mexicaanse neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:38

Mijn neusriem is helaas gisteren gesneuveld en nu ben ik aan het twijfelen of ik een mexicaanse neusriem zal aanschaffen. Dit omdat mijn pony nogal fel is en vaak haar mond wagenwijd open probeert te doen. Ik hoop dat dit met zo'n neusriem vermindert en dat ik meer controle over haar krijg.
Wat is jullie ervaring met een mexicaanse neusriem? Waarom moet ik het wel/niet doen?
Nu zag ik op divoza deze neusriem:http://divoza.com/shop/a.visit/43fb5b8000db3a3c2740c0a8c06406e7/Product/View/10465&2D1?s=1006&b=header-hoofdstellen.jpg
maar er staat bij dat ze die alleen in maat paard hebben. Zou die passen op mijn E-pony?

Alvast bedankt!

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:41

je kan het altijd proberen toch? anders stuur je hem gewoon terug met de reden dat hij niet past

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:43

Ik denk dat een maat paard wel past. En ik heb goede ervaringen met deze neusriem. Mijn paard liep er altijd heel fijn op. Ik heb hem op een gegeven moment eraf gehaald omdat ik met dressuurwedstrijden vaak kreeg te horen dat ze niet zeker wisten of het wel toegestaan was (ik heb de knhs nog speciaal gebeld, maar de jury's bleven vaak zeuren) Jury's zijn blijkbaar toch het meeest gecharmeerd van een gewone geccobineerde neusriem. Maar als je geen wedstrijden rijdt kan je het zeker proberen

Kims

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:19

Ik rijd geen wedstrijden dus voor mij zou het een optie wezen
Ik kan de neusriem inderdaad even passen en weer terugsturen als hij niet past. Daar zal Divoza vast niet al te moeilijk over doen....

Iemand nog negatieve ervaringen met een mexicaanse neusriem?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:23

Geen negatieve, alleen maar positieve ervaringen.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:51

een mexicaanse neusriem,is vooral handig als je springt , zo kan je paard beter ademen

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:05

Ik doe voornamelijk aan buitenritten omdat ik op het moment geen bak heb om in te rijden.
Hmmz zal er van de week dan maar eens eentje bestellen...

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:17

die mexicaanse neusriem kun je heel veel gaatjes bij prikken .. ik heb een full mexicaanse neusriem verbouwt zodat hij mijn shet met gemak past en nu mijn D pony ook.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:20

Met een mexicaan mag je wel wedstrijden rijden.Voor een fel paard, of een paard wat de tong over het bit gooit,is het een goed middel.Maar met tongproblemen moet je hem niet te hoog doen.Anders heeft het paard nog te veel speling tussen de hoge en de lage riem om de neus.
Ik vind het een prima optie.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 08:04

gootje12 schreef:
Voor een fel paard, of een paard wat de tong over het bit gooit

Wist niet dat het daar ook voor hielp!
Ik heb er nu een bit met tonglepel inhangen maar dan zou ik in principe in de toekomst een gewoon dubbelgebroken trensje kunnen gebruiken?

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:26

ik ga dit topic even volgen
ik heb namelijk en paard wat haar bit vast pakt en gaat rennen
zal het daarvoor ook helpen (ik hem al les)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:34

kimmy1986x schreef:
ik ga dit topic even volgen
ik heb namelijk en paard wat haar bit vast pakt en gaat rennen
zal het daarvoor ook helpen (ik hem al les)

Helaas, maar dit is niet op te lossen met een mexicaanse neusriem...

Ik rij mijn jonge springpaard hier ook mee en vind het een fijne neusriem, paard kan lekker doorademen en wanneer je hem niet te strak doet is de werking niet veel heftiger dan bij een gecombineerde neusriem.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:46

Wij hebben een paard wat heel erg de tong over het bit gooide,met een mexicaan gereden en na een poosje merkte ze dat het niet meer lukte, nu kan ze ook met een gewoon hoofdstel lopen.
We houden wel het bit een gaatje hoger als normaal is ,voor de zekerheid.
Weten jullie wel dat een mexicaan op drie punten op het hoofd werkt?
N.l achter de oren,op de neus, en op twee plaatsen onder de kin,dus zo`n vriendelijke neusriem is het ook weer niet.Het ligt er maar net aan hoe hoog of laag,en hoe strak je hem aantrekt. Als het even kan gaan wij weer over op een gewone engelse neusriem,dat staat het mooiste,en is ook het vriendelijkst.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:50

Is het niet een beter idee de oorzaak aan te pakken ipv de symptonen te bestrijden?
Waarom is je pony zo fel? Heeft ze misschien ergens last van en dat ze zo doet om onder de pijn uit te komen?
Is het gewoon een vorm van ongehoorzaamheid?
Beide gevallen zijn prima op te lossen.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:07

ik heb maat paard voor mijn kleine pony gebruikt gewoon gaten bij . je kunt het hele ding door wisselen en stukken eraf knippen

draakjeBB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:12

ik heb er ook een vraagje over ik heb een jonge tinker van bijna 4 die ik aan t beleren ben en waar ik les mee heb, maar zij gooit ook steeds haar tong over het bit heen en laat m dan daar hangen naar buiten ik rij nu met een engelse neusriem die al (best) strak staat maar nog kan ze t doen! zou t voor mij ook een oplossing zijn of zou ze dan helelmaal in de stress raken ??

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:19

nee ik zou dan een bit kopen met tonglepel om dat probleem te verhelpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:35

Wat is de oorzaak van het feit dat je pony zo fel is en haar mond vaak wagenwijd open doet? Heb je er wel aan gedacht dat ze wellicht pijn in haar mond heeft en dat het een uiting kan zijn van onvrede over het bit c.q. de mensenhanden?

Vergelijk het hier eens mee voordat je besluit de mond van je pony dicht te snoeren:
Stel, je stapt tijdens het dansen steeds op de tenen van je partner en die zegt dan "Au!". Hoe los je dat op?
a) Je gaat beter leren dansen.
b) Je pakt een rol tape en plakt de mond van je danspartner dicht.
Met wat riempjes kun je voorkomen dat je paard zijn mond open doet om au te zeggen...

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:36

Mijn paard heeft op dit moment een bit met tonglepel maar daar loopt ze echt mee te klieren. Ze krijgt haar tong niet meer over het bit maar probeert het wel constant... gevolg is dat ze heel debiel gaat doen met dr mond en dr hoofd iedere keer kantelt...
Binnenkort bel ik ook de tandarts, misschien dat ze wel haken o.i.d. heeft.

tnx!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:38

Jovarna schreef:
Wat is de oorzaak van het feit dat je pony zo fel is en haar mond vaak wagenwijd open doet?

Die felheid had ze als veulen al heb ik gehoord. Dat ligt gewoon in het aard van het beestje.
Binnenkort bel ik de tandarts voor het probleem met haar mond. Was dat van plan deze maand al te doen maar ik kreeg ineens 2 hevige hoefsmidrekeningen voor mijn neus. Dus dat wordt volgende maand!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:40

een mexicaanse neusriem helpt echt niet voorkomen dat je paard zijn tong over het bit gooit...echt niet..