Paard loopt, glijdt uit en valt...Wat doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Paard loopt, glijdt uit en valt...Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 17:49

Mijn paard is bijna 2 en ik heb hem nu 4 maanden, maar ik heb een probleem: hij staat constant op de weide (met stal) en af en toe crosst hij erop los. Op zich heb ik daar geen probleem mee, ik vind het leuk voor hem dat hij zich kan uitleven en vrolijk doen. Maar het probleem is dat hij soms zo hard loopt, dat hij bij het stoppen soms gigantisch uitglijdt en soms belandt op z'n knieën. Ik zie dat altijd omdat hij daar dan zo vuil is (zwarte knieën op een schimmel zijn nogal opvallend). Ik ben wel bang dat hij zich vroeg of laat gaat bezeren en ik wil niet dat hij iets voorkrijgt...
Nu is mijn vraag: kan ik iets paardvriendelijks doen zodat ik hem niet moet opsluiten maar dat hij kan blijven rondlopen? Zo ja, wat?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:57

kan het niet zijn dat ie soms op sn knieen valt en soms gewoon lekker gaat liggen rollen en dan eerst door zn voorbenen zakt?

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 17:58

Soms gaat hij gewoon rollen, maar ik heb hem echt al meerdere keren zien vallen en dat ziet er echt niet zachtaardig uit... Ik hou altijd m'n hart vast als hij aan het galopperen is...

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:30

Je kan er weinig aan doen ik denk dat hij zelf wel ongeveer weet wat wel en niet gaat. Ik zie mijn schimmel ook regelmatig met zwarte knietjes zolang er niks aan de hand is laat maar doen.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:35

Misschien dat hij zichzelf eerst eens stevig pijn moet doen, want al verschillende keren dacht ik van: "Oh jee! Nu mankt die!!!" Maar het lijkt soms alsof het hem niet opvalt dat hij valt Schenkt er geen aandacht aan en blijft voortgaan... Het is echt nog een veulen

Luckystory

Re: Paard loopt, glijdt uit en valt...Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:41

Toen mijn merrie nog een jaarling was, was dit één van haar favoriete spelletjes. Heel hard lopen en opeens alles dicht gooien, dan maakte ze een gigantische uitschijver. Wanneer ze uitgegleden was sprong ze weer recht en deed het nog eens. Soms wel 6 keer na elkaar. Dat kan toch geen toeval zijn?
Eerst dacht ik dat het per ongeluk was, maar ze deed het zo vaak en zo enthousiast dat ik wel moet geloven dat het express was.
Ze heeft daar trouwens nooit iets aan over gehouden en is er met ouder worden ook mee gestopt.
Ze is wel een keer bij het glijden in de draad terechtgekomen (er gewoon door gegleden) maar dit was zonder veel erg.
Hilarisch om te zien trouwens

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:43

Ik hoop dan ook dat het 'veulenkuren' zijn, dat het ooit ophoudt...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:48

Ik zou trouwens absoluut niet weten wat je er op een paardvriendelijke manier aan zou kunnen doen.
Hem gaan beperken in zijn vrijheid lijkt mij alleszins geen goed idee.
Volgens mij moet je er op vertrouwen dat je paard wel weet wat hij doet. En wie weet, wordt hij met ouder te worden inderdaad rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:04

Als het gaat vriezen dan zal ik wel proberen hem op een klein stukje te zetten, want als hij dan uitglijdt en valt kan het nogal hard aankomen. Dat ontstuimige is de leeftijd en mijn paard heeft ook van die gekke 5 minuten en is 12 en valt nog wel eens, ik geloof dat ze dat wel kunnen hebben, het is een rot gezicht en soms hoor je ook echt een flinke bons, maar ze zijn slim genoeg om te snappen dat ze eerder moeten stoppen om net niet te vallen.

Met gladheid/sneeuw/ijs loopt mijn paard heel voorzichtig en gaat hij niet rennen, maar toen hij jong was, hield ik hem binnen,omdat ik ook bang was dat hij zijn benen zou breken. Dan hebben ze niet in de gaten dat het ineens heel glad is, maar op een modderwei weten ze dat wel.

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:26

Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Mijn pony is 20 en die gaat elke keer als ze met nat weer op het land komt eerst even heel erg hard en dan maakt ze net even een te scherpe bocht en ligt ze ook onderuit maar ze heeft er nog nooit iets aan overgehouden.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:34

Hmmm... Blijkbaar doen wel meerdere paarden dit... Ik zal dan ook maar afwachten? Eind maart wordt de weide voor een deel afgesloten (moet bewerkt worden) en dan heet hij uiteraard een kleiner stuk waar hij niet echt kan crossen, hij kan het proberen maar dan gaat hij zeker onderuit
Maar goed, ik ga afwachten en proberen om mezelf geen zorgen te maken! Toch bedankt allemaal voor de reacties!

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:50

wij hebben ook een 2 jarige, en als hij aan het klieren is met andere paarden, steigert hij en valt ie zo op zn knieen. of zomaar.
best wel lomp haha. maar ik maak me er niet druk om hoor. ze weten zelf wel hoe ver ze kunnen gaan.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:28

mijn paard valt ook erg vaak... hij is dan aan het rennen en spelen in de wei en ja daar is het glad, dus dan valt hij
Je kunt er weinig aan doen denk ik, en zolang je paard maar weer gewoon opstaat en verder loopt lijkt het me niet zo'n probleem.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:39

Ook ik heb dergelijke fratsen regelmatig meegemaakt meestal om mijn bezorgdheid een beetje te verzachten liep ik voordat het paard 'smorgens naar buiten ging eerst een rondje door het land om te controleren of er geen gaten waren of dat er niks scherps lag enz. en dan maar naar buiten en aandollen.

Ik heb gelukkig ook nooit meegemaakt dat er iets naars gebeurt is en idd de paarden weten zelf wel wat wel en niet kan.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:52

Lijkt me dat het paard zelf moet gaan zien dat dat niet prettig is... Of je moet zijn wei beperken, zodat hij minder ruimte heeft om in volle vaart rond te rennen. Maar lijkt me ook niet alles, oorzaak is modder in de wei. aangezien je daar ook weinig aan kunt doen met het natte nederland weer denk ik dat je maar moet hopen/ wachten totdat het paard dit zelf in gaat zien..