Gebruik halsverlenger...???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hahaatje

Gebruik halsverlenger...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:24

Afbeelding

Mijn bij-rij paard rij ik, op advies van haar eigenaresse, met bovenstaande halsverlenger (elastiek).
De lus gaat om de singel en dan de afzonderlijke uiteinden door de bitringen en die klik ik dan vast achter het plastic blokje (hopelijk duidelijk uitgelegd zo).
Nu ben ik op internet een beetje gaan speuren naar het gebruik van de halsverlenger en nu zie ik 'm dus alleen maar gebruikt op onderstaande manier (achter de oren, door het bit en dan aan het zadel vastgemaakt)
Afbeelding

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 manieren van gebruiken??
Ik vind het plaatje waar de halsverlenger achter de oren, door het bit heen aan het zadel bevestigd wordt er niet echt vriendelijk uit zien, het paard lijkt zo onnatuurlijk ik de "krul" te worden getrokken.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:29

Ik rijd af en toe ook wel eens met een elastiek. Mijn pony loopt dan lekker helemaal over de rug met z'n neus lekker laag en ik kan me dan eens helemaal op m'n houding concentreren, ook erg belangrijk natuurlijk

Ik heb ook altijd een lusje om de singel waaraan ik het elastiek vastbindt. Vind die manier net wat fijner, hierdoor kan hij nog lager en ronder en dus nog meer over z'n rug gaan lopen

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:36

Ik heb het idee dat de manier waarop ik het elastiek gebruik vriendelijker is, dan de manier die ik overal op internet zie.
Daar staat het elastiek constant strak gespannen, bij mij hangt het elastiek na een paar minuten altijd losjes, dus zonder spanning...

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:29

Ik heb een tijdje geleden de elastiek gebruikt. IK deed hem achter de oren ( zoals op het plaatje ) en dan aan de zijkanten van de singel maakte ik hem vast. ( waar je hem aansingelt dus )

Even een plaatje zoeken; zie hier, ook zij liep hier niet "gedwongen " naar beneden en de elastiek hangt los.

http://members.home.nl/svg3/pompano28-9-2003%20015.JPG

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:34

het lusje zit juist boven de oren om hem daar op de juiste maat in te stellen en dmv druk achter de oren je paard vriendelijk toch dringend te verzoeken over zijn rug in de juiste houding te lopen
doen ze dat niet krijgen ze druk en dat vinden ze dus niet fijn ..

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:51

ik heb erg lang met elastiek gereden.. maar op advies van 75% van bokt hier.. ben ik gestopt.. ben er verschrikkelijk blij mee dat ik hem heb gebruikt.. maar nu ook erg trots dat hij het ook zonder kan..Sorry moest he even kwijt..

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 10:32

Ik weet dat het gros van de mensen hier op Bokt tegen het gebruik van hulpteugels is, daar zijn al genoeg discussies over die ik bijna allemaal gelezen heb. Ik heb dit topic dan ook niet geopend om een nieuwe discussie omtrent het gebruik van hulpteugels uit te lokken, ik ben gewoon benieuwd naar de verschillende vormen van gebruik van de halsverlenger.

Nog meer mensen die hier iets over kunnen vertellen??

Arienette

Re: Gebruik halsverlenger...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:40

Ik heb er zelf eigenlijk nooit veel mee gereden maar wel vaak gezien en de enige manier die ik ken is de lus achter de oren en dan via de bitringen aan beide kanten van de singel vastmaken zoals op de foto van twinducklin.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:43

Ik longeer weleens Revel, een moeilijk paard wat op de manege staat bij ons (voor meer info over hem zie mijn profiel) En ik longeer hem bijna altijd zonder hulpteugels, omdat ik het altijd een gedoe vind haha. Diegen die hem inreden heeft longeert hem altijd wel bijgezet, en dan vaak met elastiek. Zij maakt hem ook achter de oren langs vast, door het bit en klikt hem aan de longeersingel, aan de laagste ring. Met rijden heeft ze er nooit 1 om. Ik zou hem ook aan de zijkanten van de singel vastmaken, ik ben van mening dat je paard dan lager gaat zoeken en lopen.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:54

het was ook niet bedoelt om een discussie aan te gaan..
hou daar helemaal niet van.. maar ik wilde even kwijt dat ik blij ben dat ik hem toch gebruikt heb.. en nu niet meer..
Het heeft me toch wel op weg geholpen..
Ik longeer nu alleen nog met halsverlenger..

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:09

Ik hoop ook dat ik 'm over niet al te lange tijd gewoon in de kast kan laten hangen hoor!!

Ik probeer het nu ook wel eens zonder, maar dit paard is tamelijk heet en erg kijkerig. Zonder loopt ze gewoon al sterrenkijkend onder me vandaan. En bij elke bakkabouter spurt ze er als een gek vandoor. Ik heb 'm nu gewoon nog nodig om haar aandacht bij mij te houden...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:14

voor merel gebruiken wij hem ook. ook achter de oren, door het bit en dan vast tussen haar benen, niet aan de zijkant.
merel heeft kissing spine gehad en had zichzelf aangeleerd dat ze niet meer nageeflijk kon lopen. dus de dierenarts gaf dit als tip.
nu rijd leon zonder, maar zijn bijrijdster heeft merel nog niet onder de knie, dus die rijd nog met. merel kan het nl nogal op een racen zetten als ze die kop eenmaal in de lucht heeft gegooit. en ze kan snel

classeygurl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:16

Heb mijn pony ook een tijd met halsverlenger gereden en op het moment rijd een lesklantje van me er ook mee.
Wij gebruiken hem altijd door hem tussen de voorbenen aan de singel vast te zetten.
Bij mijn pony heeft het heel erg geholpen om hem lekker over zijn rug te laten lopen.
Mijn lesklantje haar pony vind het ook erg moeilijk om over zijn rug te lopen en zelf ging ze heel raar op haar pony zitten om hem daar maar te krijgen.
Nu met halsverlenger begint de pony al telkens beter over de rug te lopen en zit het meisje netjes op haar pony.
Het is natuurlijk wel de bedoeling als de pony lekker over de rug kan lopen om zonder de halsverlenger te gaan rijden.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:36

ik snap de bevstigingswijze van de TS niet, waar klik je hem vast na het door de bitringen te halen?
ik maak gewoon vast zoals op het plaatje, en dan ofwel tussen de benen (niet echt voorstander van, paard wordt naar beneden getrokken) of aan de singelstoten (hangt meestal los, maar heb de aandacht van het paard wel bij me)

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 09:51

De lus gaat om de singel, dan de musketons door de bitringen en die klik ik dan weer vast achter het plastic blokje wat halverwege de halsverlenger zit. Op die manier staat er geen spanning op het stiek, maar het paard loopt wel goed naar beneden zonder al te veel druk.
Ik zal even kijken of ik een foto heb waarop het goed te zien is...

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 10:07

Ik hoop dat het hier een beetje te zien is:

Afbeelding

De foto is een beetje wazig door het uitvergroten...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:17

die manier heb ik wel vaker gezien. zo wordt ook wel eens een enkele bijzetteugel vast gezet.

juist nu als ie de kop in delucht gooit krijgtie een klap in de mond. doe je hem gewoon achter de oren dan voelen ze daar eerst de druk.

merel is zo kort van voren dat de halsverlenger op zijn loste stand(waar die altijd op staat) gewoon loshangt en mevrouw gewoon de kop nog net zo hoog in de lucht kan gooien(en dan nog staatie niet strak) maar ze heeft respect voor de druk die achter haar oren komt dus dat doet ze echt alleen als ze het moelijk heeft.

want wt je ziet bij jou op de foto(kan gezichtsbedrog zijn natuurlijk) dat de afstand waar hij nu weer terug geklikt is net zo groot is als de afstand richting haar oren. dat zou betekenen dat in deze houding het eleastiek ook niet strak staat.

maar goed ik ben ziek en erg kippig.. dus zal het wel niet goed gezien hebben

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:11

Afbeelding

Afbeelding

Hij gaat bij mij met zo,n leren gesp eraan door de singel dan via de voorbenen van binnenuit door de bitringen,en dan naar weers kante van mn zadel aan de yzeren ringetjes die er zitten.
Hij zit absoluut nie strak en als ze haar hals wil strekken dan doet ze dat.
Deze 2 foto,s zn al oud,maar dat is alleen als voorbeeld voor hoe ik hem vastmaak.
Ik heb hem heel lang nie gebruikt ,maar ze gaat bij mn dochter van 12 zo lopen hangen en strekken aan haar teugels dat ze iedere x uit haar handen getrokken worden.
Op aanraden van de instructrice is ze weer met elastiek gaan rijden en dat gaat een stuk beter ,ze is veel meer alert nie zo bezig met spelen en uitproberen.
En ze loopt veel beter via haar rug,dus dit doen we dan weer tijdelijk ,en dan proberen we zonder.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:27

Ik wil hem straks ook gaan gebruiken voor mijn jonge paard, omdat die geen enkele druk op het bit accepteerd. Ik wil hem dan gaan gebruiken zoals het op de foto aan het begin van het topic aangegeven is (originele manier) Zou dit helpen?

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:51

marianna schreef:
Ik wil hem straks ook gaan gebruiken voor mijn jonge paard, omdat die geen enkele druk op het bit accepteerd. Ik wil hem dan gaan gebruiken zoals het op de foto aan het begin van het topic aangegeven is (originele manier) Zou dit helpen?

Ik zou het elastiek/halsverlenger niet gebruiken om een paard te leren druk van de teugel te accepteren. Denk dat je dit beter rijtechnisch kan oplossen. Door de druk van het elastiek zal ze er alleen nog maar meer hekel aan de druk krijgen, of er van ontsnappen. Een elastiek is bedoeld om een paard via druk naar beneden ( dus niet aan de teugel ) te "dwingen", doordat hij dan beloond word omdat de druk dan weg is en zo leren sommige paarden beter hun rug te gebruiken. Het elastiek is dus helemaal niet bedoeld om de druk te behouden. Bovendien ben ik bang dat wanneer je paard omhoog komt met het elastiek eraan ze nog weleens lelijk kan vallen. Ik zou het zeker niet uitproberen!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 15-07-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Post verwijderd, het topic is ruim 3 jaar oud.