou ik alleen nemen als ik een hele paardenstal had een een silo waar het in kan.. 740 Kl raakt echt nooit op!

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:21

ik heb ooit eens een big bag voer gehad, betalen voor +/-750 kilo en 680 krijgen want je weegschaal kan dit dus niet wegen.
Heb daar toen ongeveer 0.20 eurocent de kilo (wel via een boer geregeld die voer voor zijn koetjes nodig had) voor betaald.

Maar ik had 4 paardjes die gemiddeld 1,75 kilo per dag kregen, de een een handje de ander 2,5 kilo dus gemiddeld en heb daar een jaar mee gedaan. Het laatste heb ik weg moeten gooien want dit was niet goed meer (vocht en schimmel).
Dus ik raad het af of je moet veel paarden hebben die daarvan eten.

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:43

waarom geen losse zakken voer, die big bags zijn bedoelt voor grotere vee houderijen

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:21

Wij hebben zo'n enorme kartonnen doos van Pavo. We hebben nu 8 paarden op stal die gemiddeld 1.5 kilo per dag krijgen.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:44

Ik gebruik ook big boxen, met merriebrok van pavo.
De prijs wordt bepaald door het type brok wat erin zit en de hoeveelheid.
Meestal zit er bij ons tussen de 720-780 kilo in en je betaald het aantal kilo's, staat netjes op de vrachtbon en rekening vermeld.
Voor mij is het ideaal, als ik zakgoed gebruik, gaat er vaak een zak of meer per dag doorheen en nu komt er gem. 1x per maand een big box.
Het karton gaat gewoon met het oud papier mee en op de pallet zit statiegeld dus die gaat weer mee als de volgende bezorgd wordt.

Groot voordeel is ook de prijs. Ik ben per kilo brok een stuk minder kwijt dan met zakgoed.
Bulk is nog goedkoper maar dat is vanaf 2000 kilo en dat voer ik niet snel genoeg op.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:44

MarijeR, mag ik zo vrij zijn om te vragen wat het prijsverschil is tussen levering in big bag en in zakgoed?
Ik vraag dit even uit nieuwsgierigheid
In de tijd dat ik nog bij een fabrikant van diervoer (ook paardenvoer) werkte, was dit prijsverschil ca. 10 gulden per 100 kg.
Ik ben benieuwd hoe die verhouding nu ongeveer ligt.

Een bigbag is een prima oplossing als je geen mogelijkheid hebt om bulk (los gestort / in silo) te herbergen.
De verpakkingskosten bespaar je sowieso.
Daar staat tegenover dat het voor sommige gebruikers lastig is om een geschikte plaats te vinden voor zo'n groot 'obstakel', ook omdat het moeilijk verplaatst kan worden.
Een pallet met zakgoed kun je in geval van nood nog even afstapelen en verzetten, zonder heftruck/pompwagen wordt dat bij een big bag een stuk lastiger.
Dat is zo'n praktisch iets waar je zeker even rekening mee moet houden

Om je prijsberekening reeel te houden, moet je echt uit gaat van het werkelijke gewicht (dus altijd per kg. blijven rekenen).
Big bags zijn in de meeste gevallen wat verschillend van gewicht.
Dit komt omdat ze in de fabriek rechtstreeks afgetapt worden uit de silo en het er maar net aan ligt wanneer de meneer (of mevrouw ) van de bediening van de silo de tap dichtdraait.
Het afvullen van zakgoed gaat tegenwoordig automatisch, daarbij kun je gewoon per gewicht blijven rekenen (meestal 20 of 25 kg. per zak) en er vanuit gaan dat dit ook klopt

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:14

Prijzen van vorig jaar:

Pavo merriebrok: 10,45 per 25 kilo (zak)
Zakgoed per 100 kilo: 41,80
Big box per 100 kilo: 35,83 -> 8,96 per 25 kilo
prijzen incl BTW en aan huis.

Ik voer ongeveer een zak per dag en bespaar daarmee 1,50.
Scheelt dus 45,- per maand, 540 op jaarbasis.
In de zomer voer ik minder brok maar dan nog blijft het verschil goed merkbaar.
Met dat geld kan je leuke dingen doen

De big box wordt hier in de schuur geplaatst met een kooiaap en hij neemt niet meer ruimte in dan dat de oude voerkisten in namen.
Plus dat het netjes afgesloten verpakt zit en je niet met al die zakken blijft zitten.
Ook geen gedoe met muizen die de zakken aanvreten, nog nooit is er een muis door het dikke karton gekomen...

Toedeledoki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 15:51

Hi, ik was het topic een beetje vergeten .Dank jullie voor alle antwoorden.Het gaat mij straks om ongeveer 8 paarden, dus dan is het zeker de moeite.Elk paard krijgt ongeveer 4 kg per dag.