Help!!! Een eigenwijse puber haflinger!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Miiessy

Help!!! Een eigenwijse puber haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:44

Hooii,
Ik heb dringend jullie hulp nodig...
Ik verzorg dus een haflinger van bijna 4 en ze begint toch echt een beetje te puberen... tja dan zal je nu wel denken van ja waar gaat dit over het hoort er bij... maar nu was het afgelopen zondag heel erg en vandaag weer... zondag ben ik er af gevallen door zomaar uit het niets te gaan bokken en vandaag aan de longeerlijn was ze niet te houden... gewoon weer uit het niets bokken steigeren en alles... Als ze zo door gaat dan is ze voor mij onhandelbaar... De eigenaar weet dit ook want die is er zelf altijd bij... en zelfs zij heeft er nog mooite mee om haar te houden... Na een ong. een halfuurtje geeft ze zich wel over en is ze wel wat rustiger maar er hoeft maar 1 ding te gebeuren en we zijn weer trg bij af.... We hebben al een aantal mensen gevraagt om te helpen maar ze wisten niet echt wat zehier nou aan moesten doen...

Nou is dus mijn vraag: hebben jullie dit ook gehad en hoe hebben jullie dit dan opgelost...?

Ik hoop snel antwoord er op te krijgt...
Alvast bedankt
Kusjes Miiessy

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:00

geduld is denk ik de enige optie. Dit gedrag vertoont mijn haffie van 16 soms ook nog. Verder zou ik veel met hem gaan grondwerken (ik heb erg veel plezier met de manier van Pat Parelli), en het zo afwisselend mogelijk houden. De gemiddelde haf verveelt zich erg snel namelijk.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:01

volgens mij ligt dit aan de tijd van het jaar ofzo.. want mijn verzorgpony's zijn ook allemaal gigantisch druk.. moet je dus maar mee leven

Miiessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:04

Hahaha
@Allegro: Tja het is heel in eens van uit het niets want eerst was ze zelfs met dit weer nog rustig... en ze word elke dag bereden naja nu gelongeerd want mag een week niet rijden van de dokter...

@Wan: Hmm.. valt wel mee normaal is ze dus wel rustig zo als hier boven staat... dus best vaag we hebben ook gekeken of ze niet iets mankeert ofzo maar dr is verder niks aan de hand... En ik kan er wel mee leven hoor alleen ik weet nu wel hoe dat zand smaakt

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:16

tja trainen, en een kwestie van tijd, mischien is het een idee om lessen te nemen bij huis? (dat moet natuurlijk wel kunnen)

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:17

Je kan hem ook voor het rijden even loslaten, maar eht is ook wel k*t weer. Die van mij is ook onrustig en slaat ook regelmatig op hol enzo.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:20

idd!
Misschien eerst even los in de bak, dan kan ie z'n "ei kwijt".

Miiessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:22

@ Roylinde: Les heb ik al dus daar ligt het niet aan... maar de lessen liggen stil door het weer want hij komt van ver en de bak is neit altijd te berijden we heben dus alleen een buitenbak...

@ Widner: Ik ben toch wel blij te horen dat het niet aan mijn vzpaard licht en dat dus toch wel andere paarden dit ook hebben...

@Superwoman: Dat kan niet want er word altijd gereden in de bak en kan haar daar moeilijk tussen door laten razen... Sta staat elke dag op het weiland dus daar kan ze zich ook uit leven en dat doet ze al vanaf veulen zijnde dus dat heeft weinig zin...

Phrono

Re: Help!!! Een eigenwijse puber haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:49

Ze moet haar energie kwijt dus ik zou haar ook voor het rijden even losgooien o.i.d. Ik lees net dat jij zegt dat ze al hele dagen op het land staat? Misschien heeft ze dan ergens pijn met rijden dat ze daarom zo doet? Ik rijd ook een haflinger van bijna 4 en heb eigenlijk nergens problemen mee. Ze is wel eens aan het hyperen als ze weinig buiten is geweest maar ze bokt eigenlijk nooit en rent niet onder me uit. Dan heb ik het toch best wel fijn.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:29

Mijn haf heeft ook gepuberd,maar het licht ook een beetje aan je rijtechnischheid hoor,
Veen wendingen rijden,geen 1 rondje laten lopen altijd bezig blijven,

Persoonlijk vind ik elke dag rijden voor een 4 jarige ook veel..

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:43

Een vervelend probleem, ik kan me voorstellen dat je er wat mee aan bent.
Misschien heeft ze spierpijn en bokt ze dat er uit? Maar als ze dat alleen maar doet, dan is er inderdaad wat mis...
Laat haar in de bak even vrij rennen, jij erbij met een longeerzweep, laat haar inderdaad dan maar even flink gek doen en daarna kort (10 min is genoeg) longeren. En het is even werk, maar zet ook de bak af, of doe je dat al? Als je er zelf wat handig mee bent kun je ook longeren met een dubbele longe, dan heb je meer controle (vind ik zelf).
En heel consequent zijn is ook belangrijk, beloon vooral het goede gedrag, prijs haar maar de hemel in, dat heeft vaak best effect! Ik lees dat ze na een half uur normaal doet, hoe lang longeer je dan nog door? Ze is jong en groeit, houd daar wel rekening mee. Ook kan de spanningsboog snel over zijn bij een jong paard, dus is ze mentaal ook snel moe. Hoe is ze met wandelen, oefen anders met wandelen goed de commando's.

Nou ik hoop dat je hiermee verder kunt. En verder geduld geduld geduld...

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:04

Wat al eerder is gezegt zluit ik me helemaal bij aan, heel veel afwisseling en geen rondje rijden zonder een figuur ertussen te doen. Annebel werd ook altijd zo vervelend en zette het dan op een lopen. Met meer afwisseling in het rijden weet ze niet wat haar te wachten staan en moet ze er ook 'bij' blijven.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 07:41

De mijne is ook in de pubertijd.. Helaas kun je niet veel doen aan deze fase De mijne wordt in mei 4 jaar. Even longeren of losgooien en verder gewoon erg veel figuren rijden en dergelijke. In de zomer wordt het wel weer minder moet je maar denken Ik zit nu al een jaar aan't puberende beestje

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:24

[quote="Miiessy] @Superwoman: Dat kan niet want er word altijd gereden in de bak en kan haar daar moeilijk tussen door laten razen... Sta staat elke dag op het weiland dus daar kan ze zich ook uit leven en dat doet ze al vanaf veulen zijnde dus dat heeft weinig zin...[/quote]

Jammer dat je haar niet kan losgooien in de bak. Het is toch echt een verschil met in het land staan....
Juist omdat het land zo gewoon is en de bak "anders" willen ze daar meer "gek "doen, zeker met behulp van de longeerzweep Afbeelding

anders toch longeren. Als je een longeercirkel maakt of de bak afzet is het zelfs te den met een "gek" aan de longeerlijn