Laatste eer bewijzen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Laatste eer bewijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:47

Onze stalhouder is vandaag na een kort ziekbed overleden, ondanks alles toch totaal onverwachts. Hij zat al zijn hele leven in de paarden.
Zijn hier mensen die ervaring hebben, met het te paard meerijden in een rouwstoet? Hoe hebben jullie dat geregeld ben je daarvoor gevraagd ging het van een vereniging uit ed?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:58

ik denk dat je bij degene die het allemaal regeld moet wezen of jou idee past in de dag die de organisator in het hoofd had, en of hij het gewenst vindt.
Met een rouwstoet heb ik geen ervaring. Wel heb ik een een trouwstoet meegereden. Ik werd gevraagt om mee te rijden samen met nog 2 andere friezen, door een vriendin van het bruidspaar.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:00

Trouwstoet ken ik idd wel maar ik was benieuwd of er mensen bekend zijn met een rouwstoet en hoe zoiets dan in zijn werk gaat.

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:29

Op de manege hebben ze het paard van de overledene afscheid laten nemen door het zadel andersom op de rug te leggen. Maar ze liepen niet mee in de rouwstoet.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 00:37

Ja ze hadden toen ook voor wie was dat ook alweer, het paard gezadeld en de laarzen er achterste voren in de beugels gezet. Qua zadel is hier weinig mogelijk aangezien die paarden niet zadelmak zijn (zijn eigen) We willen morgen even overleggen met de familie om de paarden zo op te stellen (op eigen terrein) dat de rouwauto er langs komt, zodra hij naar de begraafplaats wordt gebracht. Maar goed eerst maar even afwachten wat de familie hiervan zegt.

Jakary

Re: Laatste eer bewijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:45

ik heb ook al eens meegereden in een rouwstoet, ging eigenlijk net als bij een trouwstoet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:24

Een vriendin en stalgenootje van mij is een aantal jaar geleden begraven. Zij werd in een koets met 4 paarden naar het kerkhof gebracht. Haar eigen paard liep achter de koets mee. Ze werd begeleid door de rest van de stal, in tenue maar zonder paarden, omdat iedereen natuurlijk bij de herdenkingsdienst aanwezig wilde kunnen zijn. Bovendien was het allemaal al emotioneel genoeg.

Vooral haar paard achter de koets heeft een ontzettende indruk op me gemaakt.

RUBYWHITE

Re: Laatste eer bewijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:04

Ik denk dat je dit het beste met de nabestaanden kunt overleggen. Als zij het een mooi gebaar vinden kun je overleggen hoe ze het graag willen zien. Opzich een mooi gebaar om de paarden op te stellen als de auto met de kist voorbij rijd. Jullie kunnen het ze dan uit handen nemen door dat gedeelte te regelen.

Mee rijden in een rouwstoet gaat vaak op aanvraag van de nabestaanden. Het kan ook als "wens" worden opgegeven door de overledenen. Veelal wordt er dan, gezien de afstand die afgelegd wordt, overlegt wat het beste is. Of je idd mee rijd of bijv. een klein stukje, helemaal wanneer de auto bijv. over een weg gaat waar je met paarden niet mag/kan komen (denk aan auto(snel)weg).

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:07

Een tijdje geleden is een oud vriendinnetje van mij zo begraven. De foto's staan nog ergens op algemeen. Het topic heet 'meisje van de manege doodgereden'. De manege eigenaresse had dat geloof ik geregeld, ze waren er met 16 manege paarden en 4 friezen voor de koets. Was erg indrukwekkend.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:38

ikheb vorig jaar meegereden in rouwstoet
jan was vrachtwagenchauffeur op de veewagen en bracht de hele omgeving hier altijd naar de wedstrijden.
vanuit de aula is hij zijn vrachtwagen ingegaan en alle bloemen werden aan de vrachtwagen gehangen.
verder reden er zo'n 60 paarden vooruit in 2tallen. hele stad was ontregeld toen
heeft in de krant gestaan zal kijken of het artikel nog in het archief is op internet

het was echt ontzettend mooi...

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:31

We hebben vanavond overleg met de familie gehad, ze vonden het een erg mooi gebaar en zouden het fijn vinden, als we dit zouden doen. Gelukkig zijn er lieve mensen die ons de komende dagen hierbij gaan helpen. Nu maar hopen dat de paarden zich gedragen maandag