wat moet je doen als je pony je aanvalt of de baas speelt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djuraolisa

wat moet je doen als je pony je aanvalt of de baas speelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:20

hallo ik heb een 5 jarige ruin.. van 1,12
maar als ik em wil longeren of met em wil wandelen dan valt ie me aan en stijgert ie naar je.. en echt tegen je aan dus ik durf niet zo goed meer iets met em te doen..
wat zou ik hier tegen kunnen doen??
hij doet ut zo
als je em longeert dan draaft ie op je af en als ie dicht bij je is of je wilt em stoppen dan stijgert ie telkens naar je toe.
wie weet raad voor mij }>

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:51

ga hulp vragen van iemand die dagelijks longeerd
mijn paard valt ook aan maar alleen mensen die niet kunnen longeeren ik heb er zelf geen last van hij neemd je in de zijk en ik kan wel zeggen geef hem een flink op zijn donder als hij naar je toe sprinkt maar al jij niet weet waar je mee bezig ben wat ik zelf denk want geloof me anders zij hij dit niet doen hij is jou de baas

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:53

als ik em longeer doet ie dat en met wandelen

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:55

ja, ik ken dit, dat deed die van mij eerder ook altijd, toen ik nog op een andere plek stond..(van stalling) nou ik heb er niks aan gedaan. maar probeer hem gewoon weer de baas te worden. en als ie naar je toekomt weer van je af proberen te drijven..
en idd hulp..

maar die van mij deed het ook, maar sinds ik bij een andere stal sta doet ie niks meer

succes dr mee

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:01

Wel zo hard op zijn sodemieter geven dat hij beseft dat JIJ de baas bent en niet HIJ...

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:01

Probeer hem de baas te zijn!

en geef hem gewoon goed op zijn donder,
Jij bent de baas, en hij niet,

Hij is 1.12 dus zijn grootte is niet het probleem,

Geef hem een goede tik, en zorg dat je naast hem loopt, dan kan hij je met steigeren niet ( of minder makkelijk ) in je gezicht raken!

ik weet niet of hij je ook aanvalt als je hem longeert?!

Maar in dat geval, gewoon je zweep erbij houden,
zweep en longe moeten een driehoek vormen,
en als hij dan op je afkomt,
geef je hem desnoods een mep met de zweep,
want het is gewoon levensgevaarlijk als jou paard op je af komt steigeren, en je aanvalt,
dat kan echt niet!

succes en ik hoop dat je er wat aan hebt

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:02

En zoek hulp, een goede instructeur/trice

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:07

Doet ie het ook als je los in de bak met hem bent? Of probeert ie je bijvoorbeeld dan wel eens omver te lopen of van je plek te drukken? Probeer het eens uit, als ie naar je toe komt maak je je heel groot en loopt heel resoluut op hem af, je moet hem echt even wegjagen. Hij moet aan de kant voor jou. Dat is eerst een beetje lastig aan de longeerlijn, vandaar dat je het misschien eerst beter los kunt proberen. Zoek anders even op freestyle of iets dergelijks, bijvoorbeeld bij Emiel Voest kun je veel vinden over "paardentaal".

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:17

ja dat is makkelijk zeggen maar ut lukt me gewoon nie ik heb alles al geprobeert:( t is echt hopeloos:P
maar ik zal me best doen.. echt waar maar als ik em een tik geeft vliegt ie in de lugt hij doet egt de piaffe:S:P echt stijgeren enzo hij gedraagt zig zoals een hengst:S

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:18

hij kan niet los in de bak
hij gaat er onder door:S

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:25

ik heb nu emiel voest een mailtje gestuurd en gevraagt of hij me tips kon geven

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:33

Is dit paard gewoon niet teveel mans voor jouw?!

Als het hopeloos is voor je gevoel denk ik dat je op de verkeerde weg zit zoals je nu bezig bent. Niet dat ik je wil afvallen hoor, maar een paard met een dominantie probleem als di dient zo snel mogelijk terecht gewezen te worden. Als het jouw niet lukt, dan bij voorkeur door iemand anders. Als het paard dan een keer terecht gewezen is door bv een ander ervaren persoon weet deze zijn plek weer. Waarna je met behulp van deze persoon zelf aan dit dominantieprobleem kan werken.

Iets waar dus tijd in gaat zitten (en tenzij je een ervaren persoon die je zonder tegenpresentatie wil helpen) ook niet geldloos..

Wat dacht je van de bak dan met een tweede draadje afzetten trouwens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:34

RT ---> VMR

Msn taal is ook niet toegestaan, wil je er op letten?

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:36

dat had ik met mijn pony ook heeeel erg,
ik heb een boek van monty roberts gelezen en zijn manieren toegepast en geloof me... hij liep de hele tijd achter me aan terwijl hij een uurtje geleden nog bijna over me heen liep.

dus mischien is dat ook wel een leuk boek voor jou...

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:38

ja kan wel maar hi jsi met 3 maar hij duwt gze gewoon omhoog.. ik heb gehoord van onze hoefzmid dat dit ook wel eens helpt een eizerdraad door zijn manen vlechten en dat draad dicht tege nde huid te leggen zodat als er stroom op de bak staat dat ie een sgok krijgt.. en wel meer dan zonder zoon draad

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:39

ja lijkt me een leuk boek..? hoe zou ik er aan kunnen komen:D

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:55

djuraolisa schreef:
ja kan wel maar hi jsi met 3 maar hij duwt gze gewoon omhoog.. ik heb gehoord van onze hoefzmid dat dit ook wel eens helpt een eizerdraad door zijn manen vlechten en dat draad dicht tege nde huid te leggen zodat als er stroom op de bak staat dat ie een sgok krijgt.. en wel meer dan zonder zoon draad

Met de wintervacht krijgen zommige beestjes het nog wel eens voor elkaar om zonder stroomschok te krijgen onder draad door te kruipen ja. Maar als je op de juiste hoogte draad hebt hangen, lukt het ze echt niet.en alsjeblieft wil je een beetje op je taalgebruik letten?!

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:37

ahah ja:P sorry maar dan typ ik te snel en dan maak ik wel eens foutjes sorry ik zou er beter op letten

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:43

mijn vzpaard doet dit ook .. alleen deze is 1.65 .. dus wel iets groter.. ze komt echt op je af dreigen .. als je geen zweep of touw bij je hebt ben je de banketstaaf .. dan slaat ze je wel .. ze steigerd ook als een idioot.. maar ze heeft ook geen maatje om mee te spelen .. ben nu hard met dr aan t werk want mijn vertrouwen ging naar de kl*te.. werd erg onzeker.. mag hopen dat dat niet bij jou gebeurd !!
paard moet jou zien als leider.. ik zeg het wel makkelijk zo .. maar mij zelf lukt het ook niet echt maar okee

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:57

JIJ bent de baas en niet hij. Dus zodra hij zoiets doet gewoon een keiharde knal geven en wegjagen. Je zou inderdaad het boek van Monty Roberts eens proberen en dan eens een join-up doen. Dat zou denk ik erg helpen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:20

Ik zou er echt iemand bij halen die het paard wel aankan want het blijkt dat jij dat niet kan. En om dan zelf zo door te gaan daar wordt het alleen maar erger van. Laat iemand anders het paard aanpakken en daarna jou begeleiden hoe je ermee om moet gaan om te zorgen dat je de baas blijft.
Dit is echt iets waarbij je iemand in levende lijven erbij moet hebben die het paard wel aankan en dan samen verder werken.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:37

Zó hard schoppen dat hij het de volgende keer niet meer in zijn hoofd haalt

dorientjuh

Re: wat moet je doen als je pony je aanvalt of de baas speel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:44

Natural horsemanship. En niet zomaar een join-up gaan doen terwijl verder niets van Natural horsemanship afweet. Je hebt al een goede stap in de richting gedaan door Emiel Voest te e-mailen. Wat ook kan helpen is Parelli (een andere vorm van natural horsemanship). Parelli is een zelfstudie pakket waarmee je dus thuis aan de gang kunt gaan. Je kunt ook nog als je wilt Eddy Modde e-mailen (zie hiervoor deze link: http://www.instructeur.parelli.nl/contact.html ) , hij is de enige Parelli instructeur in Belgie en Nederland.
Je pony is zo te horen behoorlijk dominant, daarom is het ook niet zo'n goed idee om zelf met hem met natural horsemanship te beginnen, maar eerst een ervaren persoon, zoals Emiel of Eddy, te laten werken met je paardje.

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:27

djuraolisa schreef:
ja lijkt me een leuk boek..? hoe zou ik er aan kunnen komen:D

bij divoza staan ze gewoon te koop, het zijn alleen wel heeeele kleine lettertjes maar het is echt een heel leuk boek maar 8 euro

Pikeur

Re: wat moet je doen als je pony je aanvalt of de baas speel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:33

dorientjuh schreef:
Natural horsemanship. En niet zomaar een join-up gaan doen terwijl verder niets van Natural horsemanship afweet. Je hebt al een goede stap in de richting gedaan door Emiel Voest te e-mailen. Wat ook kan helpen is Parelli (een andere vorm van natural horsemanship). Parelli is een zelfstudie pakket waarmee je dus thuis aan de gang kunt gaan. Je kunt ook nog als je wilt Eddy Modde e-mailen (zie hiervoor deze link: http://www.instructeur.parelli.nl/contact.html ) , hij is de enige Parelli instructeur in Belgie en Nederland.
Je pony is zo te horen behoorlijk dominant, daarom is het ook niet zo'n goed idee om zelf met hem met natural horsemanship te beginnen, maar eerst een ervaren persoon, zoals Emiel of Eddy, te laten werken met je paardje.

mijn pony was dat ook en hij rende echt over je heen als je niet aan de kant ging maar ik heb het ook zelf gedaan maar om eerlijk te zijn heb ik hem ook wel eens een schop gegeven hoor maar dat is ook weleens goed denk dat hij toch weet wie de baas is