is het goed om met halster en teugels te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flosje

is het goed om met halster en teugels te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 08:52

is het goed om met een halster en een teugel te rijden?
want tarpan mijn verzorg ponny doet heel erg gek als hij een bit in heeft en ik heb een keer geprobeert om met het halster te rijden en de teugels er aan vast te maken.
en nog een vraagje. hoe kun je er voor zorgen dat je niet van de rug van je paardje erafglijd? wand ik heb geen zadel om op te rijden.
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-03-06 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

xDreamerx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:56

het lijkt me niet ideaal om met een halster te rijden, als hij gek doet als je een bit in wilt doen, moet je misschien is een bitloos hoofdstel proberen.
en je kan misschien gewoon met alleen een zadeldekje rijden als je geen zadel hebt.

_Dunja_

Re: is het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:00

Je kan prima met halster rijden maar ik zou eerder gaan voor een bitloos hoofdstel.
of op zoek gaan naar een bitje die je paard wel prettig vind.

Niet vervelend bedoelt maar kan je zelf een paard goed aan de teugel laten lopen, soms kan het ook zijn dat een paard een bit niet in wilt omdat ie de ruiter niet prettig vind rijden..
Nogmaals dit is niet aanvallend bedoelt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:03

Je hebt geen zadel en je pony doet gek met het bit in? Ik zou op zoek gaan naar goede begeleiding. Als je met een halster gaat rijden, maar je pony wil/kan niet ontspannen dan gebruikt hij zijn rug niet goed en daar zit jij zonder zadel op te stuiteren (ook niet aanvallend bedoeld).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:29

Waarom niet, als je er goed mee kan rijden. Het is een kwestie van opvoeden. Ik heb vorig jaar een endurance wedstrijd gereden met een gewoon halster.
Als de pony het bit helemaal niet accepteerd zou je denken dat hij iets aan z'n tanden heeft. Maar ik lees dat het je verzorgpony is, dus zit je altijd met een eigenaar die verantwoordelijk is. Je kan het wel tegen de eigenaar zeggen natuurlijk.

En er niet afglijden zonder zadel is denk ik een kwestie van oefenen.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:37

Bitloos Hoofdstel is denk ik het beste meisje!!

En dat zonder zadel rijden?

gewoon heel veel oefenen,
of kijk is op een 2e hands beurs!

voor 30 euro heb je een zadeltje,

niet heel mooi, maar dan heb je toch wat..

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:40

en vlasta heeft Ook wel gelijk..

Het Kan zeker ook aan jou liggen..
maar dat hoeft niet persé..

NIET AANVALLEND BEDOELD

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:42

Ik zie nu dat de ts 10 jaar oud is...
Ik denk dat je je dan moet wenden naar een instructrice die je verder kan helpen.
Of vraag de eigenaresse eens wat het probleem kan zijn.
Die zal toch wel meer van haar pony af weten.

Flosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:08

ik heb nu al een paar keer met een halster gereden en dat ging goed. en hobbelen doe ik niet. ik wil graag zoals mijn vriendin rijden zij doet aan parelli en daarom rijd ze met touwhalster en een speciaal touw. dat wil ik wel doen. en een zadel kopen heeft geen zin wand voeger of later ben ik te groot voor dat shetlander en heb ik voor niks dat zadel gekocht. en aan de eigenaar vragen heeft geen zin wandt die weet helemaal niks over paarden alleen waneer de hoeven worden gekapt en wat en waneer ze voer moeten hebben.
mijn moeder had een idee om met een free style dek te gaan rijden. en dat ga ik ook misschien wel doen.

Flosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:11

p.s. ik weet niet of het aan mij ligt dat kan best. en mijn vriendin kan mij ook wel wat paardrijles geven.
en die eigenaar weet ook bijna niks omdat hij meer werk bied aan het museum waar de paardjes staan, en waar ik vrijwilligers werk doe.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:20

Maar parelli is veel meer dan alleen met touwhalster en zonder zadel rijden hoor! Als je echt hetzelfde wil doen als je vriendin, dan moet je maar gaan parellien, maar dat is allemaal in het engels en vrij duur.

Maar als je niet gaat parellien, dan kan je net zo goed met een bitloos hoofdstel gaat rijden hoor, al zijn deze vaak ook niet goedkoop. Een touwhalster zou ik in jouw geval niet doen, dat werkt erg scherp in, zeker als je pony niet heeft geleerd te wijken voor druk.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:22

vlasta schreef:
Ik zie nu dat de ts 10 jaar oud is...
Ik denk dat je je dan moet wenden naar een instructrice die je verder kan helpen.
Of vraag de eigenaresse eens wat het probleem kan zijn.
Die zal toch wel meer van haar pony af weten.

. Zou ik ook doen.
Succes.

Duvel91

Re: is het goed om met halster en teugels te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:46

Je zou voor de zeker een stijgbeugelriem los om zijn hals kunnen doen, als je dan écht dreigt eraf te vallen o.i.d kan je je altijd nog vasthouden (deden we op de manege altijd als we zonder zadel reden)

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:57

lijkt mij juist heel goed als je met halstertje kan rijden! lekker freestyle

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:00

Met halster rijden kan wel, maar het zal schuren en het hangt niet goed stil. Dan kun je mss een gewoon hoofdstel pakken en dan de teugels daaraan bevestigen, of een bitloos hoofdstel kopen.

Is het gebit van je paardje in orde? Daar kan het ook aan liggen. Als je iemand zoekt die je les kan geven, dan kom je al ver.

En het blijven zitten zonder zadel is een kwesti van oefenen. Benen lang laten en goed voor je uit kijken, dat werkt bij mij het beste

Flosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:44

capopjekop schreef:
En het blijven zitten zonder zadel is een kwesti van oefenen. Benen lang laten en goed voor je uit kijken, dat werkt bij mij het beste

ja ik blijf wel goed zitten maar ik ben er alleen maar een keer vanafgevallen om dat hij van crossen hoed en dan ervandoor gaat en zijn rug was ook glad.

een bidloos hoofdstel is te duur daar kan ik niet aan komen en ik ben laatst al begonnen met parellie pas na dat ik deze topic heb geplaatst en nu gaat het al weer een stuk beter. en ik ga verder met parellie en mijn vriendin helpt me en geeft me een soort les daar voor het gaat al een stuk beter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:22

Ik rijd mijn vz pony altijd met een leren halster met teugels eraan en dat gaat prima.
Zij mag geen bit in omdat ze een slecht gebit heeft, en erg gaat kwijlen als je haar dan een bit indoet. Niet prettig voor haar dus.

Niet van je pony afglijden zonder zadel is idd een kwestie van oefenen. In de zomer rijd ik op diezelfde pony als waar ik zonder bit op rijd altijd zonder zadel. In het begin gleed ik er vaak bijna af, maar nu blijf ik gewoon zitten ookal doet ze een keer gek opeens.
Als je pony er heel vaak vandoor gaat weet ik niet of het nou zo slim is zonder zadel te gaan rijden.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:25

als je niet met een zadel rijd, kun je er gewoon een dekje op leggen.. en misschien een idee om het dekje met een dekensingel vast te maken.. dan krijg je geeen vieze kont, je blijft lekker goed zitten..en rijden maar.. maar met het bit.. als ie gek doet als je een bit in doet. ik had het ook.. mar nu niet meer. nu pakt ze het bit gewoon zelf al.. maar omdat mijn pony het bit niet leuk vond, was omdat ze last van dr tanden had. dus nu gaat alles goed..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:10

Als je echt lekker wil werken zonder bit kan je beter met touwhalster gaan rijden, dat is eigenlijk een bitloos hoofdstel. Ik rijd er ook vaak mee en ik vind het prettiger rijden dan met een gewoon halster.

Om zonder zadel te leren rijden kan je het beste beginnen met een voltige/longeersingel en een dekje op je paard. Dan heb je nog een beetje houvast en leer je dus beter je evenwicht te houden. Na een paar weken gaat helemaal zonder iets rijden veel beter.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:55

Een touwhalster is fijn ja, maar dat moet je paard wel snappen. Als je het niet goed doet, dan werkt zo'n touwtje hard in.