Fries Stamboek...Snap iets niet!?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dautsen

Fries Stamboek...Snap iets niet!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:43

Hallo Allemaal

Ik heb even een vraagje. Ik heb gister de stamboom van mn paardje gezien en daar stond in 2001: 2de premie. Wat houdt dat precies in? Ze is geboren in 2001, dus gekeurd als veulen. Ze staat ook ingeschreven in het veulenstamboek. Moet dat niet verandert worden dan? Ze is nu 4,5.
Heel erg bedankt voor de hulp!!!

Hier nog een foto van mijn beauty voor een totaal plaatje
Afbeelding

forgood

Re: Fries Stamboek...Snap iets niet!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:49

Op je vraag weet ik niet echt een antwoord.

Maar wat heb jij een mooie fries zeg!

Haha dat wilde ik ff zeggen

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:55

Hihi dank je wel! En als ik nou toch aan het vragen ben. Ik had gelezen dat haar vader Doeke is en dr moeder Titia...Iemand enig idee waar ik iets over die paarden kan vinden ofzo? Een foto miss? Please help me, ben zo nieuwsgierig!!!

_Cindy

Re: Fries Stamboek...Snap iets niet!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:17

Ik ben geen echte kenner, maar ik ben met Geke ook mee geweest naar de keuring dus ik probeer het wel een beetje te vertellen..

Als veulen wordt een Fries gekeurd. Er wordt gekeken naar de bouw, gangen etc. Als het veulen goedgekeurt wordt, krijgt het een 1e, 2e of 3e premie. Het beste is een 1e premie, maar er zijn niet veel friezen die 1e premie krijgen. 2e premie is dus ook heel goed. Is het veulen niet goedkeurd, komt het niet in het stamboek te staan. Je kunt er uiteraard nog gewoon op rijden en wedstrijden mee rijden, alleen voor de fok is het paard dan minder waard.

1e premie + Ster
2e premie + Ster
3e premie
--
Niet goedkeurd

Alle 3-jarige merries worden nog een keer gekeurd. Dat met premies werkt hetzelfde als bij de veulens. Als je paard als 3-jarige bijv. op de keuring een 3e premie krijgt, en je wilt er persé dat het paard ster wordt (voor fokkers kan het erg belangrijk zijn) kun je het het jaar erop nog een keer proberen. Dan wordt het paard opnieuw gekeurd en is er kans dat je hoger krijgt dan het jaar ervoor. Je hoeft natuurlijk niet nog een keer te gaan.

Volgens mij kun je jouw 5-jarige (het word namelijk altijd ergens in oktober gehouden, dus dan issie waarschijnlijk al 5) ook nog naar de keuring brengen, maar dat weet ik niet zeker. Daarvoor zou je even contact op moeten nemen met het FPS, of anders aan iemand vragen die je kent en die er veel vanaf weet. Weet ook niet of het verplicht is om je paard te laten keuren, maar het lijkt me wel zo handig als je paard wordt gestolen, of als je hem verkoopt of wedstrijden mee gaat rijden. Het is wel een gedoe, je moet al een tijdje vantevoren beginnen met trainen, je kunt je paard ook ergens heen brengen om te laten trainen. Met Geke hebben we het zelf gedaan, maar wel door anderen voor laten brengen.

Nouja, sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.. Hoor nog wel wat van je denk ik. Je hebt zeker mooie fries, ook zo mooie kleur zwart!

groeten Cindy

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 18:13

Hey
Heel erg bedankt! Hier heb ik wat aan! Maar als ze 2de premie zijn, zijn ze dan ook meteen ster? Haar vader is dus Doeke, maar de enige doeke die ik kan vinden, komt uit 1982 ofzo...wel erg oud? Kan ook helemaal nergens een foto van hem vinden ofzo vind ik erg raar!! Bedankt iig!!!
Groetjes Marjolein

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:15

Haay,
het kan best een doeke zijn hoor!

Zoals hierboven beschreven, klopt inderdaad. Als veulen zijnde kan ze nog geen ster verdienen, dit kan pas op 3 jarige leeftijd. 2e premie is best goed!
Ze is nu veulenboek en zal indd nog eens naar de keuring moeten om opgenomen te worden in het merriestamboek. Aangezien ze een tweede premie had, zal ik haar goed laten trainen of ernaar laten kijken en dan haar zwakke punten optrainen. Dan bestaat de mogelijkheid dat ze weer een premie krijgt of daarbij zelfs ster. Volgensmij mogen ze tot de 12e naar de keuring.
Ook is er nog het model predikaat, dit is nog beter dan ster.
Mooi naar de keuring met jou merrie dus, ze wordt er alleen maar meer waard van.

Lotje13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:18

DusS g0ewd trainee he;) DusS g0ewd trainee he;)DusS g0ewd trainee he;)

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:30

Doeke;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Meer kan ik indd. ook niet vinden

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:34

Als een merrie niet gekeurd is op 3 jarige leeftijd, blijven ze in het veulenboek-stamboek staan..
Dat is bij jouw ook het geval denk ik?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:39

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:02

doeke,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Birth Date: 05/11/1982
Hieght: 1.58 cm
Motherline: 50

Afbeelding

Fokker: J. Fuchs, Wolvega.
Goedgekeurd in: 1985

Vader Doeke (opa van jouwn paardje dus)

Peke 268

Birth Date: 05/19/1977
Hieght: 1.59 cm
Motherline: 17

Afbeelding
Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------------

Over het stamboek:

Als jij graag wil dat die in het "gewone" stamboek komt en eventueel door kan gaan voor ster of weet ik veel wat kan je haar/hem nu nog een keer voor de keuring brengen. Dit hoeft niet mag je zelf weten.

Hopelijk was dit genoeg informatie als je nog wat informatie wil of wat mist eventueel iets over de moeder kant (moet ik wel vader v/d moeder weten) zou ik dat ook nog op kunnen zoeken. Hebben we thuis of op internet vast ook nog wel wat informatie over dan moet je me even pb'en.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:07

Jammer.. de eerste is dries
De derde is piter en volgensmij zijn die rijfoto's een afstamming.

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:10

Barvrouwke schreef:
Jammer.. de eerste is dries
De derde is piter en volgensmij zijn die rijfoto's een afstamming.
ze stonden allemaal onder Doeke (met dat getal erachter) en er stond ook niet "afstammeling" of iets..

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:16

Ja, zoek jijmaar eens onder poes op google, kun je lachen
Maar als je bij de foto eigenschappen kijkt, zie je de namen erin staan, dus helaas.

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:17

Heey!
Super bedankt voor alle informatie en die foto's!!Ik snap het nu iig! GA er niet vanuit dat ik nog een x op keuring ga, ik vind dr zo mooi en ik ben niet van plan om te gaan fokken! Super bedankt!!!

Groetjes MArjolein

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:07

Als je je merrie in het gewone stamboek opgenomen wilt hebben moet ze idd nogmaals gekeurd worden, om zeker te weten of je merrie een kans heeft moet ze b.v. al een bepaalde stokmaat hebben wat precies weet ik niet maar wel dat 1.52 te klein is.
Daarnaast kost het een hoop geld voor je zover bent dat ze eindelijk in de ring staat.
Premies zijn alleen belangrijk als je je paard wilt verkopen of als je gaat fokken, maar dan nog moet het veulen zich ook nog eens bewijzen en de economie moet ook dermate zijn dat de mensen meer willen betalen voor een dier met een premie.
Het is nu eenmaal zo dat als jij het koopt je er duur voor moet betalen maar als je iets wilt verkopen de meeste mensen voor een dubbeltje op de 1ste rang willen zitten.

Dus wat maakt het uit je hebt een prachtige fries die zeker lief zal zijn en dat is toch alles wat telt?

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:46

Om stamboek te worden moet een fries 1.50 zijn en om ster te worden 1.55 m.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:09

Ik zou gewoon naar een hengstenstal gaan met friesen, of naar een fokker die er verstand van heeft, want het is niet makkelik om uitteleggen.

Als veulen heeft ze dus een 2de premie gehaald, dat is goed

Als 3 jarige kunnen ze opgenomen in het stamboek met een 3 premie, als ze een 1ste of 2de halen dan is het vaak stamboek plus ster. Met een 1ste premie kun je ook nog proberen voor model.

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:13

sume schreef:
Dus wat maakt het uit je hebt een prachtige fries die zeker lief zal zijn en dat is toch alles wat telt?

Zoals ik in het betricht hiervoor zei, ga ik haar ook niet laten keuren. Ze is ontzettend lief en ik vind dr toch mooi now matter what. Iig nogmaals bedankt voor de reactuies. Ik weet nu iig hoe het zit!

Groetjes!