Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

none

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:56

Ik heb niet erg veel verstand van bitten. In het bit die ik nu heb (bustrens) zit speling bij de bitringen. Ik wil dus een nieuw bit kopen.
Ik dacht eerst; ik koop gewoon weer hetzelfde bit, die heeft hij altijd gehad dus hij zou er wel aan gewend zijn.
Maar zou dit goed zijn? Of kan ik beter gewoon een gebroken watertrens kopen?
Het is niet echt bedoelt voor een verandering in het rijden. Er zijn heel veel dingen die beter moeten bij hem, maar dat is neem ik aan niet de rede om een ander bit te nemen.

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een watertrens? Of bustrens? Of ander bit? En wat is aan te raden. Of kan ik gewoon beter hetzelfde bit houden omdat hij die eigenlijk altijd heeft gehad.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:00

Als je met dit bit lekker en goed kon rijden, waarom een andere kopen? Hou het dan bij dezelfde, zou ik zeggen.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:06

Ik moet toch al een nieuw bit kopen, omdat er wel erg veel speling in komt.
Als jet met dit bit lekker en goed kkon rijden, het rijden gaat nog steeds niet echt lekker en goed, dat heeft neem ik aan niet met het bit te maken.

Wat is dan het echte verschil tussen een bustrens en een watertrens? Hoe het eruit ziet weet ik wel, maar wat maakt het voor je paard uit?

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:09

Haha sorry, ik bedoelde: waarom dan een andere SOORT kopen. Had ik er ff bij moeten zeggen. Wat het voor je paard uitmaakt of je een bustrens of een watertrens hebt, heb ik geen flauw benul van. Ik weet alleen dat ik liever een watertrens heb. Ik kan er alleen geen duidelijke argumenten voor geven (heb je veel aan).

Dat het rijden niet goed gaat, KAN met je bit te maken hebben. Het kan ook aan je zadel liggen, aan jouw manier van rijden, aan mankementen aan je pony... pfff dat kan met zooooveel dingen te maken hebben...
Succes met uitzoeken iig!

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:17

Inderdaad, daarvoor heb ik denk ik ook geen nieuw bit nodig.
We moeten gewoon allebei nog veel dingen leren

Ik denk ook dat ik gewoon met dit bit naar de winkel ga en eenzelfde koop. Maar op eigenlijk alle maneges rijden ze met gebroken watertrensjes, dus daar zou ook wel weer een rede voor zijn neem ik aan?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:21

Ik heb sinds kort een myler bit en met rijden merk ik een wereld van verschil. Hiervoor had ik een leren bit en een dubbel gebroken bustrens. Anouar was altijd heel onsrustig in de aanleuning, hij zocht mijn hand nooit op. Als ik iets contact vroeg ging hij er tegen in of dook achter de teugel. Altijd heel onrustig.
Met dit bit zoekt hij mijn hand veel meer op en is de aanleuning veel rustiger.
Het lost niet alles op, maar ik merk wel verschil.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:22

watertrens: dubbelgebroken is zachter..
maargoed watertrens zit niet vast aan de ringen.

bustrens:zit vast aan de ringen, hierdoor verdikking naar de dingen toe.

bustrens wordt veel bij jonge paarden gebruikt omdat ze een duidelijkere inwerking hebben..

meestal wordt naarmate het paard ervaren is geworden overgestapt op een watertrens maar dan wel een dubbelgebroken..

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:23

Niet eens. Dubbelgebroken schijnt juist scherper in te werken. Ik weet het op een gegeven moment ook niet meer, iedereen zegt wat anders. Mijn trainsters zeiden allemaal dat het een fabel was dat dubbelgebroken zachter was en dat het juist scherper was!

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:26

bustrens, ringen zitten vast: minder kans op wondjes als de lip tussen de ringen en het bit komt te zitten (dat lukt dan dus niet meer)
watertrens: zelfde als bustrens alleen zitten de ringen dan niet vast, meer kans op wondjes dus
d-trens: zelfde werking als bustrens, de ringen bewegen niet veel, dus helemaal geen kans op wondjes, en word veel bij jonge paarden gebruikt daardoor

dubbelgebroken: is zachter omdat het niet tegen het gehemelte kan steken

dat is het zowat denk ik

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:28

Zo ver kwam ik ook al bijna
Ik weet ook wel het verschil hoe het eruit ziet, maar het rijtechnische verschil tussen een bustrens en watertrens bijvoorbeeld?

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:29

geen denk ik dat heb ik overlaats bij onze ruiterwinkel gevraagd en daar zeide ze dat het alleen om de wondjes enzo ging

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:29

ik weet wel zeker dat een dubbelgebroken zachter is! hoe minder het bit onderboken is hoe scherper het is.. kijk maar naar de stang..

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:30

stang is vooral heel sterk omdat het een hefboomwerking heeft ! ik ken een ongebroken bit, dat helemaal niet sterk inwerkt...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:31

Majo schreef:
Niet eens. Dubbelgebroken schijnt juist scherper in te werken. Ik weet het op een gegeven moment ook niet meer, iedereen zegt wat anders. Mijn trainsters zeiden allemaal dat het een fabel was dat dubbelgebroken zachter was en dat het juist scherper was!

Een enkel gebroken bit heeft een notenkraker effect. Zodra je de teugels aan neemt klapt het bit een beetje dubbel (hoe harder je trekt hoe meer) de tong wordt tussen het bit in een punt geknepen en de knik in het bit (de plek waar hij 'gebroken' is) prikt in het gehemelte.

Een dubbelgebroken bit heeft dit niet.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:32

veel paarden ergeren zich rot aan de verdikking bij een bustrens wat ik me overogens goed voor kan stellen.. eerst wordt er zoon smerig ijzer ding in je mond gestopt en met een bustrens is er toch duidelijk meer ruimte voor druk..

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:33

een watertrens is iets scherper dan een bustrens. hierdoor gebruiken ze vaak bij jonge paarden een zo zacht mogelijk bit zodat je makkelijk in de mond worden. als je gelijk een scherp bit gebruikt kan hij niet meer terug naar een zacgter bit. hoe dikker het bit hoe zachter het is voor het paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:33

lorie schreef:
ik weet wel zeker dat een dubbelgebroken zachter is! hoe minder het bit onderboken is hoe scherper het is.. kijk maar naar de stang..

Een ongebroken trens is het vriendelijkst van allemaal. Het werkt voor het grootste deel in op de tong en niet op de lagen, bovendien prikt hij niet in het gehemelte.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:33

Margytje schreef:
geen denk ik dat heb ik overlaats bij onze ruiterwinkel gevraagd en daar zeide ze dat het alleen om de wondjes enzo ging

Dan zou je toch denken dat een bustrens veel beter is?
Er is geen verschil alleen bij een bustrens heb je minder kans op wondjes?

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:35

ik heb mijn paardjes liever op een dubbelgebroken lopen iig.. vind ik een stuk fijner idee dan die dikke bitjes in hun mond te douwen..

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:36

Hmm, ik heb nu dus een redelijk dikke bustrens.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:37

lorie schreef:

Hoeft niet waar te zijn. Ik heb een ongebroken trensje en daar gaat Grietje super op. Een enkelgebroken bit vind ze veel onprettiger. Het is denk ik maar net hoe de vorm van de mond is en hoe het bit erin past.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:40

dat is waar ja..
Ik heb zelf nog nooit met een ongebroken trens gereden dus heb geen idee..

Ik heb alleen op stang gereden en op de doorsnee gebroken bitjes..

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:42

die ongebroken trensjes die jullie hebben hé, zijn die van metaal ? of van wat metaal ? iemand mss een foto ofzo ? dat is mss nog wel een oplossing voor mijn pony ! die doet namelijk een dubbelgebroken of een enkelgebroken bit altijd met z'n tong naarachter, waardoor het in een punt komt te liggen, en hij het vast kan pakken met z'n kiezen ! Met een ongebroken kan hij dit wel niet meer doen denk ik ?!

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:43

dan zou ik een bit met tong klepel aan schaffen..

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:44

Ik denk ook dat het heel erg uitmaakt in wat voor een paard je het bit stopt
Elk paard zou op een ander bit weer beter reageren denk ik, dus misschien is dit een lose discussie.

Niels pakt inderdaad ook nog zo af en toe zijn bit vast, en knarsentanden doet hij ook. Maar of dat met het bit te maken heeft?