Hengst meerijden in de les.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Hengst meerijden in de les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 17:18

Bij ons in de les rijdt er af en toe iemand mee met een hengst (dekt ook). Ik heb er nooit echt bij stil gestaan, maar nu het langzaam weer voorjaar wordt merk ik dat het wel lastig is. Je moet constant opletten dat je niet te dicht bij hem in de buurt rijdt.

Ik ben er is over na gaan denken en vind eigenlijk niet dat je in een groepsles mee moet rijden met een hengst. Die vrouw heeft die hengst verder prima onder controle, maar dat betekent niet dat er nooit iets gebeurt. Wat als ze er een keer afvalt en wat als er een merrie drachtig is en hij die bespringt. heeft de ruiter een hoef tegen zijn hoofd. Ik vind niet dat je dit risico moet nemen. Ik zelf zou dat persoonlijk nooit doen.

Wat vinden jullie?

meikemarieke

Re: Hengst meerijden in de les.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:22

tjah als die vrouw hem goed aankan vind ik het wel kunnen.
Als ze er nou constant af zou vallen of dat die hengst er constant vandoor gaat, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat dat niet het geval is.

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 17:26

Maar als je paardrijdt is er altijd een risico. Met een hengst is het risico wat groter, daarom zou ik zelf dat risico niet nemen. Wat als mijn hengstige merrie ervandoor gaat en ik val eraf en zij rent naar die hengst (ze trekt er nu al dehele tijd naartoe)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:26

Hangt volledig af van de betreffende combinatie. Hoe goed is de ruiter in staat het paard te rijden, hoe goed is het paard opgevoed, hoe is het niveau van de les, etc.

Enne, een drachtige merrie zorgt uitstekend voor zichzelf, hoor. Die hengst krijgt niet de kans om zelfs maar in de buurt te komen

Een fatsoenlijk opgevoede (dek-)hengst springt niet zomaar op alles met een gat erin. Dus ik zou me er in eerste instantie niet vreselijk druk over maken, eerlijk gezegd.

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:28

Ik ben het wel met Waratje eens. Het zal toch niet zo'n probleem zijn als ze hem goed aankan.

Bij ons in de les op de rijvereniging lopen ook vaak zat hengsten mee. Geen problemen gehad, ook niet met hengstige merries.

Yv_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:29

Ik vind het een beetje een overdreven reactie...
"Stel" dat ze eraf valt...

Dan kun je net zo goed ook geen buitenritje met je paard maken, want "stel" dat de ruiter eraf valt en het paard onder een auto komt...

Ik vind het geen probleem, bij ons rijden er ook vaak zat hengstige merries en hengsten tegelijk in de bak.
Ik persoonlijk vind alleen neit dat jullie, als lessers, op die hengst moeten letten, vind meer dat de ruiter op jullie moet letten.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:30

ik begrijp je probleem, mar ik heb zelf een hengst en ik weet ook dat ie als ik eraf val waarschijnlijk wel naar de andere paarden zal lopen (dat doen vele) maar hij zal er niet opspringenhoor, hij weet dat een zadel en hoofdstel werken is! Hij zal wel wat show geven, maar tegen dan heeft iemand he al lang te pakken
Bovendien is met een hengst rijden altijd risico, in de les of niet, als je in de piste rijd met andere paarden en je valt is dat toch hetzelfde als in de les? Als die hengst braaf is en de ruiter heeft hem onder controle zie ik niet in waarom niet

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:31

Volgens mij kan die hengst, als ik het zo hoor, best meerijden in de les hoor. Als de vrouw hem goed onder controle houden lijkt mij dat toch verder geen probleem? Tuurlijk misschien is het lastig af en toe, maar om daarom hen het recht te ontnemen om in die les te rijden? Dan zouden ze nergens meer kunnen rijden..

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:48

Zolang ze de hengst onder controle heeft en dat blijkt uit het verhaal dat dat zo is dan zie ik er geen problemen in hoor. Ze zal er heus niet zomaar afvallen of is dat wel gebruikelijk bij jullie in de les?

wreckh schreef:
Wat als mijn hengstige merrie ervandoor gaat en ik val eraf en zij rent naar die hengst (ze trekt er nu al dehele tijd naartoe)

Dan zal de hengst als hij goed opgevoed is er toch heus niet zomaar opstringen hoor. En daarbij als dit gebeurt is het jouw fout. Dan heb jij dus blijkbaar je paard niet goed genoeg onder controle als ze hengstig is. En zou de hengst daarvoor niet in de les mogen? lijkt me dan eerder dat jij weg moet blijven als ze hengstig is.

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:57

Hmm rijd ook met me 5 jarige hengst tussen 4 merrie's in de bak waarvan er 2 hengstig zijn op het moment en 1 van die merries daar reageert die heel heftig op aan de hand ( de merrie reageert ook heftig op hem hoor door heel hard te gillen en te slaan tegen de box als ik langs loop) mar onder het zadel is het geen probleem hij weet dat zadel en hoofdstel en ik erop werken is, ook gewoon naast merrie stappen is geen probleem lange teugel ook niet erbij tuurlijk wel blijven opletten..

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:00

Bij ons rijdt er ook een hengst mee in de les. Nooit problemen mee gehad. Zolang de hengst goed onder controle wordt gehouden, zie ik het probleem niet.

Olga moet er zowiezo niet echt van weten, dus op dat gebied dat al geen probleem.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:19

In mijn clubles rijd er ook een op een hengst mee. En het is nog een jonge hengst ook. Ze heeft hem aardig onder controle maar het is lastig als je merrie(s) hengstig zijn. Mijn 2 merrie`s lopen mee in dezelfde les, 1 rij ik, de ander mijn vriendin. Hij reageerd toch wel op de hengstigheid en dat is niet altijd even makkelijk. Ook niet voor haar, maar goed, zij wil een hengst rijden en ik probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden tijdens het rijden daar waar het kan.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:23

Bij ons rijd er heel soms een hengstje mee in de les,recht achter een merrie en er zijn nog geen ongelukjes gebeurt,paardje was zelfs erg rustig .

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:32

als het goed is springt een hengst idd niet zomaar op een merrie hoor, zo erg zijn ze nou ook weer niet
als ze aan het werk zijn dan weten ze dat, snap wel een beetje wat je bedoelt hoor maar ik zou me daar niet al te druk om maken!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:36

ik zou het ook niet doen, maarja mensen zijn nu eenmaal niet hetzelfde

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:38

Wat een gezeur zeg. Je zegt zelf dat die vrouw hem prima onder controle heeft wat is dan het probleem. Ik snap niet dat zoveel mensen een probleem maken van een hengst.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:40

ik vind dat het gewoon kan hoor.
Ik reed ook met een hengst, die dekte.
Die vrouw kon hem ook gewoon aan,wel reageerde Evita er meer op, maar het viel wel mee.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:45

Denk niet dat er zomaar iets gebeurt hoor.. Op wedstrijden lopen ook genoeg hengsten en daar kan er ook wel iemand vallen maar denk niet dat die hengst zomaar op een merrie springt met zadel en al op.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:49

Ik rij in de les met zo'n 5 merries, en af en toe rijdt er een hengst mee, heel lief beessie en super opgevoed, gaat altijd goed. De vader van mijn paard rijdt altijd vlak voor onze les en die heeft toch wat beter door dat het allemaal merries zijn, maar die is er ook prima langs te sturen.

Een goed opgevoedde hengst hoeft niet gevaarlijker te zijn dan een goed opgevoedde merrie of ruin.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:50

Ik denk niet echt dat het zo'n probleem is hoor.. Ik rijd zelf met een hengst in de les, en tijdens het rijden doet hij nooit iets. De hengstige merries in kwestie zelf zijn wel wat irritant, maar de hengst doet absoluut niets, ook niet met lange teugel.
In de stallen daarentegen, wanneer hij opgezadeld wordt, durft hij wel eens zijn neus tussen de tralies van de box van een of andere merrie te steken en beginnen te hijgen enzo, maar hij weet goed genoeg dat hij tijdens het rijden niks moet proberen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:57

Ik heb ook wel eens in een les mee gereden waar een hengst in mee reed, en ik ree zelf op mijn merrie ik heb er nooit problemen mee gehad

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:08

Ik heb ook weleens met een hengst in de les gereden. Als degene die hem rijdt, hem onder controle heeft, is er niks aan de hand. Het is gewoon een dominantieverhaal. Als de hengst weet, dat de ruiter hoger in rang is, weet hij dat hij dus niet 'mag'.

Ik heb zelfs weleens een hengst meegemaakt die mocht dekken, maar echt wachtte met springen totdat zijn baas hem letterlijk toestemming gaf.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:35

wreckh schreef:
Wat als ze er een keer afvalt en wat als er een merrie drachtig is en hij die bespringt.

Huh

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:36

Mensen met hengsten zeuren toch ook neit over mensen die hun hengstige merrie niet onder controle hebben

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:43

ik zie het probleem absoluut niet!
Hengsten zijn vaak tijdens het werk een stuk rustiger als een hengstige merrie.
Ik denk eerder dat je het probleem bij jou zelf moet zoeken, als jij je merrie niet in bedwang kan houden heb jij minder recht in mijn ogen in die les als iemand die op zijn hengst rijd en verder niets afwijkt qua gedrag in het werk als een ruin/merrie.
En het speculeren van "wat als ik er afval" dan heb je in mijn ogen geen controle over je paard of als vrouw van haar hengst valt heeft zij geen controle over haar paard.(dan wel in het voorbeeld van eraf gooien en wegrennen)

Zo aan het verhaal heb jij waarschijnlijk een stuk meer moeite je paard in bedwang te houden als de vrouw met de hengst!!