Leren rijden zonder zadel? Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Leren rijden zonder zadel? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 17:49

Hoi mensen!
Sommige mensen hebben een hele vaste zit, dit komt dan soms doordat ze zonder zadel hebben leren paardrijden, en hoe beter je kon paardrijden, des te meer spullen je verdiende, zoals zadel en beugels.
Dit vind ik zelf een hele goede methode. Ik heb zelf nooit goed leren zitten, en ik weet dus ook dat het grote nadelen heeft.

Maar nou vroeg ik mij af: hoe leer je dat, rijden zonder zadel? Gaat dat anders dan leren paardrijden met zadel? En moet je er ouder voor zijn dan als je leert paardrijden met zadel (ongeveer 8 jaar) ?
Want als ik soms beginnertjes bij mij op de manege zie stuiteren op het zadel dan vraag ik me af hoe in hemelsnaam je kunt leren paardrijden zonder zadel, dan stuiter je er toch meteen af?

Dus: wie heeft hier ervaring mee, en wie wil mij vertellen op welke manier je het hebt geleerd?
Alvast bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:51

Misschien eerst proberen met volitige, samen met iemand anders, naderhand zonder.
In principe is het hetzelfde als met zadel, alleen lichtrijden zal moeilijk gaan denk ik

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:53

Ik rijd bijna altijd zonder zadel in het begin ging het niet zo goed maar naarmate je het vaker doet gaat het beter

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:55

Inderdaad, gewoon vaak doen dan gaat het steeds beter.

OemmiejO

Re: Leren rijden zonder zadel? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:55

Ik heb er eigenlijk nooit van gehoord.
Dus de eerste keer dat je op een paard zat was het zonder zadel? en als je beter ging rijden kreeg je een zadel.. ging je nog beter rijden, kreeg je er beugels bij... ? zoiets

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:57

In het begin aan de longeerlijn ..en dan langzaamaan los?
Wil dit ook gaan doen..weet alleen nog niet wanneer..(ben echt een scheitert)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:58

Gewoon oefenen . Net als met zadel.

Ik geef lesjes en ze rijden ook wel eens zonder zadel bij mij in de les(wel op een halstertje ipv hoofdstel, want het gebeurd vaak per ongeluk dat de teugels als handvat gebruikt worden).

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:04

ik heb leren rijden op een shetlander (mn vader heeft me toen les gegeven) ik zat erop zonder zadel en een pluk manen vast. eerst stappen en dan draven (en ja ben er regelmatig afgehobbelt) tot ik leerde hoe ik onstpannen kon blijven zitten. toen heb ik een westernzadeltje gekregen (ik was n jaar of 8) en na een tijdje en hoofdstel

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:12

Ik moet wel zeggen dat ik na een ong 2 jaar manege les ben ik zonder zadel op een groene hengst begonnen . Niet de meest ideale combinatie zou je denken, maar ik heb wel leren zitten.
Ik heb net nog een buitenritje zonder zadel met een halstertje op mijn jonge merrie die het allemaal niet zo goed ziet. Ook met een nood sprong omdat ze een blikje niet had zien liggen waar ze op stond is er niets aan de hand. Gewoon flot corrigeren zodat ze geen kans heeft om de weg op te springen oid.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:18

Ik heb eerst zit lessen gehad. dat houd in op paard met een beetje vlakke gangen, singel met handvaten er op.
en dan longeren. zo heb ik eerst in alle gangen moeten leren voordat ik er op ging met een zadel.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:19

Volgens mij als je leert paardrijden zonder zadel is dit net zo moeilijk als leren paardrijden met zadel, want je bent het allebij nog niet gewent, je weet ook niet hoe het andere gaat!! Je hobbelt waarschijnlijk wel erger zonder zadel maar ja, oefening baart kunst!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:24

Een voltigesingel is inderdaad wel slim bedacht!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:45

of je doet wel met zadel rijden maar dan gewoon de beugels eraf (of loslaten, maar kan ook gevaarlijk zijn)

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:50

Tja ,
Ik heb ook leren rijden met zadel .
En toen kreeg ik verzorgpony's en ze hadden van de kinderzadels wat niet veilig voor mij was , dus zonder zadel . In het begin verschrikkelijk en die pony was ook niet van de braafste , maar rusitg op bouwen , met stappen en sturen , draf (in het begin het moeilijkste) eerst rustig drafje dan weer stappen en dan weer draven (weer wat sneller) en zo opbouwen !!
Ik kan maar 1 ding zeggen BLIJVEN OEFENEN
Nu zit dat heerlijk en haat ik zadels :p
Alleen met halster rijden we
Oja manen zijn handig !

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:51

Wan schreef:
of je doet wel met zadel rijden maar dan gewoon de beugels eraf (of loslaten, maar kan ook gevaarlijk zijn)

Zonder beugels met zadel is moeilijker hoor !!

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:54

Hoe vaker je het doet des te makkelijker het gaat, en als je je benen lang houd kan je ook makkelijker je evenwicht houden dan dat je ze optrekt..

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:06

Ik haat zadels..
Ik heb leren rijden met zadel, bij mijn verzorgpony ook altijd met! Wel af en toe voor de lol zonder.. Ik zag in me omgeving ook niemand die zonder reed trouwens, dus waar ik het vandaan heb? (ik zat toen ook nog niet op bokt o.i.d) Toen kwam er een andere pony bij me verzorgpony.. en me vriendin wou wel op dat paardje met zadel rijden, we hadden maar 1 zadel en hoofdstel. Ik kreeg het hoofdstel.. en tja dan moet je wel.. Nu doe ik alles zonder zadel.. Ik heb trouwens nooit de manen vast gepakt En ook niet echt zitten 'steunen' op de teugels.. Ik rijd nu vaker zonder dan met.. En tja krijg ook vaak complimentjes van: Go wat zit jij mooi stil en stevig! (als ik bv. op de manege rijd) dat is altijd wel erg leuk..

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:57

ik heb wel leren rijden met zadel (en beugels) maar op een gegeven moment zonder zadel erop.
nou galoperen kan ik nog steeds niet zonder zadel hoor maar stappen en draven gaat prima.
je moet gewoon zitten
idd oppassen als je met hoofdstel rijd dat je niet aan de teugels gaat hangen voor steun.

met zadel zonder beugels is ook goed om eens te doen !
en dan kan je heel goed lichtrijden ook !

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:03

Heeeeel veel oefenen .
succes.

gesinaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:12

Toen ik begon met rijden deden we alles zonder zadel.
Stap,draf, galop,springen,spelletjes.
Gewoon lekker zitten op je zitknobbeltjes en lekker los in de heupen.
Maak je benen lang en kantel je bekken iets,zo voel je elke beweging van je paard.
In draf lekker doorzitten een betere manier om dat goed te leren is er niet.
Ben je wat onzeker over een galopje dan pak je gewoon even een pluk manen erbij,zo voel je je paard in de beweging
Nu heb ikzelf erg lang niet gereden (25 jr) en was ik de eerste keer erg onzeker.
Hoewel nu met zadel ben ik gaan zitten of ik zonder reed. Ietwat onderuit en goed je benen lang maken
Heb zelfs de eerste rit een galopje gedaan.
Ik denk dat zonder zadel rijden inderdaad goed is om een vastere zit te krijgen,dus het proberen waard.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:17

kekaro schreef:
ik heb wel leren rijden met zadel (en beugels) maar op een gegeven moment zonder zadel erop.
nou galoperen kan ik nog steeds niet zonder zadel hoor maar stappen en draven gaat prima.
je moet gewoon zitten
idd oppassen als je met hoofdstel rijd dat je niet aan de teugels gaat hangen voor steun.

met zadel zonder beugels is ook goed om eens te doen !
en dan kan je heel goed lichtrijden ook !

Galoperen is veeeeeel makkelijker als draven hoor!
zit veel stabieler meer geschommel dan!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:25

Bij ons op de manege zijn er shetlander lessen voor de kleintjes. Dat is zonder zadel. Als je van een afstandje kijkt zie je allemaal capje voorbij komen stuiteren. Als ze ouder zijn (8jaar) mogen ze naar de pony les. Je ziet wel dat ze steviger zitten en meer vertrouwen in de pony hebben (ze vallen niet zo snel naar voren en zijn niet bang bij de eerste en de beste vreemde beweging). Alleen dan moeten ze leren lichtrijden
In de shetlander les loopt soms ook weleens een welsh-Atje mee met zadel. Dan mogen ze er omstebeurt op en zo ook al langzaam wennen aan een zadel.
Er zijn wel shetlandzadeltjes voor kinderen die b.v. een kleine handicap hebben ofzo.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:30

gekkeils schreef:
Galoperen is veeeeeel makkelijker als draven hoor!
zit veel stabieler meer geschommel dan!

Totdat je paard vanuit een rengalop een gigantische dravers draf eruit haalt, dan is galop niet zo handig

Ik laat ze altijd gewoon zonder zadel erop, en dan stappen & sturen, als ze het door hebben 3 meter draf rechtuit, en dan weer stappen. Na 15 minuten zijn de meeste compleet uitgeput, maar dat mag in het begin ook wel
Begin iig pas later met bochten in draf, dat is een stuk lastiger, en zorg dat ze iets vast kunnen houden (longeersingel of halstertouw om de hals of lange manen). Als ze in draf kunnen blijven zitten, ook in bochten moet galop geen probleem meer zijn.

Ik heb praktisch leren rijden zonder zadel, gewoon erop en crossen maar. Natuurlijk vaak erbijna afgegleden, maar zo leer je het toch?

Ik heb mijn eigen paard zonder zadel ingereden omdat ik zo meer gevoel heb, vaster zit en nergens aankan blijven hangen, mocht ze raar doen.

jeanineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:28

ik rij soms zonder zadel! mijn shetlander vind het zadel niet erg leuk en loopt daardoor niet doorr
ik probeerr nu ook met de neckrope (of hoe je dat ook schrijft) maarr........ als je zonder zadel eng vind kan je ook altijd de stijgbeugels eraf halen, wat ik altijd doe is galoperen op een shetlander zonder stijgbeugels en zonder handen, probeer eens, kan je zien of je een goede zit hebt ;p

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:31

mijn eerste echte les was op een haf zonder zadel, met een pluk manen om vast te houden :')

Ook heb ik een tijd western gereden waar je aardig van leert om op je kont te zitten.

Als ik nu gewoon heb gereden dan ga ik meestal het laatste kwartiertje nog even zonder zadel, of af en toe gewoon helemaal trainen zonder zadel, voel k ook alles wat dr in zn rug/lijf gebeurt.