shet is druk.. oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

shet is druk.. oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:58

Hallo

Ik en een ander meisje hebben 2 verzorgshetjes.. 1 daarvan is erg vervelend. Van de week bijvoorbeeld toen gingen we het bos in met ze wandelen en toen was ze gigantisch druk (de hele tijd ervandoor, zwaaien met haar hoofd, en als het aan haar lag wou ze ook bokken) van elk simpel geluidje schrok ze en de hele tijd heel snel lopen enz. Maar als wij haar eerst gaan longeren en dán pas het bos in gaan dan is er niks aan de hand.. dus ze heeft gewoon zoveel energie dat ze even wil uitrazen.. maar het is ook niet goed om haar telkens voor die tijd te gaan longeren omdat de pony dat ook niet leuk vind, en het ook niet goed is om dat zo vaak te doen enzo. (ze is best vervelend met longeren)
Wie weet er een goede oplossing?
En weet iemand nog iets leuks om te doen met die 2 pony’s? Iets anders dan in het bos of longeren? Ze hebben verder geen springmateriaal o.i.d.
Bedankt voor jullie reacties alvast

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:16

Je geeft zelf het probleem al aan.
Hij heeft teveel energie.
Je kan kijken naar het voer, misschien krijgt hij teveel krachtvoer.
En anders toch meer laten bewegen. los in de bak ofzo?

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:22

Vrijspringen?
VD?
Werken met haar aan lange lijnen.

Met wandelen zou ik haar gedrag gewoon negeren. Straffen = aandacht = dus alleen maar leuk
Dat doe ik iig ook altijd. Als het echt heel erg is straf je ze een keer zo flink dat ze echt onder de indruk zijn (pony's zijn voor elkaar ook hard in een kudde, komt het duidelijker over).
Verder weet ik het niet wat je dan nog zou kunnen doen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:29

superwoman schreef:
Je geeft zelf het probleem al aan.
Hij heeft teveel energie.
Je kan kijken naar het voer, misschien krijgt hij teveel krachtvoer.
En anders toch meer laten bewegen. los in de bak ofzo?

hij krijgt niet veel krachtvoer omdat hij ook niet veel hoeft te doen (meestal 3 a 4 keer per week maar een klein uurtje ong.) en hij krijgt dan een handje brok en wat lijnzaad (en de eigenaren geven ze dat ook op de dagen dat wij er niet zijn, maar niet altijd lijnzaad) en ze krijgen ook vaak een appel (iets gezonds) en natuurlijk nog hooi (onbeperkt, en ze staan altijd op de wei met een inloopstal) als we hem in de bak doen (eigenlijk meer een weiland) dan gaat zij niet rennen tenzij wij haar opjagen maar is dat eigenlijk wel een goed idee?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:31

marleendv_88 schreef:
Vrijspringen?
VD?
Werken met haar aan lange lijnen.

Met wandelen zou ik haar gedrag gewoon negeren. Straffen = aandacht = dus alleen maar leuk
Dat doe ik iig ook altijd. Als het echt heel erg is straf je ze een keer zo flink dat ze echt onder de indruk zijn (pony's zijn voor elkaar ook hard in een kudde, komt het duidelijker over).
Verder weet ik het niet wat je dan nog zou kunnen doen.

ja oke vrijheidsdressuur willen wij ook gaan doen met ze maar waarschijnlijk pas rond de zomer ofzo.. enne, als we vrijheidsdresssuur doen dan heeft ze nóg meer energie omdat ze dan niet zoveel hoeft te doen

femke_harley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:13

ik heb ook een verzorg shetje die met dit winderige weer ook gek is... dus meestal gooi ik haar los en dan even opjagen (longeren en rijden doen we niet meer vanwege ouderdom)
Maar ik zou wel even longeren of losgooien en dan opjagen...

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:55

Zelf ontspannen en net doen alsof het je totaal niet opvalt dat je paard op het moment van ontploffen staat. Wanneer jij daar zelf namelijk aandacht aan besteed, zal het paard het alleen maar harder doen. Wanneer jij echter ontspant, en rijdt met een air van "yeah, right, tuurlijk, nou, mij krijg je echt niet gek" zul je zien dat je paard zn pogingen heel snel opgeeft.
Uiteraard ga ik er hierbij vanuit dat het paard normaal gezien voldoende bewegingsmogelijkheden heeft, en lichamelijk niets mankeert!!
Groetjes, Lacuna

ImkeTarek

Re: shet is druk.. oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:17

toen mijn shet echt extreem vervelend werd met wandelen heb ik een hoofdstelletje voor hem gekocht. met een bitje in de mond heb je veel meer controle over je paardje!!

Equidea

Re: shet is druk.. oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:43

probeer ander voer mischien of minder?!

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:09

haha dit komt mij bekend voor mijn shet is de hele winter al zo, er vandoor willen gaan, van elk geluidje of vogeltje omhoog springen en weg willen rennen

maar sinds de paddock weer droogt ligt en ik dr weer longeer een paar keer in de week is ze een stuk rustiger

verder heb ik een hoofdstelletje in met ketting eraan (onder dr kin door) en longeerlijn eraan en een zweepje mee, niet om mee te gaan slaan maar mocht ze voor me uit willen rennen dan hou ik hem tegen dr borst aan en blijft ze rustig naast me.

verder negeer ik het schrikken of als ze doet alsof ze bang ergens voor is, gewoon rustig doorlopen en vooral zelf heel rustig blijven.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:18

Lacuna schreef:
Zelf ontspannen en net doen alsof het je totaal niet opvalt dat je paard op het moment van ontploffen staat. Wanneer jij daar zelf namelijk aandacht aan besteed, zal het paard het alleen maar harder doen. Wanneer jij echter ontspant, en rijdt met een air van "yeah, right, tuurlijk, nou, mij krijg je echt niet gek" zul je zien dat je paard zn pogingen heel snel opgeeft.
Uiteraard ga ik er hierbij vanuit dat het paard normaal gezien voldoende bewegingsmogelijkheden heeft, en lichamelijk niets mankeert!!
Groetjes, Lacuna

Dit is idd de juiste oplossing voor dit gedrag. Helaas is het niet voor
iedereen makkelijk.
Dus als dat je niet lukt zo ik haar toch longeren of even "opjagen" in de wei....

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:01

okj bedantk alvast voor de reacties

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:04

okee bedankt voor de reacties! we longeren haar wel vaker met bit, dan is ze idd wel minder vervelend maar dan word haar 'drukheid' niet minder dus