schuurplekken op rug, normaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kelly0188

schuurplekken op rug, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:14

Hey!
Mijn paard krijgt in de winter van die ronde schuurplekjes net achter het zadel.. Mijn zadelmaker zei dat dit normaal was, het kwam doordat het dekje schuurt als de achterhand rond gaat zeg maar..En het winterhaar is wat beschadigbaarder(wist er geen ander woord voor,haha). Heeft iemand dit ook? Heeft mijn paard hier ook last van? (als ik er op druk,doet het geen pijn ofzo) Weet iemand misschien wat ik hier aan kan doen?? Ik heb veel verschillende dekjes,en met allemaal krijgt ze het.. Hoop dat iemand er iets vanaf weet..

Groetjes Kelly

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:15

mijn pony heeft het ook.. hij is geschoren dus krijgt hij er ook makkelijk last van.. zou graag willen weten wat je eraan kan doen

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:25

Naar het schijnt helpt een dikke laag uierzalf wel

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:31

Oke, moet je dat er dan voor het rijden op smeren of na het rijden?

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:32

dat probleem heb ik ook..

moet de uierzalf inderdaad lang intrekken?

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:35

dat probleem heb ik ook. alleen uierzalf.. word dat niet heeeeel vettig en je sjabrakjes heel vies enzo?

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:37

uierzalf laat zoveel sporen na als je er veel op doet (A)

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:39

ik heb er geen last van maar past je zadel dan misschien net niet goed genoeg omdat ie een beetje schuurt over zijn rugje. lijkt me niet echt prettig voor je paard...

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:47

Bij mij komt het echt van het dekje..het is een hoog in het bloed staand paardje,die hebben een wat gevoeliger huidje en vachtje meestal.. Mijn zadel past wel,dat weet ik zeker.

gietepiet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:24

Ik heb er ook wel eens last van, komt inderdaad door het dekje, ik heb er nu een onder liggen die wat korter van achter is en deze is ook van een zachter materiaal dan mijn andere dekjes en nu heb ik er geen last meer van, je hebt ook stof wat wat harder aanvoelt en dus eerder schuurt en het dekje goed schoonhouden scheelt ook. Ik heb ook een tijdje gereden met een bonte sjabrak en dan heb je er helemaal geen last van. (maar als de kale plekken op de plek zitten waar je kussens van je zadel zitten dan kan het zijn dat je zadel niet goed past.)

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:52

bij mij ligt het ook aan het dekje.. nu ik een dikker dekje op heb liggen krijgt ze van die plekken. toen ik daarvoor een dunner dekje op had liggen had ze geen plekken

pioade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:57

mijn paard heeft het ook. ik denk dat het van mijn anky dekje komt. ik rijd nu met een ander dekje en er begint weer haar op te groeien. ze heeft alleen als ze een wintervacht heeft. vorig jaar was ze geschoren en toen had ze het ook. zomers is het weer over gegaan.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 06:10

ik had met willem juist dat de schoft steeds kaler werd. nou heb ik die dekjes van harry's horse en geen last meer.
willem zijn zadel past goed(wordt ieder half jaar gecheckt, zo niet nog vaker) maar hoe ver ik de dekjes ook in de kamer trek, ze zakken altijd weer over de schoft.. heb van ellende mijn ankypad ook maar weg gedaan omdat die al helemaal rampzalig was.

helpt het niet als je het ekje er goed intrekt?? dus ook aan de achterkant en niet alleen de kamer? of zaktie dan weer terug.
anders moet je eens eenkiefer dek proberen, die is van voren en achteren standaard verhoogd, zodat als je die onder je zadel hebt hij niet plat op de rug ligt.

uierzalf kan idd ook, alleen ik vond het zo'n kliederboel geven

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:23

Mijn pony's hebben dit ook, ze zijn beiden geschoren.
Maakt niet uit wat voor dekje ik eronder heb.
Als ze weer in hun zomervacht komen is het zo weg. Mijn zadels liggen ook goed.
Uierzalf lijkt me niet zo handig met deken op eigenlijk...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:30

Mijn paard heeft dit ook heel erg. Bij hem is het ook gevoelig, ik mag er niet met een (zachte) borstel overheen, alleen met een doekje.
Ik heb een boomloos zadel, maar de plekken zitten niet waar ik zit zegmaar (boomloze zadels verdelen die druk niet zoals boomzadels, dus de meeste druk komt waar je zit)
Ik ga nu proberen of het helpt als ik het harde deel achter het zadel (de cantle) eruit haal en dat vol prop met kussenvulling ofzo.
http://img51.imageshack.us/img51/5491/plekken6pw.jpg

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:32

gekke koei je hebt ook een soort anti slip dekjes die glijden dus niet onder je zadel vandaan de anti slip ligt niet richting paard maar richting zadel

harde rand op een net ff te groot dekje of vuil dekje
kan dit idd veroorzaken

bontjes ijzn natuurlijk het heerlijkst , die heb je nu gelukkig ook van goede kwaliteit in de nep versie

meestal is het overigens eerder de grote van het dekje dan de hardheid van deze

Anouar15 klinkt als of er een kneuzing zit bij de schoft ! dat is een heel ander verhaal
wat voor dekje heb je onder je boomloos en heeft je paard veel of weinig schoft ??

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:42

nickyu schreef:
Anouar15 klinkt als of er een kneuzing zit bij de schoft ! dat is een heel ander verhaal
wat voor dekje heb je onder je boomloos en heeft je paard veel of weinig schoft ??

Schoft? De plekken zitten achter op z'n rug. Ik heb een grandeur sympanova pad. Anouar heeft een normale schoft (niet hoog niet laag) bij z'n schoft heeft hij nergens last van.
k dacht eerst dat het door het sympanova kwam, maar dan zouden er ook plekken moeten zitten op de plek waar ik zit. De plekken zitten echt onder de cantle (dat achterboogje dus)

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:18

nickyu,, je hebt toch alleen dekjes in de maten full,cob,pony.. ik heb een paard en neem dus altijd full.. Ik heb dan toch geen andere keus dan die maat? dus dan zullen alle dekjes te groot zijn voor mijn paard?

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:19

bij mijn versorgpony gaat het sjabrak altijd schuren in de winter zie je dan van die plekken maar het is niet kapot ofzo

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:04

ene merk heeft een ander formaat als het andere merk
heb hier dekjes van HH full die net zo groot zijn als ander merk cob ligt het ook nog aan het type dekje
daarbij heeft de een een vorm er in die op het ene paard perfect de rug volgt en bij het andere paard niet
kijk bv naar die anky pads , bij de een ligt het perfect bij de ander waardeloos

idem voor dekens
de ene deken ligt bij de een perfect bij de ander schuurt die op de schoft bij de vo,gende klimt die bij de kont omhoog

heb hier bv dekens speciaal voor de bollere / bredere types
en de HH vallen bv altijd wat langer in de lengte
everline heeft bv hele goede dekens , zowel met een rechte rug als met een boog (rug vorm tjas hoe zeg ik dat ) voor het paard met hogere schoft dit ligt weer niet goed op mijn cheyenne bv die erg weinig schoft heeft en niet al te breed is die moet weer een rechte ruglijn hebben

Anouar15 sorrie ik dacht dat je het over de voorboog had
maar ligt het zadel goed ? een boomloos is niet voor ieder paard geschikt
zit er ook nog een degelijk verschil in de goed kopere en de duurste
een boomloos mag niet door de achter canter schuren / drukken
vraag me af of je paard misschien een holle rug heeft

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:08

Ik heb hier ook ervaring mee en bij mij ligt het aan het sjabrak.
Ik koop geen sjabrakjes zoals hier:
http://img.2dehands.nl/f/normal/9415424.jpg
Maar gewoon van die simpele of polypads want die liggen bij de meeste paarden goed.
Het ligt natuurlijk ook aan de vorm en niet alleen aan de maat.

Er zit ook idd verschil in goedkoop en duur.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:13

ja maar vergeet niet dat een duur dek niet kan passen en een goedkoop dek wel , lijkt me een beetje kortzichtige invals hoek

ik vind de anky pad bv waardeloze kwaliteit maar een ander is er erg blij mee en ze zijn toch niet goed koop

kijk naar je paard het zadel en de grote en vorm vh dek

vooral als een paard een iets oplopend achterwerk heeft
bij mensen eender mijn reet begint al halverwege mijn rug en een kennis van mij heeft exactr de zelfde omvang maar haar kont begint lager
en hebben we dus de zelde maat maar de zelfde broek past ons niet
zij draagt merk a ik merk b
zo is het ook met paarden ..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:19

De beste dekjes vind ik de HH. Gewone katoenen dunne dekjes, zonder rare dingen. Vergeet niet dat de functie van een dekje het zadel beschermen is en niet je paard beschermen tegen het zadel.

Bergje

Re: schuurplekken op rug, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:34

Mijn paard heeft ook wat schuurplekjes op haar rug, niet zo erg als wat op de foto's een paar posts eerder staat, maar wel wat afgeschuurd haar. Wij hadden het idee dat het komt door de "koordjes" aan sommige dekjes (zoals de hh curly). Lijkt wel of die dekjes sneller schuren! Ik heb nu mooie voorgevormde eskadron dekjes en daarmee lijkt het een beetje weg te trekken. Wel fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben met "plekjes". Overigens is dit de 1e keer dat mijn paard ze heeft. Vorige winter heb ik niks gezien.

Kliko

Re: schuurplekken op rug, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:01

Mijn paard heeft dit ook, kan er helaas vrij weinig aan doen.