Aansprakelijkheid vorige koper....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Aansprakelijkheid vorige koper....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:11

Vandaag zijn er foto's gemaakt van tagitta (zie verslag van de dag) en daar is uit gekomen dat ze een ocd en een oc heeft.

Nu vroeg ik me af of de vorige eigenaresse nog aansprakelijk is voor het achterhouden van gebreken.

Tagitta heb ik vorig jaar juli gekocht. Ze is toen klinisch gekeurd, door een dierenarts uit het dorp waar Tagitta stond. Ze is toen klinisch goedgekeurd.

Nu blijkt dus achteraf dat het niet goed is en die oc en ocd hebben er toen ook al gezeten.

Kan ik nog stappen ondernemen of is het te laat?

Manon

Re: Aansprakelijkheid vorige koper....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:18

Even iets anders: die gebreken die ze heeft kun je toch op foto's zien of niet? Of ben ik in de war met wat anders.

Over de aanspr durf ik niet zoveel te zeggen. Je hebt zelf ook een zekere onderzoeksplicht, maar als je kan bewijzen dat ze bewust die info heeft achtergehouden, dan sta je wel sterk.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:20

De gebreken kun je idd op de foto zien.

Toen ik haar kocht was er wel een hele rare situatie.
Ze was net aan het verhuizen. Toen ik haar had gekocht deed ze heel zielig en maar huilen en huilen. Ze beloofde toen te bellen en langs te komen etc. Heb er nooit weer wat van gehoord wat ik dus achteraf heel verdacht vind. Ook heeft ze toen gelogen over de prijs waarvoor zij Tagitta heeft gekocht. Ik heb namelijk contact met de eigenaresse voor bovenstaande mevrouw.

Fleur1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:23

Volgens mij kan je binnen een half jaar nog wel wat doen, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat het voor de koop al aanwezig was. Kon de veearts daar iets over zeggen, over hoe lang ze het al heeft?

Manon

Ja, dat is best vaag.
Bij een klinische keuring kun je dus de betreffende gebreken niet zien?
Dan lijkt het me ook dat je zelf enigzins een 'foutje' hebt gemaakt door geen foto's te laten maken en alleen klinisch te laten keuren. Maar hoe het superjuridisch zit durf ik nog niet te zeggen (ben nog maar 1ejaars )

mayday

Re:

Ik denk zelf dat het te laat is, je had dan zelf foto's moeten laten maken, en bewijzen dat zij het wist zal niet meevallen. succes!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:35

Je hebt zelf ook onderzoeksplicht. Wie zegt dat de vorige eigenaresse wél af wist van de OCD? Die heeft misschien ook gekocht zonder te keuren. Ik weet er het fijne niet van, maar ik denk niet dat je sterk staat als je iets wilt gaan ondernemen.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:41

Ik denk ook niet dat het lukt. Maar had het er vandaag op stal over. Denk dat het toch een welles-nietes gezeur word.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:18

Dan had je haar idd röntgenologisch moeten laten keuren toen...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:24

Quellian schreef:
Dan had je haar idd röntgenologisch moeten laten keuren toen...

ja, dat denk ik ook.
Die keuring is veel duurder, dus als jij dat geld toen in je zak wou houden - heb je het risico toen genomen.
(keuring is meestal voor de koper of/en wordt doorberekend in de verkoopprijs.)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:51

Aan de ene kant kun je wel de oude eigenaar aansprakelijk stellen omdat ze een gebrek hebben achter gehouden.
Maar aan de andere kant is de koper ook verplicht om zelf onderzoek te verrichten.

Geeft de dierenarts aan dat dit al het geval is geweest van voor dat jij hem kocht, en zo ja had de eigenaar het kunnen weten...

Dit zijn toch vragen die beantwoord moeten kunnen worden anders denk ik dat je altijd verliest.

Wel ontzettend rottig voor je zeg... Dit gun je niemand

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:04

vlasta schreef:
Aan de ene kant kun je wel de oude eigenaar aansprakelijk stellen omdat ze een gebrek hebben achter gehouden.
Maar aan de andere kant is de koper ook verplicht om zelf onderzoek te verrichten.

Geeft de dierenarts aan dat dit al het geval is geweest van voor dat jij hem kocht, en zo ja had de eigenaar het kunnen weten...

Dit zijn toch vragen die beantwoord moeten kunnen worden anders denk ik dat je altijd verliest.

Wel ontzettend rottig voor je zeg... Dit gun je niemand

wat als de vorige eigenaar het niet wist?
mischien heeft de vorige eigenaar haar ook alleen klinisch laten keuren of mischeien wel helemaal niet. dus dat is geen verborgen gebrek.
verder ben ik het helemaal met je eens.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:09

Als de vorige eigenaar het niet geweten heeft dan is het geen geborgen gebrek en kan je er niks mee.
Maar dat is aan de dierenarts om te bepalen of ze dit hadden kunnen weten of niet.
Jennifer komt er ook pas na bijna een jaar achter dus misschien hebben de vorige eigenaren het echt niet geweten.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:14

Je kan niet alles op de verkopende partij gooien, als ik mijn paard verkoop en achteraf blijkt hij na een jaar bij de nieuwe eigenaar niet goed op de foto te zijn kan mij niets verweten worden, ik heb hem nl nog nooit op de foto laten zetten.

Ook is het al meer dan een half jaar geleden dat het paard gekocht is, een verborgen gebrek had veel eerder aan het licht gekomen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:15

vlasta schreef:
Als de vorige eigenaar het niet geweten heeft dan is het geen geborgen gebrek en kan je er niks mee.
Maar dat is aan de dierenarts om te bepalen of ze dit hadden kunnen weten of niet.
Jennifer komt er ook pas na bijna een jaar achter dus misschien hebben de vorige eigenaren het echt niet geweten.

dat is altijd het geen wat deze kwesties zo moeilijk maakt.
ocd zie vaak niet bij een klinische keuring, omdat ze er niet altijd last van hoeven te hebben.maar soms als een paard in het werk komt of in zwaarder werk komt,kunnen ze er last van gaan krijgen.dus ja

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:18

Helaas had jezelf rontgenfoto's moeten maken en mocht je er een zaak van willen maken moet je wel kunnen aantonen dat de eigenaresse op de hoogte was van het gebrek, als ze het zelf ook niet wist heeft ze het paard ter goede trouw aan jou verkocht en kun je dit helaas niet meer verhalen op de oude eigenaar.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:20

Ik ben er echt bang voor dat je niks kan verhalen op de oude eigenaar

Heel veel sterkte

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:24

vlasta schreef:
Ik ben er echt bang voor dat je niks kan verhalen op de oude eigenaar

Heel veel sterkte

Dacht ik al

Maar kan het proberen hè

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:50

binnen twee maanden na het ontdekken van het feit dat dat wat je gekocht hebt niet conform je redelijke verwachting is, kun je dit aan de verkoper melden. Je hebt dan soms een recht om te ontbinden.

In jouw geval zul je niet alleen moeten aantonen dat de OCD er al zat voordat je het paard kocht, maar ook dat de wederpartij hiervan op de hoogte was. Dat eerste is niet zo'n probleem en kan door je DA worden verklaard. Dat'de wederpartij het wist, krijg je zelden of nooit hard. Daarnaast denk ik dat je je onderzoeksplicht niet goed hebt verricht. En ik denk dat je te lang hebt gewacht met uiteindelijk toch foto's laten maken.

Al met al zou ik als advocaat je afraden hierover een zaak te beginnen. Maar uiteraard is het altijd een afweging, er komen misschien feiten bij kijken die de situatie anders maken, de waarde van het paard speelt een rol, jouw ambitie met het paard, nog duizenden dingen. Als je het zeker wil weten, zou ik een advocaat bellen, maar op het eerste gezicht acht ik je kwestie niet zo kansrijk.

Veel succes en sterkte met je paardje.
Floortje

tjielp17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:01

Hoi ik ben zelf ook bezig met zo'n vervelende zaak.
Maar als je zeker weet dat je paard het al bij de koop had dan kun je er nog wat aan doen en die vrouw aansprakelijk stellen en anders kon je dr binnen 6 weken na aankoop terug doen als 'garantie' dit is alleen bij een particulier zo als je dr nou bij een handelaar had gekocht dan zijn ze langer aansprakelijk zowieso 6 maanden en geloof zelfs langer want heb zelf mijn paard nu een jaar en de dierenarts zei me laatst dat er nog maar een hele miniscule kans was dat ik haar ooit nog zou kunnen rijden kan dan alleen een beetje recreatie maar nooit meer in de sport of voor de fok . Denk niet dat je een kans maakt vind et heel rot voor je maar bij dit had het eigenlijk bij de koop aanwezig moeten zijn of binnen een bepaalde tijd anders is het dacht ik eigen risico.
Maar in ieder geval heel veel suc6 met je paardje en sterkte

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:08

Je kan de aansprakelijkheid NIET meer verhalen op de verkoper. Het is langer als een half jaar geleden dat je je paard hebt gekocht. Je hebt volgens het consumentenrecht een half jaar de tijd om verborgen gebreken aan te kaarten bij de verkoper. Helaas voor jou ben je die tijd al verstreken.

Ik zou alleen wel je keuringsrapport van de eerste keuring kritisch doornemen. Hebben ze toen ook foto's gemaakt? Zo nee, valt er ook de keuringsarts niets te wijten, want OCD en OC kan je soms niet zien zonder een röntgenfoto.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:09

Ik denk dat je weinig kans maakt, maar niet geschoten is altijd mis!
Heb je een rechtsbijstand verzekering? Dan kun je altijd via hun proberen om je gelijk te halen

Sterkte, je zit in een nare situatie!