lusitanohengst moet 2 mnd. op rust, tips voor afleiding?!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Palhaço

lusitanohengst moet 2 mnd. op rust, tips voor afleiding?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:10

Hoi Allemaal,

Vandaag naar de dierenarts geweest... mijn paard heeft een peesblessure, in zijn linkerachterbeen..
Nu mag ik twee maanden alleen maar 10 minuutjes stappen per dag..
Mijn arme, arme lieve paardje.. die snapt er helemaal niets van..
Hij is gewend om er 2 keer per dag goed uit te komen (normaal 3 uur per dag beweging nu dus maar 10 minuten, ik deed: buitenritten, ommetjes, trainen/wedstrijden Z2, longeren, wandelen etc.)

Nu wil ik vragen of mensen tips hebben om die tijd leuker te maken, ik heb al een speelbal en hij heeft een hooinet met drooghooi en ik was van plan wilgentakken op te hangen...
Heb je nog tips voor andere gezonde speeltjes of voor iets te doen in de stal met hem?
(Hij mag niet in de wei)

Alvast vriendelijk bedankt!

Groetjes Manon..

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:19

Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb ook een speelbal gekocht, maar dat is niet echt zijn ding. Wel veel poetsen en tutten, dus lekker veel aandacht geven, vindt 'ie geweldig.
En niet steeds hetzelfde rondje stappen als dat kan. Misschien even aan de hand laten grazen, als dat lukt?
Zo min mogelijk krachtvoer, veel hooi. Kijk uit dat hij uit verveling niet je hooinet probeert te slopen.
Mijn paardje wil nu uit verveling alles vastpakken, dus met wandelen geef ik hem soms een kort zweepje om vast te pakken (denk wel om je hoofd, ze zwiepen er graag mee ), dan blijft mijn longeerlijn wat langer heel, hoop ik....
Maak een knoop aan het uiteinde van je halstertouw of gebruik een longeerlijn, voor het geval dat je paardje explodeert.
Succes!
(Wij hebben er al 5 weken opzitten, nog zeker 3 te gaan...)

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:20

Wat heb je trouwens een prachtig paard!!!

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:35

dankje voor je compliment!
ook bedankt voor je bericht! ik kan hem inderdaad ook iets geven om vast te houden.. hij houdt er ook van om alles vast te pakken..
werd jouw paard erg druk? of viel het wel mee?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:55

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:23

echt heel erg manon!!! (zie pp!!)

ik denk dat je heeel weinig moet gaan voeren, nog midner dan 2 handjes brok en 2 handjes haver en dan gewoon zn hooi.... en lekker veel likits

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:20

Hier nog zo'n paard... Gisteren te horen gekregen dat hij een maand boxrust moet. Zelfs niet stappen aan de hand maar volledig stilstaan... Wat ik doe is hem extra hooi voeren. Verschillende keren per dag zodat hij een beetje bezig is. Verder heb ik een bal hangen waar hij soms mee speelt. Een liksteen kijkt hij niet naar om.
Ik denk dat ik nog een oranje pion op ga hangen. Kan hij ook nog mee spelen. Deze durf ik niet in de stal te leggen, stel dat hij er op gaat staan.

Succes!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:49

Palhaço schreef:
dankje voor je compliment!
ook bedankt voor je bericht! ik kan hem inderdaad ook iets geven om vast te houden.. hij houdt er ook van om alles vast te pakken..
werd jouw paard erg druk? of viel het wel mee?

Dat valt over het algemeen mee, hij houdt zich erg goed, maar je merkt wel dat hij zich verveelt. Hij schrikt (vooral met de harde wind van vandaag) bijna overal van, en maakt dan af en toe de mooiste luchtsprongen. Ik merk wel, dat als ik de longeerlijn door de linkerbitring over het kopstuk vastmaak aan de rechterbitring, dat ik dan meer in te brengen heb als hij echt omhoog gaat. Dan heb ik hem ook aardig snel weer met 4 voetjes op de grond.
Ik heb trouwens ook een extra-large hondenflostouw (met knopen) voor hem gekocht, vond 'ie ook erg leuk om vast te houden tijdens het wandelen. Nu inmiddels niet meer, het nieuwe is er wel af. Nu smaakt de longeerlijn toch beter, of de jas van het vrouwtje...

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:51

CD28 schreef:
Hier nog zo'n paard... Gisteren te horen gekregen dat hij een maand boxrust moet. Zelfs niet stappen aan de hand maar volledig stilstaan... Wat ik doe is hem extra hooi voeren. Verschillende keren per dag zodat hij een beetje bezig is. Verder heb ik een bal hangen waar hij soms mee speelt. Een liksteen kijkt hij niet naar om.
Ik denk dat ik nog een oranje pion op ga hangen. Kan hij ook nog mee spelen. Deze durf ik niet in de stal te leggen, stel dat hij er op gaat staan.

Succes!

Ik zou idd ook je speelbal ophangen, want als 'ie daar opstapt met zijn pijnlijke been, auw!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:00

dat is ook wel een leuk idee een flostouw!!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:06

Krijgt 'ie meteen een lekkere frisse adem!

Ik kwam op dat idee, omdat hij op zijn vorige stal bij elk hondenspeeltje op het erf bleef staan om te snuffelen en het vast te pakken. De plastic kip mocht 'ie niet vastpakken van me (vond 'ie wel erg jammer ) maar het flostouw wel, daar stond 'ie dan echt een tijdje mee te zwiepen. Vandaar dat ik er ook eentje heb gekocht, maar dan wel een hele grote.
En ik heb daarvan 1 lus aan het uiteinde doorgesneden, om te voorkomen dat hij daar met zijn voet in kon blijven hangen.
Het flostouw kan je ook ophangen in de stal.

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:01

wauw mooi paard maar van de verveling gewoon een bal geven of een speelbal ophangen aan het plafon,, vinden ze meestal ook leuk,,:)

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:16

ze heeft al een speelbal en wilgetakken opgehangen.... *er HING een likit bij, los van de muren, ik geloofde haar niet dat hij ze dan nog op kon eten... maar ja hoor, de halve likit verdwijnt in zn mond en slik-weg!*

en een mooi paard is het zeker
vandaag of morgen zou ze zo'n flostouw halen..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:25

Idd van het krachtvoer af halen (hooguit een handje per voerbeurt) en lekker veel hooi geven, meerdere malen per dag.

Sommige paarden geven niets om speeltjes, maar je zou het kunnen proberen: een speelbal, een likit... Met een pion of iets anders op de grond zou ik oppassen, als-ie daar met zijn zere been op gaat staan en zwikt ben je nog verder van huis. Natuurlijk kan hij zich op stal ook verdraaien, maar je kunt de risico's beter niet gaan opzoeken.

Erg mooi paard trouwens!

En natuurlijk sterkte met hem!

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:22

Je kunt ook een colafles ophangen (coca cola 1,5 litr) met daar een paar gaten in aan de onderkant en je doet er een handje biks in. Dan moet hij met de fles spelen en vallen er steeds een paar bikjes uit. Het is denk ik het handigst om dit boven zijn voerbak te hangen. Zelf nog niet gedaan, maar wel gezien bij een ander paard en werkte goed.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:00

jiehaaa schreef:
Ik zou idd ook je speelbal ophangen, want als 'ie daar opstapt met zijn pijnlijke been, auw!

Die heb ik ook hangen hoor! Hij hangt aan een halstertouw. Hij speelt er best vaak mee, vooral omdat de knip van het halstertouw tegen de spijlen tikt.

Heb net een pion ophangen aan de andere kant van de box, ook aan een halstertouw. Hij heeft er al mee gespeeld.

Ik vind een flostouw ook een leuk idee, denk dat ik die nog ga halen.

En er hangt nog een gewone ketting aan de spijlen maar die vind hij niet zo heel leuk om mee te spelen.

Verder krijgt hij nu meerdere keren per dag hooi dus ik hoop dat hij zich daar een beetje mee vermaakt. Inmiddels zijn er 4,5 dag voorbij van de 4 weken... pfff lang hoor voor een paard van 3,5 jaar vol energie!

Misschien ook nog een colafles ophangen maar ik heb nog niet echt een beeld hoe ik dat maken moet.
@ygoeseye; heb je ook een foto??

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:08

bedankt voor de reacties!
ik heb de likit doormidden gesneden op advies van casca (thanxx casca! )
nu even afwachten of hij deze niet ook kan "openbreken" ... het touw vindt hij tot nu toe erg leuk... lekker op knabbelen en mee zwiepen...
succes allemaal! hoop dat de tijd erg snel voorbij gaat...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:11

GEEN Hooinetten ophangen! Als je paard daar met zijn benen in komt te hangen is het eind pas echt zoek!

Als je paard te fris wordt bij het stappen, kun je je DA vragen om rustgevers .