help me paard steigerd soms

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

help me paard steigerd soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:24

mijn haflinger steigerd soms (komt niet recht overeind) als ik hem bijv naar de paddock brengt en een ander paard is daar gek aan het doen. Dan wilt hij graag mee doen, En wordt hij ongeduldig. En komt de lucht in. ALs hij van mij tegen druk voelt en ik wordt boos dan houdt hij zich opzich wel in. Het is niet zo dat hij echt het touw uit mijn handen wilt trekken. Maar meer van omdat hij ongeduldig is.

Als er geen paard in de padock is of een paard die gewoon rustig is dan kan ik hem gewoon naar de padock toe leiden.

Laast met een springwedstrijd ook. Toen moest ik even w8ten en pluto vind springen gewoon harstikke leuk. Maar ik was wat angstiger (ben in dec met een springwedstrijd samen met hem onderuit gegaan) Toen kwam hij ook omhoog. Naja omhoog het stelde weinig voor want ik gaf hem een shop en hij liep gewoon weer.En hij was ook niet echt van plan om echt omhoog te komen.

Maar goed. Ik ben bang dat dit uit de hand gaat lopen.
Terwijl ik voor de rest de baas over hem bent. En ik wordt ook echt kwaad en geef hem een knal als hij dit doet.

Het is nu nog niet zo erg dat steigeren. Maar ben bang dat het erger gaat worden.

Er zit echt geen kwaad in het dier. Het is veder een schat van een dier.

ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:51

Kun je hem niet als eerste buiten zetten?

JoyRider

Re: help me paard steigerd soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:55

Mij is altijd verteld een paard gelijk in de achteruit te zetten zodra het weer neer komt (overigens kan die van ons dan juist meer uit de stekker gaan).

plutolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:02

MSQuincyTE schreef:
Kun je hem niet als eerste buiten zetten?

ja dat kan wel. Maar toevallig stond er toen al een paardje in de padock. Maar ik vind gewoon dat hij dan als nog moet luisteren (in iedr geval niet omhoog komen) omdat er al een paardje in staad. Daarom vraag ik om tips. heb geen zin dat dit uit de hand gaat lopen

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:15

Minder krachtvoer geven zodat de pit er wat uitgaat?
Wie weet is hij nu wel een bonk energie?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:20

sjoert: hij staat al op minder energie. Want tijdens het rijden is het een schat.

het is echt alleen maar als een andere paard al gek aan het doen is.En dan afgelopen keer met de springwedstrijd.,MAar dat kon ik niet echt steigeren noemen.

Het komt ook omda hij ongeduldig is.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:23

Als het ongeduld is, is het wellicht te vergelijken met een trekkende hond: mijn trainer zegt dan "de andere kant oplopen zodat ze leren dat trekken geen zin heeft". Is een klusje waarvoor je engelen-geduld moet hebben, maar met de hond werkt het ....

Dus een idee zou dan zijn: ernaar toe tot je merkt dat ie raar gaat doen, omdraaien en terug, weer ernaar toe, etc...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:28

heb ik al geprobeert. probleem: meneer gaat steeds maffer doen,

Maar mis als ik meer geduld mee heeft dat hij dan normaler gaat deon

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:44

Ik denk dat je misschien meer geduld moet hebben en het meteen moet afleren.
'Mijn' paardje heeft rond december ook regelmatig gesteigerd met mij ernaast. Ik gaf toen elke keer een korte krachtige ruk als ik er naast liep. Dan was het wel over. Nu doet ze het niet meer, zelfs niet als ik haar in de wei ga zetten en ze graag wilt rennen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:52

ik geef ook alltijd een ruk.En dan houdt hij opzich ook wel op. maar het is niet zo dat het echt ophoudt. De volgende keer doet hij het gerust weer.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:58

Mijn paard ( nu bijna 4) heeft t ook gedaan. Als hij erg fris is doe ik m aan zijn halster of hoofdstel de hengstenketting om. Ik maak een soort driehokje onder zijn kin door die als t ware werkt als kinketting als je de lijn kort aantrekt. Hij krijgt zo een korte correctie ( daarna dus wel de druk eraf als ie weer laag is!). Bij mijn paard is t nu genoeg als ie de ketting al hoort. hoe druk ie nu ook is hij blijft naast me en mocht ie heel af en toe een poging doen tot steigeren is 1 correctie genoeg om m int gareel te houden. Succes

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:59

Afbeelding

mischien is t zo wat duidelijker wat ik bedoel

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:20

aan zoiets zat ik ook al aan te denken. Maar hoe kan ik dan zo snel mogelijk dan het halstertouw los klikken? ik probeer het gewoon de volgende keer

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:50

Ik zou het zo dan ook niet weten wat je dan moet doen

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:30

Vraag als je paardje omhoog komt en je geeft die ruk zeg of schreeuw je er dan ook wat bij?
Beste is om maar 1 kort commando te geven, paard is namelijk zo druk dat hij toch niet goed luisterd en verder het negatieve gedrag zoveel mogelijk negeren dus b.v. ruk en doorlopen zodat hij niet de kans krijgt om omhoog te komen desnoods dravend erlangs en dan in de paddock de rust terug vinden door samen erin te gaan, hek te sluiten, halt houden, belonen als hij netje stilstaat met b.v worteltje en losklikken en commando geven dat hij mag gaan.
Na een paar dagen rustig erlangs lopen maar wel doorlopen en als je ziet dat hij onrustig wordt alleen maar b.v. nee zeggen en verder niks en weer belonen in de bak als hij netjes stilstaat.
En dan als alles goed gaat belonen met een knuffel ipv wortel.

Om een hengstige merrie te schouwen rennen ze ook altijd bij de hengst langs de box om te zien hoe ze reageerd, zouden ze langzaam lopen lopen ze de kans een trap van de merrie in de nek te krijgen omdat deze de hengst af wil weren.