Bontje onder zadel zorgt voor rugklachten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BasiNami

Bontje onder zadel zorgt voor rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:12

Hallo,

Mijn zus heeft onlangs een nieuw zadel gekocht voor haar fjord. Dit omdat het vorige zadel was gebroken, waarschijnlijk omdat het te krap zat. Bij dit zadel gebruikte mn zus een bontje onder het zadel.
Nu heeft ze een nieuw zadel, die helemaal goed past. Eerst moest zij een tijd zonder bontje rijden maar nu kan hij er weer onder.
Nu lijkt het alsof het zadel weer krap wordt. (zelfde opstand bij de pony als met het andere zadel)

Wat denken jullie, kan een bontje er voor zorgen dat het zadel niet meer past? Het lijkt mij van wel, aangezien je de ruimte boven de rug helemaal opvult met zo'n bontje.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:18

ja tuurlijk kan dat.
het beste is zo min mogelijk tussen het zadel en de rug van het paard te doen.
bontje is tegenwoordig een modeaccesoire, maar je kan heel wat rottigheid met het zadel doen.
bij merel hebben we hem eronder weg gehaald, want het zadel ging idd te krap zitten.
bij willem moet ik hem gebruiken omdat de boom al de smalste is en als de boom nog smaller zou worden zou die teveel drukken op de zijkanten, dus om te voorkomen dat het zadel gaat drukken op zijn schoft moet ik hem er tussen leggen(allemaal in overleg met van rijs )
je moet je dekje en bontje ook net als anders in de kamer trekken. die kamer is dan geheel gevuld en dan kan het zijn dat de schoft niet meer zo vrij ligt als zou moeten.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:20

idd weg dat stomme bontje
een zadel moet goed passen, zonder ook maar iets ertussen

die modegrill van die lelijke bontjes is waardeloos voor de pasvorm van het zadel !

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:43

Idd, die bontjes zijn er alleen voor de hip
Veel zadels zijn zowiezo al te smal, en dan gaat iedereen er ook nog dikke pads en bontjes onder gooien
Daar wordt het dus nog krapper van en idd nog pijnlijker voor de rug van je paard...

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:03

Ik zag in de ruitersportzaak nu een normaal dekje, wat onder het zadel dus een "gewoon" dekje is, maar dan met een bontrandje wat net rond je zadel loopt. Zo lijkt het toch heel wat, maar vernachel je je paard er niet mee.
Weet niet of dit al langer bestaat hoor, ik doe nooit mee aan modegrillen, maar het viel me nu op

Groetjes, Lacuna

lee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:05

met een bontje onder het zadel gaat het probleem van een zadel niet weg maar word het alleen verplaatst naar een andere plek. een bontje kan dus wel gebruikt worden als tijdelijke oplossing maar niet eeuwig...

BasiNami

Re: Bontje onder zadel zorgt voor rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 12:30

Mn zus heeft het bontje onder het zadel weggehaald.
Ze had hem idd ook gekocht omdat het zo mooi leek!

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:32

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:34

Ja.. bontjes zijn eigenlijk gewoon mega ondingen. Die van mij liep ook met een bontje. Zadeltje was al niet al te breed, bontje er onder en toen was t helemaal te smal allemaal.... Raar he.. dat ie een zere rug krijgt......

Gewoon een pad of zadeldek en geen bontjes meer voor mij.

RUBYWHITE

Re: Bontje onder zadel zorgt voor rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:38

Mijn paarden hebben zadels die door een erkende en goede zadelmaker voor hen op maat gemaakt zijn. Destijds kwam mijn bijrijdster met zo`n bontje aanzetten voor onder het oude zadel. Maar onder de nieuwe zadels kan ik deze gewoon gebruiken hoor, zonder dat het zadel gaat knellen o.i.d. Mijn zadelmaker zei ook, je kan prima met bontje rijden maar dan is het puur voor de sjeu (dus dat t mooi lijkt) niet omdat het een extra functie heeft.

We rijden er zo nu en dan mee, alleen voor t oog dus. En de zadels liggen dan zelfs nog goed.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:51