Paard komt mineralen tekort????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

forgood

Paard komt mineralen tekort????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 08:55

Hoi Hoi,

Het is toch zo dat als je paard poep eet dat hij mineralen tekort komt?
Mijn paard eet nu poep,nou dacht ik dat een zoutblok dan helpt,maar daar gaan ze toch ook weer veel van plassen??? En die van mij die plast al zoveel .
Wat zou ik nog meer kunnen doen om het poep eten tegen te gaan?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:17

Ik neem toch aan dat, wanneer een zoutblok helpt tegen het poep eten, dat je daar gewoon voor kiest?

Meer plassen is toch niet erg?

Anoniem

Re: Paard komt mineralen tekort????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:19

In een zoutblok zitten nauwelijks mineralen.
Beter is daarom een mineralenblok te kopen.

Ik heb een keer een vergelijkend onderzoekje gedaan naar de diverse likstenen (14 verschillende likstenen).
Mijn conclusie hieruit was dat zowel de kleine likstenen (veelal met smaakje) als de Rockies veel belangrijke mineralen (met name calcium en fosfor) missen.
De meest complete stenen zijn onder andere de Peka en de Horslyx.
Puur natuur is de F.N.A. liksteen; deze wordt niet industrieel vervaardigd en is van een zeer hoge bio-energetische kwaliteit.

dolphin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:40

Je kan ook een voedings suplementen proberen, kijk eens bij paardendrogist, daar zijn duizenden poedertjes vol met mineralen, en niet eens allemaal zo duur...

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:16

Hij hoeft niet perse een mineralen te kort te hebben hoor. Kan bijvoorbeeld ook zijn dat zijn darmflora niet helemaal goed is. Dan gaan ze ook poep eten. In de poep van andere paarden zitten namelijk weer bacterien etc. die het paard dat de poep eet misschien net mist.
Door de poep te eten, krijgt hij die bacterien dan dus weer binnen. Eventueel kun je dan een pro-biotica voor paarden geven of groene klei voor inwendig gebruik.

Volgens de laatste onderzoeken heeft het ophangen van een mineralen zoutblok (zo'n rode) totaal geen zin. Het zout kan een paard welliswaar opnemen, maar de mineralen niet. De vorm of grote van de cellen waarin die worden aangeboden in een blok zijn namelijk niet opneembaar voor een paard. Vraag me niet het exact uit leggen, want ik ben geen scheikundige..

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 10:26

Bedankt voor jullie antwoorden,maar nou nog even een vraagje hoe kan het komen dat je paard eigenlijk mineralen tekort komt?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:52

Die van ons hebben standaard een mineralenblok{zo'n grote rooie} en ik voer ze nu zeewier bij voor extra mineralen.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:12

NeNo schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden,maar nou nog even een vraagje hoe kan het komen dat je paard eigenlijk mineralen tekort komt?

Even het bloed laten prikken, kost ongeveer 80 euro maar dan weet je precies wat de bloedwaardes zijn van je paard.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:14

Maar ze is toch gewoon gezond..alleen eet ze poep. Maar waarom zou ik het bloed dan moeten prikken,wat weet ik dan?

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:17

Weet ik dan waarom ze mineralen tekort komt?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:18

Dat is terug te vinden in het voer

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:21

NeNo schreef:

Niet alle hooi heeft een goede mineralenbalans. Dat moet je dan compenseren door bijvoorbeeld je krachtvoer of een supplement. Daar de meeste mensen het sowieso nodig vinden hun paard krachtvoer te geven, zal het meestal niet een groot probleem zijn.
Poep eten kan trouwens een aantal oorzaken hebben, van hieraf is niet te zeggen waarom je paard het doet. Kan zelfs uit verveling zijn, zeker als de betreffende poep nog veel granen zou bevatten
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je een mineralenblok geeft of zeewier in het voer mengt.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:37

NeNo schreef:
Maar ze is toch gewoon gezond..alleen eet ze poep. Maar waarom zou ik het bloed dan moeten prikken,wat weet ik dan?

Mijn paard is ook kerngezond, maar toch laat ik jaarlijks preventief bloed prikken. Het is toch prettig om te weten of je je paard niets te kort doet?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:16

Een paard kan door allerlei oorzaken tekorten krijgen. Het ene gras zit meer in dan het andere. dat geldt ook voor hooi en ook voor voer. Ook kan het paard een licht probleem hebben in bijvoorbeeld de stofwisseling waar je niks van merkt alleen dat het een tekort heeft. Een bloedonderzoek zal je het antwoord kunnen geven en dan kan je gerciht vitaminen en derrgelijke gaan bijvoeren maar je kan ook zo'n rode mineralen liksteen nemen en een volledig voedingssupplement. Je zegt dat je paard veel plast dat deedt die van mij ook en die had last van overtollige gifstoffen, die moeten afgevoedr worden waardoor een paard meer gaat plassen. Je zou hem dan ook ijslands zeewier erbij kunnen geven dit verhoogd de weerstand en voert ook gifstoffen af.

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:21

@ xox: dus als ik het goed begrijp is ijslands zeewier dus goed voor de mineralen en het afvoeren van gifstoffen?
Dan kan ik dat misschien welleens aanschaffen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:24

Agg.. bloedprikken voor poep eten is wel heel drastisch Mijn paard at ook ineens een tijdje poep, toen hadden we d'r gedroogd zeewier gegeven (is te koop bij een paardendrogist) en het was meteen weer weg.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:29

Ja ik sluit me ook helemaal bij zeewier aan.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:33

Hoeveel moet ze dan per dag hebben van dat zeewier?

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:38

Ik weet het al haha,heb het op gezocht bij de paardendrogist

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:50

Is echt een aanrader