Hoe hem laten ophouden met dat geklieder?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoe hem laten ophouden met dat geklieder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 22:03

Sinds kort mag ik mijn verzorgpaard weer berijden(peesblessure)Ik heb het eerst op beton en zaterdag wouden we het in de bak proberen,ik ging erop.
Het was levensgevaarlijk!Continu wegspringen,uit veiligheid voor de andere paarden ben ik gestopt en buiten gaan stappen.

Gisteren waren we alleen,dus rustig de tijd,idem dito alleen steigeren kwam erbij.Ik heb de eigenaar kunnen overtuigen niet op te geven,en op het einde kon hij een volledige rondje door de bak doen,ik blij en fier

Vandaag ik er weer op,het was aan het regenen dus ik in de bak,weer geen paarden dus rustig de tijd:Hij heeft 1x vervelend gedaan en de 2e keer DACHT hij eraan(klein stapje opzij)of ik riep HO en hij stapte,nadien heb ik een half rondje aangedraaft,ging super.Dus ik besloot om de andere helft van de bak te draven en op het einde een heel rondje.....Mijn gedachten waren nog niet koud of ik lag opeens op zijn nek:meneer schrok van een klapperende deur,maakte een ferme bok en tja dat was het resultaat.

Sindsdien is het hélemaal om zeep:Wegspringen en in galop overgaan,achteruit stappen terwijl ik aandrijf en geen contact met de teugels heb.

Niets helpt:stemverhoging(naam roepen),rustig toespreken werkte maar 2rondjes,een klap nabij het hoofd(schrikt,20sec rustig en dan weer vervelend),in voltes gaan en steeds verder uitbreiden(dat laatste helpt redelijk)

Een zweep gebruik ik niet,evenmin als sporen maar ik denk er sterk aan om een martingaal aan te hangen zodat hij toch niet zijn hoofd al te hoog kan brengen.

Ik kan hem van galop naar stap brengen,hij slaat niet op hol ofzo maar dit is erg gevaarlijk voor zowel paard ALS ruiter

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?Buiten is hij SUPER,eigenlijk een sul en eigenlijk doet hij dan niets,maar in de bak...

Hij krijgt 8-9ml PhytoCalm,buiten heeft het zoals ik al zei effect maar binnen lijkt het alsof hij het niet kreegt(kliniek schreef 10ml voor maar dat vonden we veel)

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 01:38

ze schrijven niet voor niets 10 ml voor
je merkt zelf dat het binnen geen effect heeft, dan kan je eigenwijs het paard niet willen laten winnen(in andere gevallen geef ik je groot gelijk) maar een steigerend en klierend paard dat herstellende is van een peesblessure dat is vragen om nieuwe problemen met de pees!

waarom stap je niet altijd buiten als hij daar braaf is?
en gewoon die 10 ml geven, die dosering geven ze niet voor niets en liever wat te suf dat steigeren en klieren en sraks weer een peesblessure hebben!

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:06

Ben het wel met renske20 eens. Ze schrijven niets voor niets die 10 ml voor...
Uiteindelijk moet je toch gewoon weer kunnen gaan rijden. Toen ik na lange tijd weer mocht beginnen heb ik dat de eerste periode aan de longe gedaan. Ik erop en mijn zus er naast. Die kon mij dan extra helpen het paard op de rem te trekken zeg maar. Na dat het meeste gekke eruit was na een tijdje ben ik los gegaan. Natuurlijk nog af en toe gek maar dat was ook niet zo raar na lange tijd stil staan.
Ik zou trouwens niet buiten blijven stappen. Het paard heeft duidelijk energie en nu mag je er weer wat meer mee doen. Geef hem dan ook de ruimte om zijn energie te verbruiken.
Succes.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:01

Kenzo schreef:
Ben het wel met renske20 eens. Ze schrijven niets voor niets die 10 ml voor...
Uiteindelijk moet je toch gewoon weer kunnen gaan rijden. Toen ik na lange tijd weer mocht beginnen heb ik dat de eerste periode aan de longe gedaan. Ik erop en mijn zus er naast. Die kon mij dan extra helpen het paard op de rem te trekken zeg maar. Na dat het meeste gekke eruit was na een tijdje ben ik los gegaan. Natuurlijk nog af en toe gek maar dat was ook niet zo raar na lange tijd stil staan.
Ik zou trouwens niet buiten blijven stappen. Het paard heeft duidelijk energie en nu mag je er weer wat meer mee doen. Geef hem dan ook de ruimte om zijn energie te verbruiken.
Succes.

Als ik weer in de bak ga geef ik 10ml
Hoe kan ik hem dan ruimte geven om zijn energie te verbruiken?Hem uit laten galloperen?Aan de longe lijkt me geen goed idee,hij mag immers geen kleine voltes rijden en mag eigenlijk alleen op de hoefslag.
Of...bedoel je aan de longe ernaast stappen?

Ik stap binnen met 3redenen:
1)Hij moet het weer gewoon worden
2)Wat als het slecht weer is?En het is glad?
3)Hij moet op het einde van het schema kunnen galloperen en dat is dus duidelijk dat dat liefst niet buiten is dus in de bak en zo probeer ik hem te laten wennen aan de bak.

CouCou

Re: Hoe hem laten ophouden met dat geklieder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:20

o,o dat monstertje toch!!

Hier ben ik weer effe
Geef hem toch iets minder krachtvoer nog.

Buiten is hij rustig, duw er die 10ml in, ga eerst naar buiten, stappen en draven (wel opbouwend he!!!)
De pezen en de spieren zijn dan warm gedraaid, waardoor iets minder kans op blessures (doe ik ook, via mn veearts)
Ga dan nog even in de bak, kijk hoe hij reageert. zn 1 rondje draf links om en 1 rondje rechtsom.

Ga dat eerst effe proberen en dan iedere keer een stapje meer in de bak.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:58

Hoeveel krachtvoer krijgt deze pony?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:56

Kris25 schreef:
Hoeveel krachtvoer krijgt deze pony?

Ten eerste:het is een ferme dikzak van min 1m82,dus zeker geen pony Hij is dus vrij fors.
Hij krijgt elke dag 2x een een halve schep/3kwartschep krachtvoer
Minder wil die *****staleigenaar niet geven,verder krijgt hij 's morgens en 's avonds hooi,die krachtvoer krijgt hij ook 's morgens en 's avonds.
Maar als het teveel is zou hij buiten toch ook wild moeten zijn?Of niet?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:00

Ligt het niet aan de bak ik heb het ook gehad buiten was mijn paard een sul en in de bak was het een ramp. Lag echt aan de bak in mijn geval.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:04

MIsschien heeft het paard nog wel gewoon las van de blessure????

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:14

Tarah5 schreef:
MIsschien heeft het paard nog wel gewoon las van de blessure????

Wat bedoel je daarmee?Als hij nog last zou hebben lijkt me dat hij niet zo actief zou zijn

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:15

eowyn04 schreef:
:wave: o,o dat monstertje toch!!

Hier ben ik weer effe
Geef hem toch iets minder krachtvoer nog.

Buiten is hij rustig, duw er die 10ml in, ga eerst naar buiten, stappen en draven (wel opbouwend he!!!)
De pezen en de spieren zijn dan warm gedraaid, waardoor iets minder kans op blessures (doe ik ook, via mn veearts)
Ga dan nog even in de bak, kijk hoe hij reageert. zn 1 rondje draf links om en 1 rondje rechtsom.

Ga dat eerst effe proberen en dan iedere keer een stapje meer in de bak.

Dat is wel een goed idee,zal ik eens proberen in het weekend(minder mensen in de bak en kan zowel eigenaar als ik),zal ik nu tijdens het gewoon stappen buiten al die 10ml geven?Of het nog houden op 8,5ml?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:20

Het is wel belangrijk dat je de oorzaak weet anders heeft die phyto calm niet genoeg effect.

lauwtjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:29

mijn paard heeft precies dezelfde kuren maar heeft gelukkig geen blesure ofzo. ik had laatst gehoord dat als je met rijdeneen ei in de hand neemt en als ie dan gaat steigeren/bokken ( lopen klote ) dat ei tussen zijn oren kapot slaat dat het voor hem lijkt alsof ie bloed ( ei is vrij dik en bloed ook) dus laat hij het voortaan wel. wie heeft hier iets over gehoord? hou dit topic effe in de gaten\

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:03

lauwtjuhh schreef:
mijn paard heeft precies dezelfde kuren maar heeft gelukkig geen blesure ofzo. ik had laatst gehoord dat als je met rijdeneen ei in de hand neemt en als ie dan gaat steigeren/bokken ( lopen stinkmodder ) dat ei tussen zijn oren kapot slaat dat het voor hem lijkt alsof ie bloed ( ei is vrij dik en bloed ook) dus laat hij het voortaan wel. wie heeft hier iets over gehoord? hou dit topic effe in de gaten\

IK!
Maar dan moet je:
1) een ei bij de hand hebben
2) je evenwicht bewaren,je paard in bedwang houden en bovendien het ei erop kapot slagen

En 3,je moet aan zijn hoofd geraken,ik raak nog niet eens de oren,ik moet dan echt over het zadel al gaan kruipen

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:42

lauwtjuhh schreef:
mijn paard heeft precies dezelfde kuren maar heeft gelukkig geen blesure ofzo. ik had laatst gehoord dat als je met rijdeneen ei in de hand neemt en als ie dan gaat steigeren/bokken ( lopen stinkmodder ) dat ei tussen zijn oren kapot slaat dat het voor hem lijkt alsof ie bloed ( ei is vrij dik en bloed ook) dus laat hij het voortaan wel. wie heeft hier iets over gehoord? hou dit topic effe in de gaten\

Ik. Maar dan moet je idd wel goed mikken.
Wat ook goed helpt is een zweep meenemen (niet te lang). Omkeren en zodra hij omhoog komt lel je met het handvat tussen zijn oren.
die van mij heeft nooit meer gestijgerd!
Klinkt gemeen, maar als ik 1 ding vals vind van een paard is het steigeren, er wordt bij mij niet gestijgerd.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:07

wat een martlelingen allemaal, zo zou ik het dus niet gaan oplossen!
ik zou idd eers gewoon proberen om rustig buiten te stappen, en daarna een rondje binnen, 1 rondje braaf lopen is al genoeg! en probeer het dan op te bouwen. misschien kun je je paard ook eerst gewoon alleen los in de bak laten lopen? of mag/kan dat niet. of los longeren, dus wel bijzetten maar niet aan een longe zodat hij wel gewoon over de hoefslag kan.
en wat als je eerst gewoon aan de hand in de bak rond loopt? is er dan niks aan de hand? eerst gewoon zonder tuig, later met tuig, dan iemand erop en iemand er naast, en zou bouw je dat uit.
ik zou geen geweld gaan gebruiken, blijf eerst lekker buiten stappen, en bouw het op een andere en rustige manier op dat je binnen kan rijden.
succes!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:17

Hallooooo we hebben het hier niet over geweld.
Er was hier iemand die vroeg of een ei hielp bij steigeren in het algemeen. Ik heb dat mijn paard geleerd met een tik tussen de oren met een zweep. Klaar, ik MARTEL mijn paard echt niet hoor!!!

En trouwens als je leest dan zie je dat dit paard een peesblessure heeft gehad dus los zetten dat lijkt me nu geen goed plan, gaat hij helemaal uit zijn stekker en dan is het straks helemaal einde verhaal.
En als je dit paard aan de longe gooit gaat ie ook voor quit. Dat kan je toch uit het verhaal halen!!

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:28

Omkeren en zodra hij omhoog komt lel je met het handvat tussen zijn oren.

dit lees ik in jouw verhaaltje, nou dat klinkt toch niet echt plezierig, en voor mij wel als mishandeling. maar ja ik ben ook van mening dat alles zonder geweld op te lossen is.
ja en als je erop zit gaat hij ook uit zijn dak, daar gaat het dus juist om, dus wat is het verschil?
misschien doet ie juist wel rustiger als hij los is.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:31

waardoor heeft hij eigenlijk een peesblessure opgelopen?
er zijn wel meer mensen die hun paard aan de longe pakken na een peesblessure hoor, juist om dit zoort uispattingen onder het zadel te voorkomen, dan hoef je niet direct bijgezet 1 uur te longeren, 5 minuten is toch genoeg? lekker de longe helemaal lang zota hij op een zo groot mogelijke volte loopt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:52

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben helemaal peesminded geworden (iris is zelf van links naar rechts gegaan, heb goed en wel tussen door een driekwart jaar kunnen rijden).
Maar hoe groot de volte ook is, het beste om op te bouwen is recht uit.
Het structuur van de peesweefsel moet eerst weer sterk genoeg zijn voordat je voltes kan rijden.
In de bak even de hoeken door is te doen, maar op een volte blijf je gewicht houden op 2 benen.

Het zit bij dit beestje ook gewoon in zijn aard. Na 5 maanden nix doen is het eigenlijk logisch dat ie vrolijk gaat doen.
Iris doet dat ook, alleen die van mij is wat makkelijker te hanteren.
Ik hoef bij Iris alleen maar stem te gebruiken en natuurlijk gaat het de ene dag beter dan de andere.

En soms moet je een paard iets harder aanpakken, houd er wel rekening mee dat een paard 600 kilo is en jij maar 70 of wat dan ook.
Je moet ze wel laten zien dat jij de baas bent. Daarbij wil ik niet zeggen dat je ze inelkaar moet ranselen of gewoon constant moet meppen of wat dan ook, maar je mag gerust wel eens wat harder optreden.
Als ik een hap krijg van Iris zeg ik geen dank je wel, maar krijgt ze gelijk een knal. Ik wil dat niet hebben, ik bijt haar ook niet!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:59

Juist Eowyn04
Om op marlo's vragen te antwoorden:

Hij mag niet los in de bak
Een rondje gaat niet,max 10-15m zonder weg te springen
Aan de hand doet hij ook wild
Aan de longe doe ik zeker niet,dezelfde reden als eowyn04 zegt

Maar helaas,het is al gebeurd,hij heeft mogelijk een lichte ontsteking,we moeten nu hem laten rusten en om de 2(of was het 1? Vraag het straks nog eens)dagen ernaast een half uur stappen,volgende week opbouwen,is het nog niet beter weer naar de kliniek

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 13:00

Ik kende de truc wel bij het steigeren maar heeft iemand een truc voor bij het opzijspringen?

ImkeTarek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:28

Blue_Star schreef:
Ik kende de truc wel bij het steigeren maar heeft iemand een truc voor bij het opzijspringen?

een ei tegen zijn (bv) schouder aanslaan ! denk ie misschien ook wel dat ie daardoor gaat bloeden ! hahahaa, ik zou het niet weten...

@Bleu_Star: iig géén martingaal ofzo eraan hangen, kan heeel link zijn als ze steigeren!!! hierdoor kunnen ze achterover klappen...! iig dit heb ik al heel vaak horen zeggen, dus de kans dat het zo is, is er.. en een paard die achteroverklapt zou ik niet willen hebben, jij een groot paard op je en paard misschien wel de nek gebroken ofzo..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:14

ImkeTarek schreef:
Blue_Star schreef:

een ei tegen zijn (bv) schouder aanslaan ! denk ie misschien ook wel dat ie daardoor gaat bloeden ! hahahaa, ik zou het niet weten...

@Bleu_Star: iig géén martingaal ofzo eraan hangen, kan heeel link zijn als ze steigeren!!! hierdoor kunnen ze achterover klappen...! iig dit heb ik al heel vaak horen zeggen, dus de kans dat het zo is, is er.. en een paard die achteroverklapt zou ik niet willen hebben, jij een groot paard op je en paard misschien wel de nek gebroken ofzo..

Ik dacht dat juist goed was?Kan ie zijn hoofd niet meer in de lucht gooien?
Waarvoor dient het anders dan wel?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:13

het is wel dat ze het hoofd niet in de lucht kunnen gooien, maar dan kunnen ze alsnog proberen te stijgeren. als ze dan omhoog komen en ze hebben die hals niet om hun evenwicht te bewaren kunnen ze acherover of klappen. en zoals ik al zei: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het wel vaak horen zeggen