Shetje is kopschuw

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

Shetje is kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:29

Hay!

Ik heb een shetlandmerrietje, en ze komt 2 in mei!
nu ze is al altijd een beetje schuw geweest, en ze vertrouwt eigenlijk alleen mij en mijn nicht, en dan nog!
Ze is altijd al een beetje schuw geweest als je echter har oren wreef

Nu heb ik de laatste weken al een probleem:
Steeds al ik haar wil los wil laten, dus als ik har halstertje aan het losmaken ben dan begint ze al te lopen en doet ze zo haar hoofd al naar beneden en begint ze te rennen.
ook begint ze al weg te springen als ik het riempje van haar halster wil vastpakken (kopschuw,-> hoofdje schudden)

Als ze dan wegloopt is dan alleen nog maar het riempje van over haar hoofd los maar hangt haar neusriempje nog op haar neus.
En dan blijf ik ze vasthouden, maar dat trekt dan op haar neus denk ik en als ze dan helemaal los is dan begint ze te schudden met haar hoofd.

Wat zou ik eraan kunnen doen??
Ze moet me ook leren vertrouwen, want vannmiddag ging ik ernaar toe en ik had men dikke winterjas aan en ze was al bang, teon ben ik blijven staan en gebabbeld ertegen tot ze uit haarzelf kwam! Is dit goed?

wie heeft er aub tips??!!

alvast bedankt!

(ik weet niet ofdit hier juist stat, maargoed...)
Laatst bijgewerkt door Oscar op 22-02-06 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overtollige leestekens uit titel verwijderd.

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:35

Ehm....ik had een pony van een vriendin die ik ook verzorgde..(Shetlander ook kopschuw) en daar hebben we grondwerk mee gedaan. Je gaat voor hem lopen, halstertouw wat bungelend laten en hoeken lopen, beetje doorlopen ook. Ze moet je achterna lopen en je draait om etc en ze moet je volgen zónder dat jij trekt aan het touw. Vertrouwensspelletjes zijn heel goed. Grondwerk enzo....of overal aaien eerst...beetje krauwen etc...benen aaien echt alles aaien ( net als Emiel Voest ) en dan rustig naar het hoofd... Khoop dat het lukt Succes!!

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:47

bedankt! Dat ga ik proberen, soms heeft ze echt vertrouwen in je maar dan schrikt ze en dan is het gedaan met het vertrouwen.
Ze is ook schuw als ik haar staart moet borstelen.
Maar ik dnek dat het er al inzit van toen ze klien was, haar moeder is nog schuwer dan de mijne, ze kunnen ze zelfs niet pakken!

maar ik ga het zeker proberen!

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 17:03

niemand nog een idee?

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:50

Veel tijd met haar doorbrengen. Ga gewoon lekker bij haar in de wei zitten, neem iets lekkers voor haar mee, praat tegen haar, doe leuke dingen met haar.
Over dat kopschuw: gewoon vanaf de schouder ongeveer steeds meer richting haar hoofd aaien, merk je dat ze angstig begint te worden, niet meer verdergaan en daar blijven aaien totdat ze rustig wordt en dat zo uitbouwen.

Ter bemoediging : mijn zussen hebben ook zo'n shet verzorgt, zelfs de eigenaar kreeg haar niet te pakken. Maar met veel geduld konden ze haar uiteindelijk gewoon altijd pakken en kwam ze zelfs als ze haar riepen!

veel succes

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 17:08

hay! bedankt!!! ga ik nu inde komende vakantie zeker proberen, dan heb ik alle tijd

ik hoop dat het werkt

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:11

Ja, Grondwerk he! Dat is het beste
Succes

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 17:23

ok, ik heb gisteren gedaan wat Siebjelover gezegd had haar achter me aan laten lopen (aanhalstertouw) en dan zzorgen dat ze je volgt.... dat ging redelijk maar plots blijft ze dan staan, zo van " Hu, wat doe jij nou,?" haha maar dan beloon ik ze
ook als ik op zon 3 meterr ofiets van haar sta dan zal ze niet snel komen, mar als iik dan op haar hoogt ga zitten dan komt ze bijna dirrect.

maar ik ga het proberen!