Peesbeschermers en strijklappen of toch bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flyinghorses

Peesbeschermers en strijklappen of toch bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:39

Heey bokkers,

Heeft het nou nut om peesbeschermers en strijklappen om te doen als je pony niet strijkt? Kan je er dan wel gewoon mee rijden? Of kan je dan beter bandages om doen voor ondersteuning? Ik hoop dat iemand mijn vraag begrijpt.

elinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:42

het maakt volgens mij niet zo veel uit maar.. peesbeschermers zijn meestal wel goed

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:44

Hoi,

Ja peesbeschermers en strijklappen hebben zeker nut ook als je pony/paard niet strijkt. Zeker bij longeren hebben ze nut omdat een paard zijn benen dan sneller aantikt met een ander been.

Ik denk dat je beter peesbeschermers kunt gebruiken dan bandages aangezien je GOED moet weten hoe je ze om moet doen omdat ze anders kunnen gaan knellen.

Ik hoop dat ik je vraag goed beantwoord heb.

Flyinghorses

Re: Peesbeschermers en strijklappen of toch bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:46

Oke heel erg bedankt voor je reactie

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:47

Ben het eens met Mistralle
Er is ook altijd zoveel gedoe om bandages en peesbeschermers etc, dat ze het been zouden afknellen en de natuurlijke doorbloeding zouden tegengaan. Ikzelf geloof hier niet in, want anders zouden paarden in de hogere klassen niet met bandages rijden lijkt mij

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:59

Flyinghorses schreef:
Heey bokkers,
Of kan je dan beter bandages om doen voor ondersteuning? Ik hoop dat iemand mijn vraag begrijpt.

Bandage geven geen steun
Bandage zijn fijn want zo loopt paardje op eigen beentjes met een minimale bescherming.

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:21

ik rij altijd met bandages (wel fleece, vind ik het fijnst, en goed omdoen is heel belangrijk), bij het springen peesjes vanvoor en bandages vanachter. maar zo doe ik het altijd.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:59

Ik houd het zelf het liefst bij peesbeschermers en strijklappen omdat dat sneller om en af gaat.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:07

ik gebruik peesjes en strijklappen omdat mijn paard strijkt en zichzelf aantikt. Maar als hij dit niet zou doen zou ik geen peesjes gebruiken. Krijg je anders niet hetzelfde effect als dat je een korset draagt en dat je dan meer daarop steunt en je dus geen spieren ontwikkelt en er dus eerder klachten eraan overhoud dan ermee voorkomt? (gewoon vraagje hoor, niet aanvallend bedoeld)

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:10

In de benen zitten geen spieren, alleen pezen.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:28

dondahsteen schreef:

opgezocht: je hebt gelijk.

maar daar hebben bandages/peesjes niet zo'n effect op? (sorry als het dom overkomt, maar zoveel verstand heb ik niet van pezen)

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:54

in de bak doe ik niks om, en met springen en duin/bos rit doe ik peesbeschermers + strijklappen om. en als ik een klein rondje ga (alleen) stappen buiten doe ik bandages om.
maar ik vind bandages meer voor de show.
en peesbeschermers beschermen echt tegen steentjes, takken enz. en splinters van de balken.

maar over je vraag, ja ik zou ze gewoon omdoen, want mijne strijkt ook niet, maar evengoed zitten er allerlei deukjes en krasjes op.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:30

shadowlover schreef:
dondahsteen schreef:

opgezocht: je hebt gelijk.

maar daar hebben bandages/peesjes niet zo'n effect op? (sorry als het dom overkomt, maar zoveel verstand heb ik niet van pezen)

Niet helemaal, als er geen spieren in het been zouden zitten, zou het been niet kunnen wegen!
Er zitten maar weinig spieren en ze zitten voornamelijk in het bovenbeen, maar ze zitten er wel degelijk hoor!

Bandages hebben verder weinig effect aangezien ze vaak alleen maar om het pijpbeen gewikkeld worden. Ook als ze wel goed omgewikkeld worden, dan is de ondersteuning echt minimaal.
Peesbeschermers hebben dan nog een beschermend aspect omdat ze de buigpezen beschermen tegen het "doorsnee" aantikken. Tikt je paard echter eens goed aan, helpt ook een peesbeschermer niet. Dat geeft zo'n klap.
Functie van strijklappen lijkt me duidelijk. Strijkt je paard niet, hebben ze dus ook geen functie.