Hengst nu in deze periode castreren jullie mening?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

animals

Hengst nu in deze periode castreren jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:22

Hoi hoi,

Ja ik dacht ik vraag het toch voor de zekerheid.
Zelf vind ik het een mooi tijd om mijn trekpaard hengst te laten castreren.
Nu heeft hij geen last van insecten en vliegen.

Wat vinden jullie ervan?
Zijn jullie het me eens?

ikke

Re: Hengst nu in deze periode castreren jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:34

Tja, het ligt natuurlijk aan je persoonlijke situatie.
Persoonlijk zou ik wachten tot het wat beter weer is, minder nat, maar wel voordat de vliegen er zijn. Meestal is april wel een mooie tijd.

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:36

niet mee eens
teminsten als hij buiten staat wel
ik kies vaak lekker voor de lente droog maar geen stoffig weer
kunnen ze tog bewegen en zelf uitmaken wanneer er iets pijn toe ofzo
als hij opstal zou staan zou ik hetzeker niet doen en wachten tot hij de wei op kan
inverband met veel stof en stro of zagsel wat de wond kangan iriteren en ontsteken
ik laat mijn shethengsten ook pas van de zomer doen tenze ze 14 dagen buitenmogen lopen

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:45

Hij kan het land op en de stal in... zelf moet ik wel een keuze doen en niet te lang wachten, want met een BT is het toch een stuk anders dan dat je een gewoon kwpner paardje of haflinger hebt met kracht.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:53

Ik zou nog een maandje wachten. dan heb je zeker goede weersomstandigheden en nog geen extremen last van vliegen

Alhoewel er nu bij ons al allerlei mugjes rondvliegen hoor.

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:54

daar zat ik zelf ook aan te denken eind maart ong. denk zelf ook wel dat het goed is.. mijn hengst gedraagd zich nog als een ruin, maar er staat nog een hengst en die probeert hij na te doen maar hij is GELUKKIG nog te houden haha.

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:55

onze hengst is nu 3,5jaar en is zuper makkelijk te houden met een stangentje
zonder hefboomwerking
en ze hoeven niet allemaal sterk te zijn want door een haf ken je ook onderste boven getroken worden:) heb ervaring ahah
als hij nu op het land sta dan zou je het gewoon kunnen doen nat weer is niet slecht zelfs beeter want dan heb je geen stof
ps trouwens wel zonde dat je hem laat ruinen vin het een soer paard

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:57

Ja ik vin dhet zelf ook wel jammer... maar ik kan geen risico nemen, en hij is 1 kennig, ik kan hem nog wel houden hij weet dondersgoed bij wie hij kan klieren, maar ik doe het toch, anders komen zijn hengsten streken op den duur en dan heb ik een probleem. en hij is nu zeker bijna 1.70 hoog. En voor een belgisch trekpaard is dat een goeie hoogte, en hij krijgt nu de uitdagins fase

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:03

animals schreef:
Ja ik vin dhet zelf ook wel jammer... maar ik kan geen risico nemen, en hij is 1 kennig, ik kan hem nog wel houden hij weet dondersgoed bij wie hij kan klieren, maar ik doe het toch, anders komen zijn hengsten streken op den duur en dan heb ik een probleem. en hij is nu zeker bijna 1.70 hoog. En voor een belgisch trekpaard is dat een goeie hoogte, en hij krijgt nu de uitdagins fase

als je bang bent (zo noem ik het maar dat hij straks zijn kuren krijg moet je het zeker doen het is en blijft een hengst
die fase wil niets zeggen hoor onse hengst deed het ook en nu kan er nogsteeds een klein kind neffe lopen
dan is hij lekker groot hij zal nog wel de hogte in gaan
de mijne is al groot en daar heb ik al opstapproblemen mee (rond de 175 ahah zie profiel foto's van een jaar geleden

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:06

Nee ik snap je, nee ik ben niet bang, maar ik wil graag het karakter erin houden wat hij nu heeft.
En op den duur gaat hij het uitdagen steeds meer doen zo lang heb ik hem nog niet... en dan neemt hij een loopje met hem.
We zijn nu met hem aan het trainen, maar dan zie je al iets eruit komen....

Maar ik zal op den duur wel moeten anders is er geen houden aan. Ik heb hem nu 2 maanden.
En heb hem dus niet lang, en hij isn bijna 3 maar er is nooit wat met hem gedaan in zijn levensjaren, hij kende zelfs geen halster.
Dus vandaar.

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:10

animals schreef:
Nee ik snap je, nee ik ben niet bang, maar ik wil graag het karakter erin houden wat hij nu heeft.
En op den duur gaat hij het uitdagen steeds meer doen zo lang heb ik hem nog niet... en dan neemt hij een loopje met hem.
We zijn nu met hem aan het trainen, maar dan zie je al iets eruit komen....

Maar ik zal op den duur wel moeten anders is er geen houden aan. Ik heb hem nu 2 maanden.
En heb hem dus niet lang, en hij isn bijna 3 maar er is nooit wat met hem gedaan in zijn levensjaren, hij kende zelfs geen halster.
Dus vandaar.

sorry dat ik er opdoorga hoor :D haha
maar vin het super zonde
maar onze hengst is dan idd anders
hij is van veulens af aan alles gewend en heeft kantje boort gelegen als je snapt wat ik bedoel
dus heeft alles van dichtbij meegemaakt
en is al 2 jarige licht bereden en goed getuigt (kar niet slepen) 2,5 jaar goed zadel mak en goed voor de kar en kon al licht sleep werk
en als je je paard goed voor de kar heb staan dimpt hij ook al veel in zijn hengsten manieren
maar als hij idd weinig tot niets gewend is zou ik de zelfde optie nemen
vor dat er ongelukken gebeuren en eropeen een paard met 6 benen rond loopt haah

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:15

Hhahha nee idd je snapt hem nu haha.

Ik vind het zelf ook zonde... daar ben ik bloedje eerlijk in... maar je verwacht liever ook geen ongelukken vooral niet met een stal vol merrie's en een hengst.

In die tijd dat ik hem nu heb dus 2 maand, ben iik de enige die verder alles met hem doet hij is danook helemaal van mezelf.
Hij kende eerder niet aan de hand lopen, loopt netjes mee.
Kende het halster niet, nu wel
Hoefjes optillen kende hij niet.
de stem, dus zoals: "om, braaf, stappen, terug, voetje etc"
Hij leert wel snel, maar hij daagt me al voorzichtig uit, omdat we nu aan het longeren zijn.
Sterk maar luisterd.
Nu 2 keer aan de longe geweest en loopt nu netjes de rondes af.

Maar dat is dus de rede... omdat die spieren nu gaan werken, en krijgt heel voorzichtig zijn kracht door...

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:25

geef je helemaal gelijkt
maar anders moet je evende va bellen en kijken wat hij zecht wanneer je het beste kan doen
maar ik zou het nu doen hij staat tog lekker buiten

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:29

Ja dat is ook al gezegd tegen mij, want de VA is gisteren nog geweest mijn andere pony enten dus vandaar.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:30

ik snap niet waarom het zonde zou zijn hoor! Waarom hengst houden?(tenzij je hem wil tlaten goedkeuren voor dekdienst)
Ik zou wel eens een echt goede reden willen horen hiervoor... Ik denk dat je je paard er een plezier mee doet als je hem gewoon laat ruinen zodra ze al een eind uitgegroeid zijn.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:33

Ik heb het vorig jaar Februari laten casteren
Is prima gegaan.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:33

Wij laten in maart onze 3 jarige hengst castreren.
De DA zei tegen ons dat er ipc 2 tijden in het jaar zijn dat ze thuis castreren (in de kliniek kan het het hele jaar door)
De ene was van maart tot eind april/mei? (dacht ik iig) En de anders is van augustus tot september/oktober. ( ik zal er niet heel ver naast zitten)
Als je paard onder voledige narcose gaat is je paard heel erg gevoelig voor ziektes (zoals verkoudheid) en dat is niet bevordelijk voor de wond.
Ik ga mee in wat de rest zegt wacht nog 1 maandje

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:36

DunDijk schreef:
Wij laten in maart onze 3 jarige hengst castreren.
De DA zei tegen ons dat er ipc 2 tijden in het jaar zijn dat ze thuis castreren (in de kliniek kan het het hele jaar door)
De ene was van maart tot eind april/mei? (dacht ik iig) En de anders is van augustus tot september/oktober. ( ik zal er niet heel ver naast zitten)
Als je paard onder voledige narcose gaat is je paard heel erg gevoelig voor ziektes (zoals verkoudheid) en dat is niet bevordelijk voor de wond.
Ik ga mee in wat de rest zegt wacht nog 1 maandje

bedoel je dat hij helemaal plat licht ?

mijn shet is lange tijd geleden staant gedaan (net waggelend op zijn voetjes kunnen blijven staan
en zijn in het najaar gedaan maar het beste is voorjaar

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:06

@ liesje_waal: Ja als hij helemaal plat ligt
Ons paard laten we iig liggend castreren.
Je kan je paard idd ook staand laten castreren Dan word je paard alleen versuft

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:10

ja heb idd gehoort dat ze dan meer kans hebben op infectie enzo en dat hetvoor het paard ook minder was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:32

mijn paarden gooi ik het liefst na de castratie meteen op het land. mits het niet te warm is, dan bel ik de DA af. ik zou als ik jou was even wachten tot het wat droger is op het land zodat je hem in het land kan laten castreren en meteen buiten kan laten, dat is het gezondst!