Wormenkuur: hoe geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Wormenkuur: hoe geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:29

Dit in verband met mijn lastpakje. Een wormenspuit in zijn mond duwen lukt niet, dan raakt ie zo erg in paniek dat het link wordt. Tot op heden ging het wel goed met een boterham met appelstroop, maar toen ik dat zojuist probeerde, sloeg ie met zijn hoofd tegen mijn hoofd waardoor ik bijna een paar tanden kwijtraakte. Auw! Dus ik heb met mijn hand alles maar in zijn mondhoek gepropt. Resultaat: mijn hand vol wormenspul, zijn mondhoek vol wormenspul en de helft maar IN zijn mond.
Ik zou niet weten hoe ik het voortaan nu moet geven, hij raakt van alles in paniek. Nu is het al een vrij panniekerige pony, maar ik word het een beetje zat.

Hoe geven jullie het? Ik zoek de gouden tip

ChiC_

Re: Wormenkuur: hoe geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:49

Ik weet niet wanneer je paard vervelend word, als hij de wormenspuit ziet, of al eerder. Misschien kan je proberen om hem eerst wat op zijn gemak te stellen voordat je de wormenkuur geeft.
Ik zou zo niet meteen kunnen zeggen hoe je het makkelijker kan doen, maar hieronder staat hoe ik de paarden altijd een wormenkuur geef, misschien heb je er iets aan..

Van te voren zorgen dat het dopje er al af is, en de wormenspuit in je zak steken.
Dan een halster(met touw) bij het paard aan, zo kan hij niet zomaar weglopen. Met mijn linkerhand houd ik het paard vast, met de wijsvinger van mijn rechterhand zorg ik dat het paard de mond opend en gaat 'kauwen'. Hierdoor komt al het achtergebleven eten ed uit de mond en weet je zeker dat de wormenkuur niet word uitgespugd.

Dan met je rechterhand de wormenspuit pakken en rustig naar de mond gaan. Op dezelfde manier als met je vinger ga je nu met de wormenspuit rustig in de mond van het paard. Als het paard zijn hoofd rustig houd spuit je in één keer het wormenspul in de mond. Zolang het paard blijft schudden nog niet spuiten, dan spuit je het mischien naast de mond.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:52

ChiC_ schreef:
Ik weet niet wanneer je paard vervelend word, als hij de wormenspuit ziet, of al eerder. .

Al eerder dus. De spuit zelf boeit hem niet, maar wel het feit dat ik iets in zijn mond stop, en dus AAN zijn mond kom. Terwijl als ik het bit indoe, er niks aan de hand is.

Bedankt voor de tips!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:54

vraag of iemand hem vast wil houden, zet hem niet vast. doe uit het zicht van je pony, het gewicht afstellen en dopje er af. houd de wormenspuit achter je rug geef hem eerst een snoepje of iets er goed opletten dat hij het helemaal op heeft dan stop je de wormenspuit in de mondhoek en snel leegspuiten. als hij het opheeft goed belonen.

zo wilde het bij mijn pony, die ook zo lastig is met wormenspuiten.

let er ook op dat je goed bij je wormenspuit kan dus dat je goed met je duim er bij kan dat je zo hups in een keer het er in kan spuiten.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:57

Die van mij word ook echt link als je met de wormspuit in de buurt van zn mond komt.
Dit is eigenlijk gekomen nadat de tandarts was geweest.

Als ik nu ga ontwormen zet ik de praam er even op.
Geen stress ed meer en binnen een paar seconden klaar!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:05

appeltje => klokhuis eruit boren, spuit erin, appeltje aan paardje...
of mengen in slobber?
aanmaken met water zodat het waterig wordt, en dan in de slobber gieten

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:13

Er zijn toch ook van die ontwormingsbitjes te koop? Zo'n plastic buisje met een gat aan de zijkant voor de spuit en 1 in het midden om het spul achterin de mond te krijgen. Aangezien je aangeeft dat een bit indoen geen probleem is.

(Ik heb gelukkig een paard die geen enkel probleem maakt van ontwormingsspuiten.)

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:17

Ik heb dus hetzelfde probleem met mijn paard (laatste paar keer waren we met z'n drieen om de spuit erin te werken.. ). Dus ik ga dit topic even in de gaten houden

Maar toch even een vraagje; ik dacht je altijd dat je dat spul niet icm eten mocht geven?

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:24

Niet? Dan heb ik het al 10 jaar fout gedaan. Ik geef hem altijd wat te eten na de kuur, anders heeft ie zo'n vieze smaak in zijn mond
Waarom zou dat niet mogen??

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:25

Interessant topic. Dir probleem hebben wij dus ook.
Wij kregen als tip om de pony te laten wennen aan de smaak van appelmoes. Dan wormenspuit op boterham, appelmoes erover....... Ik heb het nog niet geprobeerd. Is nog niet aan de beurt voor een nieuwe spuit.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:33

mag wel, alleen opletten dat ze het er niet uitwerken met eten. dus in een lege mond geven, maar kan wel vlak na of voor het voeren.

als je paard er zo moeilijk bij doet, kun je ook proberen om in een lege spuit iets van appelmoes te geven, dat is lekker.
bij die van mij heb ik t een periode in 3 stappen moeten doen, klein beetje paste, hand brok, beetje pasta, weer wat brok, omdat die het anders er weer uitwerkte.
succes ermee

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:07

Als je paard het vervelend vind dat je aan de zijkant aan zijn mond komt met iets kun je dit ook oefenen door met je vinger daar de mond te openen en dan belonen met een worteltje als het goed gaat net zo lang totdat hij het accepteerd dat er iets via de zijkant de mond in komt, het bit gaat altijd via de voorkant en dat is hij dus wel gewend.
Als het puur aan de wormenkuur ligt, zou ik eens een paar keer een wormenkuur met een smaakje proberen of anders zijn er ook wormenkuren in de vorm van korreltjes te koop, heb het gelezen op een internetsite van ruitsportartikelen, merk is rital en dit doe je door het voer.Hoe de werking is weet ik niet maar het wordt verkocht als zijnde hetzelfde als een gewone wormenkuur.
Is wel vrij prijzig maar dan ben je gelijk van al dat stressgedoe af.

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:27

Ik had ook zo'n pony.. dikke paniek maar voor geen goud met iets anders opeten.. dus.. stal in.. snel met 2 volwassen mannen aan der hoofd hangen en spuit naar binnen, hoofd omhoog duwen en iets lekkers geven.. werkte relatief goed..

Lief vragen en laten wennen werkte bij haar echt niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:32

Lege wormpuit goed schoonmaken, vullen met appelmoes en het paard regelmatig een spuit met appelmoes geven.
Na een paar keer staan ze al helemaal klaar als ze de spuit zien

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:44

Lees het boekje van Tellington jones eens over TTEam en mondwerk, werkt vergelijkbaar met oplossing hierboven Oftewel: gewenning dat je aan zijn mond zit zonder vervelende ervaring. Dus snoepje (worel/appel/brokje) etc als beloning en helemaal de hemel inprijzen. Zou toch tzt ook aan het bit moeten wennen denk ik?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:46

Iedere dag oefenen met het in de mond komen. Wij doen dit regelmatig met onze pony's, van jongs af aan, en hebben geen enkel probleem. Ook tong vastpakken en uit de mond halen en zo, allemaal oefeningen die van pas komen bij wormenkuren, tandartsen, dierenartsen.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:35

Bedankt voor alle tips! Ik ga de appelmoestip in wormenspuit proberen